معرفی 5 ورزش زنان باردار برای تجربه حاملگی و زایمان آسان‌تر

یکی از مهم ترین دغدغه های خانم های باردار این است که آیا می توانند به ورزش کردن ادامه دهند یا خیر.

یکی از مهم ترین دغدغه های خانم های باردار این است که آیا می توانند به ورزش کردن ادامه دهند یا خیر. داشتن یک برنامه ورزشی برای حفظ سلامت زنان بسیار مهم است. انجام فعالیت ها زمان بارداری، وضعیت مادر و جنین را بهبود می بخشد و از بروز بیماری ها نظیر دیابت، خستگی، کمر درد و یبوست جلوگیری می کند. از مهم ترین مزایای ورزش در بارداری، کاهش استرس و افزایش استقامت بدنی برای سپری کردن یک زایمان راحت است. بانوان باید تحت نظر پزشک زنان و زایمان به تمرینات بپردازند و از اجرای ورزش های سخت و دشوار جلوگیری کنند.

به گفته محققین بانوانی که در بارداری به طور منظم ورزش می کنند، احتمال زایمان سزارین در آنها کاهش پیدا می کند. توصیه ما انجام ورزش های هوازی است، زیرا این نوع بازی ها عمل اکسیژن رسانی را آسان تر می کند. هر فرد روزانه 30 دقیقه و در طول هفته به مدت 5 روز با شدت متوسط و تاثیر کم می تواند تمرین کند. گاهی اوقات پزشکان ورزش هایی برای باز شدن دهانه رحم به زنان باردار توصیه می کنند تا زایمان طبیعی ممکن شود. به همین سادگی می توان اهمیت ورزش در دوران بارداری را متوجه شد. 

بهترین ورزش زنان باردار کدام است؟ (معرفی 5 مورد از بهترین ورزش ها برای زنان باردار)

اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که قبل از دوران بارداری تمرینات سخت انجام میدادید، ممکن است در بارداری ورزش خود را با شدت کمتر از سر بگیرید. اما در صورتی که مبتدی هستید، زیر نظر دکتر ورزش را به آرامی شروع کرده و تناسب اندام خود را تقویت کنید. فعالیت های بی خطر در دوران بارداری عبارتند از:

1- پیاده روی، ستون اصلی ورزش زنان باردار

انجام فعالیت پیاده روی به عنوان یک تمرین عالی و منحصر به فرد برای کاهش فشار روی عضلات است. راه رفتن بر روی یک سطح صاف یک تمرین ایده آل برای زنان باردار تلقی می شود. قدم زدن در یک محیط آرام، سبب تقویت روحیه فرد نیز می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که برای پیاده روی از کفش مناسب استفاده کنید. در کل استفاده از لباس ورزشی مناسب مخصوصا شلوار ورزشی مناسب اهمیت بسیاری دارد. شما باید لباسی انتخاب کنید که به قسمت شکم یا رحمتان فشار وارد نکند. معمولا برخی از دامن برای پیاده روی در حاملگی استفاده می کنند اما این انتخاب درستی نیست.

زیرا شما باید شلوار ورزشی زنانه بپوشید تا به خوبی پاهایتان گرم بماند. پوشیدن دامن باعث می شود حین پیاده روی از درون داغ شوید اما از بیرون با یک باد کوچک سرما را حس می کنید و این تناقض دما، ممکن است مشکل ایجاد کند. اگر کفش یا شلوار ورزشی مناسب ندارید، به صورت حضوری به مغازه های سطح شهر بروید و یک شلوار ورزشی مناسب پوشید. اما اگر خرید انلاین را ترجیح می دهید می توانید به فروشگاه اینترنتی ورزش کالا مراجعه کنید و انواع لباس ورزشی زنانه با بهترین قیمت را تهیه کنید.

2- شنا، بهترین ورزش زنان باردار در دوران بارداری

بسیاری از زنان باردار از کمر درد شکایت می کنند. آب درمانی تاثیر زیادی در کاهش درد کمر دارد و سبب حفظ قوام بدن می شود. اما نکته ی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که تا جای امکان به استخرهای عمومی نروید. اگر قصد شنا کردن را دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. معمولا شنا کردن از دسته ورزش های دوران بارداری سه ماه اول به شمار می رود و البته یک ورزش برای زایمان طبیعی است اما باید بسیار مراقب باشید. همچنین از پوشیدن مایو تنگ خودداری کنید. اگر مایو دوران پیش از حاملگی برایتان تنگ شده، می توانید از مایو های سایز بزرگ استفاده کنید. یکی از مراجع مناسب برای خرید مایو و لباس ورزشی، سایت ورزش کالا است. اگر به خرید حضوری نیز علاقه دارید و در شهر تهران هستید، منیریه از بهترین مکان هایی است که همه نوع لباس ورزشی در آنجا پیدا می کنید. 

3- شرکت در کلاس های یوگا، یک ورزش آرامش بخش برای زنان باردار 

تمرینات گسترده ای در ورزش یوگا وجود دارد که زنان باردار بدون رخ دادن خطری می توانند آنها را اجرا کنند. باشگاه های بسیاری وجود دارند، که کلاس بارداری را ارائه می دهند. حرکات یوگا سبب تقویت بدن می شود و قدرت و تمرکز حواس را در فرد افزایش می دهد. برخی از مربیان یوگا برای زنان باردار ورزش با توپ در بارداری را پیشنهاد می کنند. این ورزش نیز می تواند بسیار مفید باشد اما باید توجه داشته باشید که هر کدام از این ورزش ها باید تحت نظر مربی حرفه ای و پزشکتان باشد. 

4 - پیلاتس، ورزش حفظ تعادل در دسته ورزش های دوران بارداری سه ماه دوم

ورزش پیلاتس باعث افزایش قدرت در زنان باردار می شود و درد کمر ناشی از اضافه وزن را به طور چشمگیری کاهش میدهد. باشگاه های زیادی کلاس های پیلاتس مربوط به دوران حاملگی را برگزار می کنند. پیلاتس می تواند در دسته ورزش های دوران بارداری سه ماه دوم قرار بگیرد اما به شرطی که کاملا تحت نظارت مربی حرفه ای و پزشک خود باشید. این ورزش ممکن است کمی سنگین تر باشد از این رو نسبت به آمادگی بدنی خود اگاهی کامل داشته باشید سپس پیلاتس را شروع کنید. 

5 - دوچرخه ثابت، ایمن ترین فعالیت ورزشی برای زنان باردار 

بانوان باردار می توانند از دوچرخه ثابت برای تقویت لگن و ران استفاده کنند. این ورزش روند زایمان را آسان تر می کند. به این نکته توجه کنید که باید به آرامی پا بزنید. دوچرخه نیز مانند شنا و پیاده روی، یک ورزش برای زایمان طبیعی محسوب می شود زیرا باعث تقویت لگن می شود. اگر علاقه ندارید که در دوران حاملگی به باشگاه بروید، می توانید انواع دستگاه بدنسازی با قیمت پایین بخرید. به طور مثال انواع دستگاه بدنسازی با قیمت ارزان را از لینک زیر می توانید مشاهده و خریداری کنید: 


مشاهده و خرید انواع میز پرس و میز بدنسازی مخصوص دوران بارداری 

سخن پایانی درباره ورزش زنان باردار 

ورزش کردن در دوران بارداری برای بانوان بسیار سودمند است. انجام فعالیت های ورزشی، زایمان را برای آنها ساده تر می کند. تمرین کردن هیچ ضرری برای جنین ندارد، در صورتی که ورزش را با شدت متوسط و تاثیر کمتر انجام دهید تا فشار بر شما وارد نشود. با این حال در نظر داشته باشید که برای انجام تمام فعالیت ها باید با پزشک خود در ارتباط باشید. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580745

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =