شما نظر دادید: از تغییر روش کشاورزی قدیمی تا گوش دادن به سخنان اهل فن؛ راهکارهای حل مساله آب

کاربران خبرآنلاین به ارائه راه حل عملی برای حل مشکلات بی‌آبی و خشکسالی پرداخته‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، بعد از اعتراضات به مساله آب در اصفهان، از کاربران خواستیم برای حل مشکلات روزافزون بی آبی در کشور راه حل عملی و شدنی پیشنهاد دهند.

یکی از کاربران که خود را حسین معرفی کرده درباره حل مشکل بی آبی نوشته: در شرایط فعلی راه حل موثری وجود ندارد. پیشگیری و برنامه ریزی از ده‌ها سال پیش باید شروع میشد که چنین دوراندیشی در مسئولان وجود نداشت. وضعیت فعلی آب مثل غده سرطانی است که پیشرفت کرده و برای درمان زمان از دست رفته است.

کاربر دیگری نوشته: دیگه راه حل کوتاه مدتی نیست. بایستی به رهنمودهای اهل فن مثل محمد درویش جامه عمل بپوشانیم تا امیدوارم باشیم چند ده سال دیگر وضع بهتر شود.

کاربر دیگری ناامیدانه از توقف طرحهای احیای محیط زیست سخن رانده و گفته: باید طرحهای بیهوده مثل احیای دریاچه ارومیه که باعث اتلاف منابع هنگفتی از آب پرارزش میشوند، متوقف شوند، چون به گفته بزرگترین دانشمند محیط زیست ایران، مرحوم پروفسور کردوانی این دریاچه اصلا قابل احیا نیست.

او ادامه داده: داشتن نگاه ملی ازسوی مسئولین و عدم نگاه شخصی و استانی و طایفه ای به مسئله آب از سوی آنها. مثلا دو رئیس جمهور قبلی چون اهل سمنان بودند خواستار انتقال آب دریای کاسپین به سمنان بودند و رئیس قبلی سازمان محیط زیست نیز بشدت پیگیر احیای دریاچه ارومیه بود چون خودش اهل همان منطقه است. هردوی این طرحها، بخصوص طرح اول از سوی کارشناسان مربوطه بشدت ردشده اند و مخرب محیط زیست تشخیص داده شده اند.

و در کامنتی دیگر گفته: برخورد شدید با معضل انشعابات غیر مجاز آب. مثلا در بعضی استانها مانند استان خوزستان، تا قبل از طرح هدفمندی یارانه ها، درصد بسیار زیادی از انشعابات آب (وحتی برق و گاز !!!!) غیر مجاز بودند و کماکان هستند. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر مشخص میشود که با بحران کمبود آب در چند ساله اخیر در این استان مواجه میشویم که در طی آن در بعضی مناطق این استان مردم حتی آب آشامیدنی نداشتند، در مقابل در بعضی مناطق دیگر این استان برخی افراد مقادیر زیادی از آب را از طریق انشعابات غیر مجاز به هدر میدادند ....

کاربری به نام ایران دیدگاه خود را اینطور توضیح داده: الف) تغییر روش کشاورزی قدیمی به صنعتی (کشت مکانیزه). ب) حذف کشت میوه هایی که آب زیاد مصرف میکنند و اقدام به واردات آنها. ج) تغییر کشت در زمینهایی که دارای آب کم هستند. مثلا کشت پسته و ... که نیاز به آب کمی دارند. د) اجرای سیستم بازچرخانی و تصفیه آب در همه ساختمانها و مراکز مسکونی و ... ه) اجرای سیستم جمع آوری آبهای سطحی و ذخیره آنها و) اجرای سیستم آب شیرین کن در مورد استفاده از آب دریاها.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1581794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =