بازتاب نامه شورای نگهبان و پاسخ لاریجانی در رسانه‌های اصولگرا

 بررسی رسانه‌های اصولگرا طی 24 ساعت پس از انتشار نامه شورای نگهبان به لاریجانی و پاسخ وی به موارد مطرح‌شده در این نامه، گویای آن است که در طلایی‌ترین زمان خبری، اغلب این رسانه‌ها ترجیح دادند این سوژه داغ را با سکوت بدرقه کنند.

 بررسی رسانه‌های اصولگرا طی 24 ساعت پس از انتشار نامه شورای نگهبان به لاریجانی و پاسخ وی به موارد مطرح‌شده در این نامه، گویای آن است که در طلایی‌ترین زمان خبری، اغلب این رسانه‌ها ترجیح دادند این سوژه داغ را با سکوت بدرقه کنند. به گزارش خبرآنلاین ، سایت‌های مشرق نیوز و رجانیوز، خبرگزاری‌های برنا، تسنیم و ایرنا و درنهایت، روزنامه‌های جام جم، رسالت، همشهری و وطن امروز، ازجمله رسانه‌هایی بودند که اشاره‌ای مستقیم و غیرمستقیم به این خبر نداشتند.

جوان و ایران، خبرهای کوتاه

 روزنامه «جوان» در صفحه 2 در گزارش کوتاهی اشاره کرد که «نامه دلایل ردصلاحیت لاریجانی و پاسخ او به شورای نگهبان منتشر شد.» روزنامه «ایران» هم در صفحه 3 خود با تیتر «از سهیم بودن در وضع موجود تا مداخله فرزندان در قراردادهای مجلس/ نامه دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی افشا شد» گزارشی کوتاه از این دو نامه منتشر کرد.

فارس، انتشار نامه و پاسخ

خبرگزاری فارس از اولین رسانه‌های داخلی بود که متن کامل نامه شورای نگهبان و پاسخ لاریجانی را منتشر کرد. «جزئیات نامه لاریجانی به شورای نگهبان درباره رد صلاحیتش» تیتر انتخابی «فارس» برای این خبر بود و در لید خبر هم نوشت: «علی لاریجانی در نامه‌ای توضیحاتی درباره رأی شورای نگهبان مطرح و از برخی مواردی که به ادعای وی بی‌دقتی شده است، گلایه کرد.»

جهان نیوز، بازنشر خبر فارس و بازنشر یک گزارش کوتاه

«جهان نیوز» اما استثنا بود. این رسانه شنبه گذشته متن هر دو نامه (شورا و لاریجانی) را منتشر کرد و روز بعد هم، یک گزارش کوتاه از پایگاه خبری «نماینده» را بازنشر کرد که در آن بر ضرورت پیگیری عاملان انتشار نامه محرمانه تأکید شده بود

 

الف، بازنشر خبر فارس و گفت‌وگوی انتقاد سلیمی نمین از شورای نگهبان

پایگاه خبری «الف» نیز جزو رسانه‌هایی بود که از کنار این مسئله نگذشت. البته روز شنبه متن کامل نامه را به نقل از فارس منتشر کرد و روز گفتگوی عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا که با «جماران» انجام شده بود را در رسانه خود بازنشر کرد. الف با انتخاب این تیتر از حرف‌های سلیمی نمین که «ظلمی که به لاریجانی شده باید توسط شورای نگهبان جبران شود» از قول او نوشت: «شورای نگهبان یک صفحه نامه برای ایشان نوشته است و این یک صفحه سست و غیرقابل‌پذیرش است. ازنظر بنده باید یک‌زمانی این ادله شورای نگهبان اصلاح شود و شورای نگهبان در این زمینه به خطای خودش معترف باشد یا همان‌طور که رهبری گفتند ظلمی صورت گرفته است، این ظلم باید جبران شود.»

کیهان، دفاع از شورای نگهبان و حمله به اصلاح‌طلبان

از میان روزنامه‌های اصولگرا، هرچند سکوت برخی از آن‌ها جلب‌توجه می‌کرد، نوع واکنش روزنامه کیهان هم جالب می‌نمود. کیهان با تیتر «نامه شورای نگهبان به علی لاریجانی و پاسخ وی منتشر شد» به استقبال این ماجرا رفت و این تیتر را در صفحه یک خود هم بازتاب داد. این روزنامه در مقدمه مطلب نوشت: «نامه‌ شورای نگهبان درباره دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری از سوی خبرنگاران رسانه‌های خارج از کشور و برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب نزدیک به او در فضای مجازی منتشر شد.»

در ادامه، این روزنامه در این گزارش، نخست استدلال‌های شورای نگهبان برای ردصلاحیت لاریجانی را برشمرد و پس از اشاره‌ای کوتاه به پاسخ لاریجانی، نوشت: «انتشار نامه لاریجانی خطاب به شورای نگهبان از سوی برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات بهانه‌ای شد تا بار دیگر رسانه‌های معاند و ضدانقلاب حمله و تخریب شورای نگهبان را در دستور کار خود قرار دهند. از سوی دیگر رسانه‌های طیف مدعی اصلاحات که کارنامه سیاهی در هجمه و حمله به این نهاد مهم و انقلابی در طول سالیان گذشته دارند نیز به هم‌صدایی با رسانه‌ها معاند پرداخته و قصد دارند ماهی سیاسی خود را صید کنند و با موج‌سواری روی این ماجرا، به لجن‌پراکنی و عقده‌گشایی علیه شورای نگهبان مشغول شوند تا به خیال خود جایگاه این نهاد انقلابی را مخدوش نمایند.»

فرهیختگان، بازنشر کامل نامه و رویکرد انتقادی به شورای نگهبان

در این میان، روزنامه «فرهیختگان» با تیتر «درس‌نامه‌های انتخابات» در صفحه نخست این خبر سیاسی را بازتاب داد. فرهیختگان، صفحه دو خود را به‌طور کامل به بازنشر نامه شورای نگهبان و پاسخ لاریجانی اختصاص داد و در پایان به‌عنوان جمع‌بندی، نوشت: «درمورد باقی استدلال‌های مطرح‌شده در عدم احراز صلاحیت لاریجانی اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد، کلی بودن و قابل تفسیر بودن استدلال‌های طرح ‌شده است که براساس آن حتی برخی تائید صلاحیت‌شدگان توسط شورای نگهبان را در انتخابات اخیر می‌توان رد کرد، به‌عنوان‌مثال یکی از دلایل عدم احراز صلاحیت لاریجانی «تلقی سهیم ‌بودن وی در بخش‌هایی از نابسامانی و وضع نامطلوب موجود در دولت روحانی» است. شورای نگهبان توضیح بیشتری در این رابطه ارائه نمی‌دهد که لاریجانی به‌دلیل چه رفتاری و تا چه میزان در مشکلات کنونی سهیم است. با همین استدلال کلی شورای نگهبان ما نیز باید شاهد عدم احراز صلاحیت عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در دولت روحانی نیز می‌بودیم؛ زیرا در دوران ریاست وی بر بانک مرکزی شاهد نابسامانی در نرخ ارز و سقوط بی‌سابقه ارزش پول ملی بوده‌ایم.»

این روزنامه اضافه کرد: «کلی‌گویی در بیان استدلال‌ها باعث می‌شود افکار عمومی نسبت به تصمیم‌های گرفته‌شده توسط شورای نگهبان نیز به‌طور کامل قانع نشود. بررسی وقایع 42 سال گذشته ثابت می‌کند اکثر تصمیمات شورای نگهبان در تائید یا ردصلاحیت افراد درست بوده است اما باوجود این تصمیمات درست شورای نگهبان در برخی برهه‌های حساس تاریخی نتوانسته افکار عمومی را نسبت به تصمیمات درستی که گرفته، اقناع کند.» فرهیختگان در تکمیل گزارش خود، گفت‌وگویی با ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا هم منتشر کرد که با تیتر «سازوکار بررسی صلاحیت‌ها نیازمند بازنگری است» منتشر شد که ادامه همان دیدگاه این روزنامه در گزارش است.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1584536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =