صدور رای کرسنت، پرونده رئیس‌جمهور سابق و بازگشت ایرانیان مقیم خارج در نشست خدائیان

سخنگوی قوه قضائیه گفت: مردم چندین روز این اعتراضات آرام و مسالمت آمیز را داشتند اما همین تجمع مسالمت آمیز و با شعور مردم منطقه دشمنان را عصبانی کرد و افرادی در صفوف مردم نفوذ کردند، اما نمی‌توانیم اسم آنها را که اقدام به سلب امنیت مردم و تخریب اموال مردم و مانع طرح صحیح خواسته مردم شدند، مردم بگذاریم. در این راستا نزدیک به ١٣٠ نفر بازداشت شدند که اکثر آنها با قرار تامین آزاد شدند جز افرادی که تیراندازی مسلحانه داشتند.

به گزارش خبرآنلاین  از خبرگزاری‌ها، ذبیح‌الله خدائیان در این نشست با تبریک ولادت حضرت زینب و روز پرستار و همچنین گرامی‌داشت روز دانشجو گفت: رئیس قوه قضائیه نیز هیچ زمانی رابطه خود را با دانشجویان را قطع نکرده است.

وی با اشاره به پرونده‌های مفاسد اقتصادی بیان کرد: در یک پرونده‌ افرادی اقدام به کلاهبرداری شبکه‌ای می‌کردند در نتیجه رسیدگی به آن متهم پرونده علیرضا برخوردار کاشانی به ۱۵ سال حبس و جزای نقدی و رد مال محکوم شد که یکی از شقوق این حکم رد یک میلیون و سیصد هزار یورو بود. یکی دیگر از متهمان به ۱۵ سال حبس و جزای نقدی محکوم شد و امین پورمتین دیگر متهم پرونده به ۵ سال حبس و حدود هشت نفر دیگر به حبس های یک تا ۳ سال و جزای نقدی محکوم شدند.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اشاره به پرونده تعاونی وحدت گفت: پرونده دیگری که منجر به صدور حکم قطعی شد، پرونده تعاونی وحدت بود که با مدیریت خوبی که در دادسرای عمومی و انقلاب تهران نسبت به جمع آوری اموال صورت گرفت طلب بیش از ۹۹ درصد افراد متضرر پرداخت شد که با صدور حکم نهایی و شناسایی اموال این شرکت طلب باقی طلبکاران نیز پرداخت خواهد شد. متهم این پرونده سید جعفر طباطبایی به جرم اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نامشروع به دوفقره حبس به مدت ۲۰ سال حبس و ۲ سال حبس محکوم شد.

خداییان ادامه داد: پرونده شرکت هرمی یونیک فاینانس نیز دیگر پرونده‌ای است که حکم نهایی آن چندی پیش صادر شد و در این پرونده محسن درخشان به ۲۰ سال حبس و مجید فریدی به ۵ سال محکوم شدند. امیدواریم که ما با این سرعتی که در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی داریم دیگر پرونده‌ای را نداشته باشیم که منجر به اطاله دادرسی شود.

صدور رای کرسنت، پرونده رئیس‌جمهور سابق و بازگشت ایرانیان مقیم خارج در نشست خدائیان

بازداشت ۱۳۰ نفر در حوادث اخیر اصفهان

سخنگوی قوه قضاییه درباره اعتراضات مردمی اصفهان و بازداشت معترضان گفت: در ارتباط با تجمع مردم باید گفت، مردم حق دارند مطالبات و خواسته های خود را مطرح و به اطلاع مسئولان برسانند.

وی ادامه داد: مردم چندین روز این اعتراضات آرام و مسالمت آمیز را داشتند اما همین تجمع مسالمت آمیز و با شعور مردم منطقه دشمنان را عصبانی کرد و افرادی در صفوف مردم نفوذ کردند، اما نمی‌توانیم اسم آنها را که اقدام به سلب امنیت مردم و تخریب اموال مردم و مانع طرح صحیح خواسته مردم شدند، مردم بگذاریم.

خداییان اظهار داشت: در این راستا نزدیک به ١٣٠ نفر بازداشت شدند که اکثر آنها با قرار تامین آزاد شدند جز افرادی که تیراندازی مسلحانه داشتند.

کرسنت در مرحله اجرای احکام

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره پرونده کرسنت و اینکه آیا اتهامی متوجه وزیر سابق نفت است؟ گفت: پرونده کرسنت مربوط به قرارداد گازی است که بین شرکت نفت ملی ایران و کرسنت اماراتی منعقد شده است و در جریان انعقاد قرارداد سوءاستفاده‌هایی شده بود و برخی پورسانت گرفته بودند. این قرارداد اجرایی نشد. در همان زمان با گزارش سازمان بازرسی و مراجع اطلاعاتی پرونده ای تشکیل شد که حدود ۶ الی ۷ نفر از اعضای هیات مدیره نفت ایران و کرسنت محکوم شدند و پنج الی شش نفر به جزای نقدی و دو نفر به حبس محکوم شدند و اخیرا به اجرای احکام ارجاع شد. در بخشی دیگر از پرونده  که مفتوح بود، ۸ نفر در پرونده به جرم  تبانی در معاملات دولتی و اخد رشوه متهم هستند که پرونده در جریان است و در دستور کار دولت است و در حال بررسی است و امیدوارم با صدور حکم کسانی که در  سوءاستفاده در این زمینه  نقش داشتند  به جزای اعمالشان برسند.

پرونده شکایت از رئیس جمهور سابق

خداییان در خصوص تشکیل پرونده برای روحانی اظهار کرد: قوه قضائیه در رسیدگی به جرائم کسانی که مرتکب جرم شده باشند خط قرمزی ندارد و دیدیم که در این ایام به جرائم کسانی رسیدگی شد که از نزدیکان مسئولین بودند.

وی افزود: در رابطه با رئیس جمهور سابق پیشتر نیز گفته شد که اعلام جرم و شکایت از ایشان در دادگاه ویژه روحانیت به آن رسیدگی می شود، نه دادگستری و باید از آنجا پرسش کرد که آیا پرونده ای تشکیل شده است یا نه.

اعاده دادرسی در پرونده عراقچی و برخورد جدی با عوامل حمله‌های سایبری

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هفته گذشته اخباری در خصوص دستور رهبر معظم انقلاب در پرونده عراقچی مطرح شده آیا این موضوع صحت دارد، گفت: هر زمانی که رهبر انقلاب دستوری صادر فرمودند به اجرای قانون تاکید ویژه داشتند و در این مورد هم بر اجرای قانون و عدم تضییع حقوق تاکید شده است.

وی ادامه داد: در این پرونده محکومان درخواست اعاده دادرسی دارند که باید رسیدگی شود. اگر دیوان عالی کشور و در جریان رسیدگی ببیند که اعاده دادرسی وارد است، رأی نقص می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چند ماه اخیر شاهد نشت اطلاعات برخی سایت‌ها و سامانه‌ها از جمله توزیع سوخت، دانشگاه تهران، سامانه‌های قضائی، هواپیمایی ماهان و پایگاه وکلای دادگستری بودیم،  در این زمینه در رابطه با برخورد و پیشگیری چه باید کرد؟ گفت: راه پیشگیری از این مسائل و همچنین در رابطه با برخی هک‌ها، سامانه‌ها باید به ارتقای زیر ساخت‌های خود بپردازند. متأسفانه دیدیم در ایام گذشته برخی سایت‌ها هک شدند البته خسارات زیادی نداشت اما صرف هک شدن نا امنی را دارد. دولت هم به این موضوع تاکید ویژه داشته است. در صورت شناسایی خاطیان، قوه قضائیه آماده برخورد جدی هست اما این موضوع باید با همکاری دولت و ضابطان قضائی باشد.


سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت لایحه مربوط به ترک فعل‌ها، گفت: ترک فعل زمانی است که قانونگذاران تکالیفی را مشخص می‌کند و در این صورت اگر کسی به وظیفه قانونی عمل نکند طبق مقررات به آن رسیدگی می‌شود اما آیا همه ترک فعل‌ها جرم است که در این رابطه باید گفت بسیاری از آنها فاقد ضمانت کیفری است‌. البته هر موضوعی را نباید کیفری کرد زیرا ما عناوین مجرمانه بسیاری داریم.

صدور رای کرسنت، پرونده رئیس‌جمهور سابق و بازگشت ایرانیان مقیم خارج در نشست خدائیان

از کلاهبرداری ۱۲ هزار میلیاردی تا شانس بازگشت ایرانیان به کشور

خدائیان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کلاهبرداری ۱۲ هزار میلیارد تومانی که متهم آن اخیرا به کشور مسترد شد، گفت: سال ۹۷ باندی توسط دستگاه‌های اطلاعاتی با کمک دستگاه قضایی شناسایی شد که تسهیلاتی ارزی را اخذ کرده بودند. با شناسایی و افشا شرکت‌ها، افراد قبل از دستگیری از کشور خارج شدند. یکی از آن‌ها که در روسیه مخفی شده بود با کمک سربازان گمنام امام زمان (عج) و نیروی انتظامی مسترد شد.

وی اظهارداشت: پیگیر استرداد سایر افراد که در کشورهای دیگر هستند نیز هستیم، تسهیلات اخذ شده این افراد شامل بیش از ۸۲ میلیون دلار، بیش از ۱۲ میلیون یورو، بیش از ۱۲ میلیون یوآن چین و ۱۳۸ میلیون روبل روسیه است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده خودروهای وارداتی، گفت: این پرونده  در آذر ماه سال ۹۹ با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارجاع شد و در حال رسیدگی است. حدود ۲۴۷ جلد و ۹۹ متهم دارد و برخی به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی تحت تعقیب هستند و پرونده برخی به اتهام قاچاق و جعل  در حال رسیدگی است. تعداد خودروهای جعلی ۶۸۰۰ خودروی خارجی است که پرونده در حال رسیدگی است و هنوز به صدور حکم نهایی منجر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه مجددا یادآور شد: در خصوص  بازگشت ایرانیان مقیم خارج از کشور، معاون اول و دادستان کل کشور مسئولیت پیدا کردند تا  در این راه به دولت کمک کنند. ریاست جمهوری هم قبلا بر بازگشت ایرانیان و سرمایه گذاری در کشور تاکید کردند، بنابراین منعی ندارند البته ممکن است برخی افراد مرتکب جرمی شده بودند و  چنانچه جرمی مرتکب شده باشند به آن رسیدگی می‌شود و  تعداد پرونده‌های ایرانیان خارج از کشور خیلی محدود است.

سخنگوی قوه قضاییه مجددا یادآور شد:  در خصوص  بازگشت ایرانیان مقیم خارج از کشور، معاون اول و دادستان کل کشور مسئولیت پیدا کردند تا در این راه به دولت کمک کنند. ریاست جمهوری هم قبلا بر بازگشت ایرانیان و سرمایه گذاری در کشور تاکید کردند، بنابراین منعی ندارند البته ممکن است برخی افراد مرتکب جرمی شده بودند و  چنانچه جرمی مرتکب شده باشند به آن رسیدگی می‌شود و  تعداد پرونده‌های ایرانیان خارج از کشور خیلی محدود است.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =