رایتل روی خط شفافیت، صفر تا صد ماجرای فروش فرکانس

یاسر رضاخواه به حواشی منتشر شده درباره فروش فرکانس رایتل به اپراتورهای دیگر، پایان داد.

مدیرعامل رایتل ضمن تشریح واگذاری فرکانس رایتل به همراه اول و ایرانسل، گفت: «اقدامی تحت عنوان فروش فرکانس وجود ندارد و دو قراردادی که رایتل با اپراتورها دارد، قرارداد انتقال موقت منافع طیف است که انتقال موقت یا اجاره یک قرارداد موقت سه ساله محسوب می‌شود.»

یاسر رضاخواه با بیان وضعیت درآمد رایتل، افزود: «۷۶درصد درآمد رایتل از محل عملیات و سرویس‌ها است و ۲۴درصد آن از محل اجاره‌ فرکانس. ضمن اینکه رشد درآمد در حوزه‌ی عملیاتی در سال گذشته ۴۰درصد بوده است و رشد اجاره‌ فرکانس‌ ۱۸درصد.»

رضاخواه مدت زمان مانده قراردادها را رو به پایان اعلام کرد و گفت: «قرارداد رایتل با همراه‌اول پایان شهریور سال آینده تمام می‌شود و با ایرانسل پایان آذر سال آینده به اتمام می‌رسد. یعنی ما دوسال از مدت سه ساله قرارداد را طی کرده‌ایم.»

وی اشتراک‌گذاری زیرساخت‌های ارتباطی را در اغلب کشورهای دنیا مرسوم دانست و ادامه داد: «این قرارداد، منحصر به رایتل نیست. یعنی اپراتورهای زیادی در کشورهای مختلف هستند که زیرساخت‌ خود را به اشتراک می‌گذارند. مثلا به راحتی می‌شود با یک جستجوی ساده در اینترنت این اشتراک‌گذاری امکانات را در اپراتورها مورد نظر قرار داد. اغلب اپراتورها از سایت مخابراتی گرفته تا کل شبکه رادیو یا قسمتی از شبکه خود را به اشتراک می‌گذارند. در کل دنیا این کار را به دلیل منافع اقتصادی انجام می‌دهند. بعضی مواقع توسعه در مناطق کمتر برخوردار برای برخی از اپراتورها چندان به صرفه نیست. یک اپراتور از نظر زیر ساخت در این مناطق رشد می‌کند و زیرساخت را با اپراتور دیگر به اشتراک می‌گذارد.»

مدیرعامل رایتل با اشاره به قوانینی که در کشور برای این منظور تدوین شده است، گفت: «در کشور ما هم برای این موضوع قوانین وجود دارد. مصوبه ۲۴۵ کمیسیون تنظیم مقررات تحت عنوان انتقال موقت منافع طیف یا قوانین مربوط به تجارت ثانویه طیف، این امر را قانونمند کرده است.

رضاخواه از افزایش ترافیک مصرفی مشترکین رایتل خبرداد و تشریح کرد: «وضعیت عملیاتی شرکت نشان می‌دهد در آبان ۹۸ متوسط ترافیک روزانه رایتل در شبکه ۴۰۰ ترابایت بوده است. یعنی مشترکین رایتل ۴۰۰هزار گیگابایت در روز دیتا مصرف می‌کردند. امروز و در آبان ۱۴۰۰ متوسط ترافیک روزانه ما یک و دو دهم پتابایت یا یک میلیون و ۲۰۰هزار گیگابایت است. یعنی در عرض ۲سال ترافیک مشترکین رایتل در شبکه‌ سه برابر شده است.»

وی افزود: «رضایتمندی مشترکین ما بیشتر شده است. علاوه بر این تعداد مشترک فعال ماهانه و مشترک فعال سه ماهه‌ ما در طول این مدت با یک شیب خیلی خوبی رشد کرده است. مثلا مشترک اینترنت همراه ما از زیر یک میلیون و ششصد-هفتصدهزار مشترک، امروز به سه میلیون مشترک رسیده است. کل مشترکین اینترنت همراه روزانه و کل مشترکین فعال ماهانه ما درحال حاضر بیش از ۵ میلیون است.»

رضاخواه با اشاره به روند افزایش سهم بازار در رایتل، تاکید کرد: «سازمان تنظیم مقررات به صورت سه‌ماهه گزارشی را درباره سهم بازار اپراتورها در بازار موبایل ایران منتشر می‌کند. گزارش سه‌ماهه‌ی تابستان سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که رایتل چهارمین سه‌ماهه‌ای بود که سهم بازار صعودی را تجربه کرد. ما یک مسیر بسیار کند و پیوسته را شروع کردیم و انتظار داریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به سهم بازاری بین ۱۲ تا ۱۵ درصد در صنعت موبایل کشور دست یابیم.»

وی وضعیت ضریب نفوذ استفاده از تلفن همراه را در ایران قابل توجه برشمرد و ادامه داد: «ضریب نفوذ موبایل در کشورمان بالای ۱۵۰درصد و حدود ۱۵۶درصد است. ایران بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد درحالی‌که نزدیک ۱۳۵میلیون سیم‌کارت موبایل در کشور فعال است و همین‌طور که جلو می‌رویم این عدد بیشتر خواهد شد. بسیار محتمل است که تا سال ۱۴۰۴ ما در کشور ۱۶۰-۱۷۰میلیون سیم‌کارت موبایل داشته باشیم. ما انتظار داریم ۱۲ تا ۱۵درصد این ۱۶۰-۱۷۰میلیون را در شبکه رایتل داشته باشیم. شاید یک عددی نزدیک به بیش از ۲۰ میلیون مشترک.»

رضاخواه در پایان گفت: «درحال حاضر بیش از ۶۵ درصد ترافیک‌ در شبکه خودمان است و ما امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ بالای ۹۵ درصد ترافیک در شبکه خودمان مورد استفاده قرار گیرد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580139

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =