ثبت رکورد جدید پراکنش حیات وحش لرستان

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از رکورد و ثبت یک گونه جدید دیگر پرنده در فهرست پراکنش حیات وحش استان لرستان خبرداد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، نبی اله قائدرحمتی معاون اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در مورخ ۱۴۰۰/۹/۱۷ یک بهله (کورکور بال‌سیاه (نام علمی  Elanus caeruleus در چهار کیلو متری تالاب گوری بلمک شهرستان پلدختر، توسط علی الشتری نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان، برای نخستین بار مشاهده و گزارش گردید.

قائدرحمتی اظهار داشت: با ثبت و گزارش این گونه، تعداد پرندگان مشاهده شده در استان لرستان به ۲۴۱ گونه رسید.

(کورکور بال‌سیاه (با نام علمی( Elanus caeruleus) : یک پرنده شکاری از راسته شاهین سانان و خانواده قوشیان است و در۴ قاره اروپا، آسیا، آفریقا و استرالیا زندگی می‌کنند و به عنوان پرنده مهاجر زمستان شناخته می‌شوند، جالب است بدانید که این پرنده‌ها به صورت گروهی زندگی می‌کنند. زیستگاه این گونه معمولا در کنار رودخانه‌ها، تالاب‌ها، مراتع باز، چمنزارها و اطراف شهرهای بزرگ دیده می‌شوند.

 در حال حاضر زیستگاه های این پرنده کاملا مشخص نبوده و در مناطق خاص مانند جنوب غرب عربستان، عمان، عمارات متحده عربی، ترکیه، فلسطین و میناب مشاهده می شود، البته به‌ صورت کمیاب در سایر نواحی جنوبی کشور وجود دارد و به صورت محلی در استان‌های کرمان و هرمزگان جوجه آوری می‌کند، کورکور بال سیاه به صورت مهاجر عبوری در استان گلستان و زمستان گذر در استان خوزستان گزارش شده است همچنین در استان البرز، تهران و قزوین نیز مشاهده شده است. 

کورکور بال سیاه پرنده‌ای شکاری است که به لحاظ اندازه کوچک، رنگ سفید و روشن و سیاهی روی شانه‌هایش از سایر کورکورها قابل تشخیص است، جلوی پیشانی سفید رنگ بوده و خط ابروی این پرنده سیاه، رنگ چشم قرمز و رنگ پاها و منقارش زرد رنگ است. این گونه در حال حاضر در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است. طول بدن۳۱ تا ۳۵ سانتی متر و گستردگی بالها ۷۵تا۷۸ سامتی متر است، این گونه کوچک جثه است و تقریبا به اندازه یک دلیجه می باشد.

کورکور جزء پرندگانی است که مثل دلیجه در آسمان به طور ثابت و درجا بال می زند و یکباره بر روی طعمه فرود می آید.

این گونه ها عمدتا گوشتخوار هستند و معمولا از پستانداران کوچک نظیر پرندگان، خفاش‌ها، ماهی ها و جوندگان تغذیه می کنند. همچنین این پرندگان به زباله‌های دپو شده هم علاقه مند بوده ولاشه خوار نیز هستند، این پرندگان دارای صدای بلندی شبیه به سوت هستند و از طریق صدا با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1584892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =