مدیرعامل بانک صادرات ایران در پنل تخصصی نوزدهمین همایش ملی حسابداری در دانشگاه الزهرا تشریح کرد

مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: ارزیابی و مدیریت ریسک در بانک‌ها بر مبنای گزارش‌های مالی، گزارش‌های پایداری و تداوم فعالیت بنگاه‌ها نیازمند ارتقای روش‌ها و ابزارهای کنونی در حوزه حسابداری است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: ارزیابی و مدیریت ریسک در بانک‌ها بر مبنای گزارش‌های مالی، گزارش‌های پایداری و تداوم فعالیت بنگاه‌ها نیازمند ارتقای روش‌ها و ابزارهای کنونی در حوزه حسابداری است.

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، حجت‌اله صیدی در پنل تخصصی نوزدهمین همایش ملی حسابداری ایران در دانشگاه الزهرا(س) با بیان این مطلب افزود: بانک‌ها در تقاطع ‌رفتارهای اقتصادی مانند هر سازمان دیگر، یک واحد گزارشگری مالی و در عین حال از استفاده‌کنندگان گزارش‌های مالی به‌شمار می‌آیند و تصمیمات اعتباری خود را بر اساس گزارش‌های مالی می‌گیرند. در نتیجه صورت‌های مالی آنها به عنوان ابزاری مهم در بانکداری برای تخصیص اعتبار اهمیت دارد و در عین حال به دلیل عدم قطعیت در خصوص تداوم فعالیت بنگاه‌ها با چالش مواجه است.

وی در این پنل که با عنوان «حسابداری، منافع اجتماعی و گزارشگری پایداری» با حضور علی رحمانی، رئیس پیشین شرکت بورس اوراق بهادار تهران و استاد حسابداری دانشگاه الزهرا(س)، سعید جمشیدی فرد، رئیس شورای عالی حسابداران رسمی و علی هدایتی، عضو جامعه حسابداران خبره در جمع دانشجویان رشته حسابداری برگزار شد، چالش‌های گزارشگری مالی و صنعت بانکداری را در قالب «گزارشگری پایداری، بانکداری و چالش‌های کووید١٩» ارائه کرد. 

مدیرعامل بانک صادرات ایران با اشاره به اهمیت گزارشگری پایداری شرکت‌ها، وضعیت کسب و کار در شرایط کنونی و آثار و پیامدهای شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: ذی‌نفعان بانک‌ها عمدتا شش گروه سپرده‌گذاران، دریافت‌کنندگان اعتبار، سهامداران، کارکنان، نهادهای ناظر و جامعه و نهادهای مدنی هستند که با توجه به جایگاه هر کدام از آنها، در مقام تهیه‌کنندگان گزارش‌مالی در بانک‌ها با چالش مواجهیم.

صیدی در این نشست ویژگی‌های صنعت بانکداری، کیفیت دارایی‌ها، مفهوم سرمایه در گردش در ترازنامه بانک‌ها، مفهوم سود عملیاتی در صورت‌ سود و زیان بانک‌ها و جریان‌های نقد را از چالش‌های گزارشگری مالی در صنعت بانکداری توصیف کرد و افزود: آنچه  بانک‌ها را در خصوص پایداری و تداوم فعالیت شرکت‌ها با توجه به عوامل محیطی و ریسک و نظام حکمرانی شرکتی دچار چالش می‌کند، عدم قطعیت در خصوص بازگشت اعتبارات و تسهیلات اعطایی است؛ در حالی که مهمترین دارایی بانک‌ها، طلب از دریافت‌کنندگان تسهیلات و مهمترین بدهی آنها سپرده‌های مردمی نزد شعب است.

وی همچنین تأثیر گزارشگری پایداری در محیط زیست، آثار گرمایش زمین و شیوع بیماری کووید ١٩ بر ریسک اعتباری بانک‌ها را مورد بررسی قرار داد و گفت: با شیوع بیماری کرونا کسب و کارهای زیادی در ایران و جهان تغییر یافتند، برخی به تعطیلی کشانده شده و درآمد خود را تا حدود زیادی از دست دادند و صنایع مرتبط با آنها نیز با کاهش میزان فروش مواجه شدند که بر فعالیت بانک‌ها تاثیر منفی داشت؛ به‌طوری که استمهال مطالبات بانک‌ها، محاسبه و شناسایی ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول و ارزیابی مطالبات از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا با دشواری‌هایی روبه‌رو شد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر اینکه گزارشگری پایداری مسأله چالش‌برانگیز امروز حسابداران است، گفت: این چالش در صنعت بانکداری به دلیل ویژگی‌های اصلی این صنعت، دو چندان است و برای فائق آمدن بر آن، باید روش‌ها و ابزارهای حوزه حسابداری برای ارزیابی و مدیریت ریسک ارتقا یابند.

در این پنل همچنین سعید جمشیدی‌فرد، ارتباط حسابداری و بحران آب را مورد بحث و بررسی قرار داد و بر ورود حسابداران برای محاسبه قیمت تمام شده آب در بخش‌های مختلف تاکید کرد.

علی هدایتی نیز در مطلبی تحت عنوان «تغییرات آب و هوایی و گزارشگری سازمان‌ها»، نقش و وظیفه حسابداران در مواجهه با بحران‌های زیست‌محیطی و تاثیر آن بر پایداری بنگاه‌ها را مورد بحث قرار داد.


برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580882

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =