آقای عنابستانی! خداحافظی کن، شرم آور است این حجم از دروغ

عصر ایران نوشت : متاسفانه در این پرونده با پدیده ای به نام دروغ و فراتر از آن، اصرار بر دروغ مواجه هستیم... از همه شاهکارتر نوشته اش بعد از سخنان قالیباف است که با کمال حق به جانبی از این که ماه پشت ابر نمانده و رئیس مجلس تایید کرده که او فقط هل داده است، ابراز رضایت کرده و مجدداً گفته است که سیلی نزده و هل داده است.

بهمن 1399 بود که خودروی علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی وارد خط ویژه شد و یک سرباز وظیفه شناس، از ادامه حرکت خودرو در مسیر ممنوعه جلوگیری کرد.
نماینده مجلس نیز از ماشین پیاده شد و به گوش سرباز، سیلی زد و این، آغاز یک ماجرای پردامنه بود که هنوز ادامه دارد. (+فیلم)

بعد از رسانه ای شدن این رویداد، ابتدا عنابستانی گفت که اصلاً از خودرو پیاده نشده است و لذا درگیری هم به وجود نیامده است. سپس بیانیه داد که پیاده شده ولی این سرباز بوده که به شکم او باتوم زده و او تنها سرباز را هل داده است. عنابستانی در این بیانیه خواستار آن شد که از حیثیت او دفاع شود. (متن بیانیه)

رونده به قوه قضائیه رفت و طبق اعلام پلیس، عنابستانی مجرم شناخته شد و او که تا دیروز طلبکار بود، برای رهایی از مخمصه ای که خود بانی اش بود،باید رسماً ار سرباز عذرخواهی کند. سپس اعلام شد که پرونده با رضایت شاکی مختومه شده است.

به نظر می رسید که این موضوع نیز مختومه شده است تا این که روز 16 آذر، رئیس مجلس به دانشگاه رفت و در پاسخ به سوالی در این باره گفت که عنابستانی، سیلی نزده و صرفا سرباز را هل داده بود. (+فیلم)
در واکنش به این ماجرا، سرباز سیلی خورده با انتشار ویدئویی از این اظهارات ابراز تعجب کرد.

اوج قصه اما به واکنش عنابستانی به اظهارات قالیباف مربوط می شود. او در اینستاگرامش نوشت:
«البته واضح بود که ماه پشت ابر نمی ماند اما از شجاعت ریاست محترم مجلس آقای دکتر قالیباف تشکر می کنم که بعد از چندین ماه دروغ پراکنی، ایشان بالاخره به اندازه کمی حقیقت را روشن کردند! بارها گفته ام که اشتباه عنابستانی سیلی زدن به سرباز در حال انجام وظیفه نبود! بلکه اشتباه عنابستانی هل دادن سرباز توهین کننده بود! تفاوتی که در هیاهوی رسانه ای گم شد.»


  • آقای عنابستانی! با یک خداحافظی همه را خوشحال کن
    محمدباقر قالبیاف اما ساعاتی بعد با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامی اش نوشت: 

"من در واکنش به سوال یکی از دانشجویان، براساس صحبت‌های آقای عنابستانی که قبلا به اینجانب گفته بود حکم دادگاه، من را از سیلی زدن تبرئه و براساس هل دادن مرا محکوم به ضرب بلااثر کرده است، گفتم که ایشان سیلی نزده و هل داده است.⁣

اما بعد از صحبت های دیشب جناب آقای عابد اکبری، سرباز وظیفه راهور که تاکید می‌کرد حکم دادگاه سیلی را تایید کرده، بر خود لازم دانستم موضوع را پیگیری کنم تا ظلمی به این شهروند عزیز نشده باشد؛ لذا حکم دادگاه را گرفتم و متوجه شدم متاسفانه دادگاه بدوی تشخیص بر ضرب بلااثر (سیلی) داده است که البته بعدا با اعلام رضایت طرفین پرونده مختومه شده است.⁣"

حال در این باره چند نکته قابل تامل است:

1 - متاسفانه در این پرونده با پدیده ای به نام دروغ و فراتر از آن، اصرار بر دروغ مواجه هستیم.

به استناد سخن رئیس مجلس باید تصریح داشت که عنابستانی از ابتدای این ماجرا، مدام به مردم دروغ گفته است. چه آن روزی که گفت من اصلا از ماشین پیاده نشده ام و بعداً اعتراف کرد که پیاده شده و چه در تمام این مدتی که می گفت سیلی نزده و فقط هل داده است و چه حتی روزی که به رئیس مجلس هم اطلاعات دروغین داده و به او گفته است که دادگاه صرفاً هل دادن او را احراز کرده است.

و از همه شاهکارتر نوشته اش بعد از سخنان قالیباف است که با کمال حق به جانبی از این که ماه پشت ابر نمانده و رئیس مجلس تایید کرده که او فقط هل داده است، ابراز رضایت کرده و مجدداً گفته است که سیلی نزده و هل داده است.

واقعاً انسان می ماند که بعد از رای دادگاهی که در آن سیلی زدن اثبات و مکتوب شده، چگونه می توان باز هم سر بلند کرد و دروغی را که دادگاه نیز رد کرده است، بار دیگر علم کرد؟!

واقعاً چگونه می توان بعد از دروغ گفتن به مردمی که به رای دادگاه دسترسی ندارند، به رئیس قوه مقننه نیز دروغ گفت و ندانست که او می تواند به رأی دست بیابد و متوجه دروغ اش شود؟!

واقعاً بعد از اظهارات قالیباف - که به اطلاعات دروغ عنابستانی اعتماد کرده بود - با چه روحیه ای توانست دوباره برگردد به سر خط و بقیه را به دروغ پراکنی و رسانه ها را به هیاهو در این باره متهم کند؟! سکوت می کرد سنگین تر نبود؟!

شرم آور است این حجم از دروغ و اعتماد به نفس کاذبی که باعث می شود یک نفر در کسوت نماینده مجلس، حتی بعد از اثبات جرمش در دادگاه نیز قلب واقع و فرار به جلو کند!

به علی اصغر عنابستانی که این رسوایی را به بار آورده، توصیه می کنیم با یک خداحافظی همه را خوشحال کند و با عذرخواهی از مردم ایران و به ویژه مردم حوزه انتخابیه اش، از نمایندگی مجلس استعفا کند و بیش از این نام خود را با واژه دروغ در ادبیات سیاسی ایران عجین نکند.

2 - اشتباه بزرگ این بود که عنابستانی را صرفاً به خاطر سیلی زدن محاکمه کردند حال آن که او باید به اتهام اشاعه اکاذیب محاکمه می شد تا درس عبرتی باشد برای بقیه که بدانند دروغ، هزینه دارد. 

مادام که مسوولان در قبال حرف هایی که می زنند، مسوول نباشند و حتی اگر دروغ مسلم و محرز نیز بگویند، قانون با آنها کاری ندارد، اوضاع بهبود نخواهد یافت. ای کاش مجلسی که امثال عنابستانی در آن نباشند، قانون جرم انگاری دروغ برای مسوولان را تصویب و برای مسوولان دروغگو مجازات خاص وضع کند.

3 - این که چه شد که سرباز سیلی خورده رضایت داد بر ما پوشیده است اما این که قوه قضائیه پرونده را تا مرحله صدور حکم پیگیری کرده و تنها بعد از رضایت قانونی، مختومه کرده، جای امیدواری دارد (چرا که در بدو امر، بسیاری بر این باور بودند که اساساً هیچ گونه رسیدگی صورت نمی گیرد)؛ البته همان طور که گفته شد انتظار می رفت قوه قضائیه از جنبه عمومی نیز موضوع را تحت پیگرد قرار دهد و البته هنوز هم می تواند.

4 - اقدام رئیس مجلس در تصحیح سخنانش راجع به ماجرای عنابستانی هم قابل تقدیر است. این که قالیباف بعد از ایراد انتقاد به سخنانش، موضوع را پیگیری و از مفاد رای آگاه شده و سپس صادقانه اطلاع رسانی کرد، بسیار ارزشمند است.
2121
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580936

برچسب‌ها