رویترز: امارات بین ایران، اسرائیل و آمریکا گیر کرده است

انتخاب نوشت: امارات متحده عربی تلاش دارد که روابط دیپلماتیک سطح بالایی همزمان با واشنگتن به عنوان یک ابرقدرت متحد ابوظبی، اسرائیل به عنوان یک دوست جدید و ایران به عنوان یک دشمن قدیمی داشته باشد. زیرا ابوظبی به دنبال اجتناب از یک درگیری منطقه‌ای پرهزینه است که می‌تواند جاه‌طلبی‌های تجاری و گردشگری این کشور را نابود کند.

در ادامه این مطلب آمده است: ابوظبی این هفته میزبان نخست وزیر اسراییل است و پذیرای هیئتی از ایالات متحده خواهد بود. آنان به شرکت های اماراتی در مورد تبعیت از تحریم های ایران به دلیل فعالیت های هسته ای این کشور هشدار می دهند. این کشور حاشیه ی خلیج فارس هفته گذشته یک مقام ارشد خود را به منظور بهبود روابط و مهار تنش ها به تهران اعزام کرد.

به گفته مقامات اماراتی، تحلیلگران و دیپلمات های منطقه ای، چرخش دیپلماسی ابوظبی نشان دهنده تغییر رویکرد سیاست خارجی امارات است، اماراتی که پس از وارد شدن به یک سری درگیری های مخرب در دهه گذشته از یمن تا لیبی، در حال عقب نشینی از ماجراجویی نظامی است.

انور قرقاش، یکی از مقامات ارشد امارات متحده عربی روز پنجشنبه به یک اندیشکده مستقر در ایالات متحده گفت: ما باید از یک درگیری بزرگ که ایالات متحده یا در واقع کشورهای منطقه را درگیر می کند، اجتناب کنیم. علاقه ما این است که به هر قیمتی از چنین درگیری ای دور بمانیم.

ایالات متحده و اسرائیل اخیراً فشارهای لفظی بر ایران را در مورد پیامدهای اقتصادی یا نظامی احتمالی در صورت شکست تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ افزایش داده‌اند. قدرت های جهانی در تلاش هستند تا هم واشنگتن و هم تهران را به پایبندی کامل به این پیمان بازگردانند، توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

ابوظبی که سال گذشته روابط خود را با اسرائیل برقرار کرد، نگرانی‌هایی مشابه آمریکا و اسرائیل در مورد جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، برنامه موشکی و نیروهای نیابتی منطقه‌ای تهران دارد. اما در تلاش است که در کنار محدود کردن ایران به حفظ منافع اقتصادی خودش به‌عنوان قطب گردشگری و تجاری پس از کووید-۱۹ در مواجهه با افزایش رقابت اقتصادی در منطقه نیز توجه داشته باشد.

عبدالخالق عبدالله، تحلیلگر سیاسی مستقر در امارات متحده عربی تأکید کرد که زمان تنش زدایی و نه تشدید آن فرا رسیده است. قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور امارات به موسسه کشورهای عربی حاشیه ی خلیج فارس گفت: نه منطقه و نه واشنگتن خواهان درگیری دیگری مانند عراق یا افغانستان نیستند.

ایران، سوء ظن غرب را مبنی بر اینکه به دنبال تسلیحات اتمی است رد می کند و می گوید فعالیت های هسته ای اش برای مقاصد غیرنظامی است. تهران می‌گوید با حسن نیت به مفاد توافق ۲۰۱۵ پایبند بوده و می‌خواهد تمامی تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده پس از خروج ترامپ از این توافق برداشته شود.

آمریکا "اولویت مطلق" است

امارات و عربستان سعودی، در حالی که به قدرت‌های جهانی برای رسیدگی به برنامه موشکی و رفتار منطقه‌ای ایران فشار می‌آورند، نسبت به تکرار حملات سال ۲۰۱۹ به نفت‌کش‌ها در آب‌های خلیج فارس و تأسیسات نفتی عربستان که پادشاهی را مجبور کرد تولید بیش از نیمی از نفت خام خود را به طور موقت تعطیل کند، محتاط هستند.

نیل کویلیام که با چاتم هاوس همکاری دارد، گفت: امارات متحده عربی برای خنثی کردن اقدامات تنبیهی ایران باید تا جایی که می تواند احتیاط کند، اما تردیدی وجود ندارد که رابطه با ایالات متحده برای ابوظبی در اولویت مطلق است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس برای امنیت به شدت به ایالات متحده متکی هستند، اما در مورد نقش منطقه ای ایالات متحده نیز عدم اطمینان وجود دارد. اسرائیل پس از عادی سازی روابط با امارات متحده عربی و بحرین، به ایجاد سازوکار دفاع مشترک با کشورهای خلیج فارس پرداخته است.

امارات متحده عربی در پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ قراردادی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار برای خرید جت های جنگنده اف-۳۵، پهپادها و سایر تجهیزات دفاعی ساخت آمریکا امضا کرد. اما از آن زمان پیشرفت فروش این تجهیزات، در بحبوحه نگرانی های ایالات متحده در مورد روابط امارات متحده عربی با چین، شریک تجاری اصلی امارات، کند شده است.

قرقاش گفت که امارات متحده عربی اخیراً کار بر روی تأسیسات چینی در یک بندر اماراتی را پس از ابراز نگرانی واشنگتن از داشتن اهداف نظامی این پروژه متوقف کرد.

قرقاش ادامه داد: حتی در شرایطی که ابوظبی روابطی را با اسرائیل برقرار کرده است، خواهان یافتن یک مخرج اقتصادی مشترک برای بهبود روابط با ایران، ترکیه و سوریه است.

در تأیید این موضوع که واشنگتن در حال افزایش فشار اقتصادی بر ایران است، آندره گاکی، یکی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا قرار است به عنوان یکی از اعضای یک هیئت روز دوشنبه به امارات متحده عربی سفر کند تا به گفته وزارت امور خارجه، گفتگوهایی با شرکت های بخش خصوصی و موسسات مالی که به تسهیل نقض قوانین تجارت با ایران می پردازند، داشته باشد.

امارات متحده عربی که از دیرباز یکی از پیوندهای اصلی ایران با جهان خارج بوده و روابط تجاری اش با تهران قدمت زیادی دارد، شاهد کاهش صادرات خود به ایران از ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ بر اساس داده های بانک جهانی بود. البته روابط شروع به بهبودی کرده اند.

عبدالله گفت: در امارات تمایلی برای اعمال مجازات های اقتصادی بیشتر علیه ایران وجود ندارد. وی افزود: ما کار خود را انجام داده‌ و سهم خود را طی ۵ الی ۶ سال گذشته در مورد ایران ادا کرده ایم، اما بس است. هیچ کس در ابوظبی تمایلی به تحریم های بیشتر ایران ندارد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1582529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    2 2
    آن شااله جنگ بشه جواب محبتهای امارت حتمن میدیم
  • US ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    7 1
    کاش ایران هم مانند امارات درسیاست خارجی خود اصلاحاتی انجام می‌داد وشعارهای مثل مرگ بر ... حذف می‌کرد وبه فکر منافع مردمش بود نه به فکر دشمنی با اسراییل
  • علی IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 1
    امارات هر توهینی به ایران وایرانی خواست کرد اما هیچ واکنشی ازایران ندیدیم
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    امارات شده پیش مرگ اسراییل وامریکا حالا میخاد ادادربیاره که مثلا باایران دوسته به خاطر عواقب دوستی بادشمنان ایران حتما باید تاوان بده ایرانی رو نشناخته هنوز
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    امارات شده میدان مین برای روزی که دشمنان ایران نگاه چپ کنن به ایران وای برامارات مثل طوفان شن برج هایش به همراه پایگاه امریکا واسراییل میرن هوا هنوز زوده بشناسی ایران وایرانی روامارات منتظر باش تو خوش خدمتی هاتو کردی به دشمنان ایران ادای دوستارودر نیار ایرانی جماعت دوستانشو ودشمنانشو خوب میشناسه وخوبببببببهم سروقتش انتقامیگیره ازشون