آغاز اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان

ایسنا نوشت: هفدهمین اجلاس فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی امروز یکشنبه با حضور ۲۰ تن از وزیران امور خارجه و ۱۰ تن از معاونهای وزیران امور خارجه اعضای این سازمان از سراسر جهان اسلام در شهر اسلام‌آباد و در محل تالار مجلس شورای ملی این کشور آغاز شد.

به گزارش پایگاه شبکه جئو، این نشست تاریخی که قرار است در آن بر سر وضعیت انسانی در افغانستان بحث و تبادل نظر شود، توسط عربستان سعودی به عنوان رئیس سازمان همکاری اسلامی و با میزبانی پاکستان برگزار می‌شود و ۷۰ تن از نمایندگان کشورها در آن شرکت می‌کنند.

نشست مربوط به این اجلاس امروز با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شده و ریاست این نشست به عهده شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان است.

این نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی به دنبال بالا گرفتن نگرانی‌های فزاینده بین‌المللی در خصوص بحران انسانی در افغانستان و فوریت پیدا کردن رسیدگی به این وضعیت، اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است.

علاوه بر اعضا و ناظران سازمان همکاری اسلامی،، همچنین مقامات سازمان ملل، نهادهای مالی بین‌المللی (IFIs)، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، و طرفهای غیرعضو در سازمان همکاری اسلامی از جمله گروه P-۵، اتحادیه اروپا و کشورهای مهمی مانند آلمان و ژاپن، از دیگر دعوت‌شدگان به این اجلاس هستند.

در نشست افتتاحیه عمران خان، نخست وزیر پاکستان یک سخنرانی‌ با هدف برجسته کردن وضعیت و جلب توجه جهانیان به وضعیت رو به وخامت افغانستان، ایراد می‌کند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان و رئیس نشست فوق‌العاده این سازمان به همراه فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان و حسین ابراهیم طاها، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی هم به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

از سوی دیگر در این اجلاس بیانیه‌هایی به نمایندگی از گروه‌های منطقه‌ای سازمان همکاری اسلامی در حوزه آسیا،‌ آفریقا و جهان عرب و همچنین دکتر محمد الجاسر، رئیس بانک توسعه اسلامی مطرح می‌شود.

این اجلاس به اصرار پادشاهی عربستان سعودی که ریاست سازمان همکاری اسلامی را در اختیار دارد، برگزار می‌شود.

هیئت عربستان سعودی اواخر شنبه به منظور شرکت در این اجلاس وارد شهر اسلام آباد شد. سرپرستی این هیئت بر عهده شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی است.

هیئت‌های متعددی از جمله وزیران امور خارجه، معاونان وزیر خارجه، وزیران مشاور در امور خارجه و سایر مقامات ارشد دولتی از چندین کشور از جمله ترکیه، سیرالئون، سومالی، امارات، تاجیکستان، بنگلادش، اردن و فلسطین هم وارد اسلام آباد شده‌اند.

امیر خان متقی، وزیر امور خارجه موقت افغانستان نیز برای شرکت در این نشست ویژه در پایتخت پاکستان حضور دارد و قرار است با پرچم سه رنگ افغانستان در اجلاس باشد.

علاوه بر وزرای خارجه و ناظران، مدعوین ویژه شامل شرکت‌کنندگانی از سازمان ملل، موسسات مالی بین‌المللی و برخی از کشورهای غیرعضو از جمله آمریکا،‌ انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا هستند.

عمران خان در توئیتر در پیامی از سفر هیاتهای کشورهای عضو و دیگر شرکا به کشورش با هدف شرکت در اجلاس مهم سازمان همکاری اسلامی استقبال کرد. او در حسابش نوشت: من از هیاتهای اعزامی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، ناظران، دوستان، شرکا و سازمان‌های بین‌المللی به پاکستان استقبال می‌کنم. نشست فوق‌العاده شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی ابراز همبستگی با مردم افغانستان و متمرکز ساختن انرژی‌های جمعی ما بر رسیدگی به وضعیت انسانی حاد در افغانستان است.

پیشتر، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در گفتگو با رسانه‌ها در محل پارلمان کشورش و پس از بررسی سازو کارها گفت که موضع پاکستان در قبال وضعیت حاکم در افغانستان از سوی جهانی که با آن همصدا شده به رسمیت شناخته می‌شود.

این دیپلمات ارشد پاکستان گفت، مطمئن است پاکستان به همراه وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی گامی رو به جلو در ایجاد اجماع بر سر افغانستان خواهد برداشت.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1584200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =