صادرات نفت به اروپا از سر گرفته می‌شود؟

ایلنا نوشت: یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: اگر تغییر رویه قیمت‌گذاری به نحوی باشد که نفت را جذاب کند، یعنی قیمت‌ها ارزان‌تر از بهای نفت مشابه رقابتی باشد، به فروش بیشتر کمک می‌کند اما اگر پایین‌تر نباشد، در رویه صادرات نیز تفاوتی حاصل نخواهد شد.

بر اساس آنچه اخیرا اویل پرایس منتشر کرده شرکت ملی نفت ایران از اول ژانویه ۲۰۲۲ از شاخص نفت برنت به‌جای شاخص ICE Bwave برای قیمت‌گذاری نفت‌خامی که به بازارهای اروپا و مدیترانه می‌فروشد، استفاده خواهد کرد. 

بر اساس آنچه این رسانه عنوان کرده؛ قصد ایران از این تغییر شاخص آغاز صادرات نفت به اروپا پس‌از برداشته شدن تحریم‌ها به‌دنبال مذاکرات هسته‌ای است.

صادرات نفت ایران به اروپا پس از تحریم‌های اخیر و خروج ترامپ از قرارداد برجام در 2018 به شدت کاهش و تثیربا به صفر رسیده است به طوری که ازآن پس هیچ پالایشگاه اروپایی از ترس تحریم‌های ثانویه نفتی از ایران خریداری نکرده است.

مذاکرات بر سر موضوع هسته‌ای ایران 9 دسامبر، پنجشنبه هفته گذشته از سر گرفته شده است و بر اساس آنچه از شواهد برمی‌آید در صورت توافق در مذاکرات؛ احتمالا ایران برنامه‌ای برای از سرگیری صادرات به اتحادیه اروپا در دست اجرا داشته باشد.

در همین ارتباط نرسی قربان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تغییر قیمت‌گذاری نفت‌خام و تاثیر آن بر صادرات به اروپا معتقد است: قیمت‌گذاری یک مسئله و تحریم‌ها مسئله دیگر، قیمت‌گذاری ارتباطی به تحریم‌ها ندارد. 

وی افزود: اگر تغییر رویه قیمت‌گذاری به نحوی باشد که نفت را جذاب کند، یعنی قیمت‌ها ارزان‌تر از بهای نفت مشابه رقابتی باشد، به فروش بیشتر کمک می‌کند اما اگر پایین‌تر نباشد، در رویه صادرات نیز تفاوتی حاصل نخواهد شد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی تاکید کرد: مهم این است که نتیجه تغییر شاخص قیمت‌گذاری آیا نفت را رقابتی میکند یا خیر.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم نفت را بر مبنای چندین شاخص مختلف از جمله برنت، دبی، سنگاپور و وست تگزاس اینترمدیت قیمت‌گذاری کنیم که تعیین هر کدام به عنوان شاخص قیمت‌گذاری تاثیر عمده‌ای بر صادرات نخواهد داشت، مگر اینکه قیمت‌گذاری به نحوی باشد که قیمت نفت در مقابل سایر نفت‌ها جذاب و رقابتی شود، بنابراین سیستم قیمت‌گذاری به خودی خود در جلوگیری و یا تشدید تحریم‌ها تاثیری ندارد.

قربان یادآور شد: اگر تصمیم‌گیری منجر به جذاب شدن قیمت نفت ایران در مقابل قیمت نفت رقیب باشد تاثیرگذار است، در غیر این صورت تاثیری ندارد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1583763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =