رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: ما در مورد کل عراق یک قرار تجارت ۲۰ میلیارد دلاری داریم که چندان دور از ذهن نیست. ما تا امروز به صورت رسمی در حد ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار را هم تجربه کرده‌ایم. امسال علی رغم همه شرایط امسال تا اینجا ۱۷ درصد رشد داشتیم. رابطه اقتصادی ایران و عراق بعد از ایران و چین در رتبه دوم روابط اقتصادی ایران قرار دارد.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یحیی آل اسحاق در نشست امروز با هیئت اعزامی کرکوک عراق اظهار کرد: همه دولت‌های ایرانی و عراقی عزم جدی داشتند که روابط منطقه‌ای دو کشور را توسعه دهند. این عزم ناشی از یک شرایط خاص استراتژیک است که شامل همه حوزه‌ها سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ..‌. می‌شود.

وی افزود: علیرغم همه حوادث ریز و درشتی که در منطقه رخ می‌دهد، رابطه برادرانه دو کشور وجود داشته و رو به گسترش است. در دولت جدید به نظر می‌رسد که عزم جدی‌تری برای توسعه روابط وجود دارد. موضع رئیس جمهور در نشست‌های مختلف قبل و بعد از از ریاست جمهوری و همچنین نگاه وزارت خارجه بر این است که در اولین فرصت گسترش روابط به صورت عملی صورت گیرد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: با توجه به سابقه تاریخی که ما با اقلیم کردستان داریم جایگاه ویژه‌تری دارد و امیدواریم گسترش روابط عملیاتی شود. استان کرکوک هم قلب کشور عراق است و می‌تواند به ارتباطات در داخل عراق و همچنین به سوریه کمک کند. همچنین جایگاه کرکوک از نظر صنعت، نفت و انرژی، کشاورزی و ترانزیت بسیار خوب است.

وی اضافه کرد: ما در مورد کل عراق یک قرار تجارت ۲۰ میلیارد دلاری داریم که چندان دور از ذهن نیست. ما تا امروز به صورت رسمی در حد ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار را هم تجربه کرده‌ایم. امسال علی رغم همه شرایط امسال تا اینجا ۱۷ درصد رشد داشتیم. رابطه اقتصادی ایران و عراق بعد از ایران و چین در رتبه دوم روابط اقتصادی ایران قرار دارد.

آل اسحاق گفت: اگر می‌خواهیم این روابط پایدار باشد باید بلندمدت فکر کنیم و سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشیم. امکانات توسعه‌ای ما با اقلیم بسیار زیاد است. عزم بر این است که مشکلات بروکراسی و ساختاری هم در اولین فرصت حل شود. آینده رابطه اقتصادی ایران و اقلیم کردستان روشن و قابل تامل است. تجارت مهم است اما استمرار آن مهم‌تر است. خوشبختانه امکانات و زمینه‌های همکاری‌های مشترک وجود دارد.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =