مقتدی صدر: رویکرد دولت آینده نه شرقی نه غربی است

ایرنا نوشت: رهبر جریان صدر عراق که فهرست تحت حمایت او بیشترین رای را در انتخابات پارلمانی اخیر به دست آورد، پس از پایان نشست خود با نمایندگان ائتلاف موسوم به «چارچوب هماهنگی» ( شامل جریان‌های شاکی به نتایج انتخابات ) بر تشکیل دولت « اکثریت ملی » با رویکرد « نه شرقی، نه غربی » تاکید کرد.

«مقتدی صدر» عصر چهارشنبه پس از نشست با نمایندگان ائتلاف «چارچوب هماهنگی» تصویری از کاغذی را منتشر کرد که با دست خط خود بر روی آن نوشته بود «حکومة_أغلبیة_وطنیة. . لا شرقیة ولا غربیة» یعنی «دولت اکثریت ملی… نه شرقی و نه غربی»   

این دومین بار است که صدر عبارت «نه شرقی، نه غربی» را به خط خودش منتشر می‌کند. وی پیشتر پس از اولین دیدارش با اعضای ائتلاف «چارچوب هماهنگی» که چند هفته قبل در منزل «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح برگزار شد، همین عبارت را توئیت کرد. 

هیات «ائتلاف الفتح» به ریاست «هادی العامری» و «فالح الفیاض» رئیس حشد الشعبی امروز (چهارشنبه) در نجف به دیدار «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر رفتند و پس از برگزاری این دیدار بدون برگزاری نشست خبری منزل صدر را ترک کردند. 

خبرگزاری «ناس» ناس امروز اعلام کرد که دیدار «مقتدی صدر» رهبر جریان  «صدر» با «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح و «فالح الفیاض» رئیس حشد الشعبی برگزار شد و این گروه بدون برگزاری کنفرانس مطبوعاتی از خانه «صدر» در منطقه «الحنانه» در استان نجف خارج شدند. 

بر پایه این گزارش، هیات «چارچوب هماهنگی» شامل «هادی العامری»، «قیس الخزعلی»، «فالح الفیاض» و تعدادی دیگر اعضای تشکیل دهنده این هیات بودند که با مقتدی صدر دیدار کردند. 

 مرکز رسانه‌ای جریان صدر در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری «ناس» قرار گرفت اعلام کرد که «مقتدی صدر» امروز چهارشنبه ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ هیاتی از ائتلاف الفتح و رئیس حشد الشعبی را در خنانه در نجف پذیرفت. 

در شرایطی که هیچ یک از طرف‌ها پس از این دیدار از گفت و گو با خبرنگاران خودداری کردند، «احمد الاسدی» رئیس «سند ملی همبستگی» امروز درباره نشست «حنانه» که در آن مقتدی صدر با رهبران «چارچوب هماهنگی» دیدار و گفت و گو کرد، اظهار نظر کرد.     

الاسدی در یک پست وبلاگی گفت: «جلسه‌ای که همه امیدواریم نتیجه بخش باشد،امیدها را محقق کند.

وی در عین حال با بیان اینکه همچنان نگران هستیم، افزود: گام‌های عملی در سطح نیازهای اساسی شهروندان که همه مردم منتظر آن هستند، برداشته شود. 

پس از آنکه دادگاه فدرال عراق روز دوشنبه این هفته اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را رد کرد، تحرکات سیاسی برای تشکیل کابینه جدید در عراق کلید زده شد؛ در همین راستا یک هیات از نمایندگان چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه پیش از ظهر چهارشنبه به نجف اشرف رفت تا با «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر دیدار و تبادل نظر کند.   

مقتدی صدر پیشتر گفته بود که «دولت اکثریت ملی» تشکیل خواهد داد، اما در مقابل چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه معتقد به تشکیل «دولت توافقی» است. 

چارچوب هماهنگی شیعه یا «بیت شیعه» از همه نیروها و جریان‌های سیاسی شیعی از جمله دولت قانون، فتح، جریان حکمت ملی تشکیل شده است. 

جریان صدر که بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی ۱۸ مهر گذشته بیشترین کرسی (۷۳ کرسی) را به دست آورده عضو چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه نیست. 

احزاب و گروه‌های سیاسی شیعه عضو چارچوب هماهنگی با وجود انتقاد شدید به عملکرد دادگاه فدرال عراق در تایید انتخابات پر حرف و حدیت این کشور، به رای این نهاد قضایی تمکین کردند. 

نیروهای چارچوب هماهنگی سیاسی شیعه عراق بر این باورند که در انتخابات زودهنگام پارلمانی ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) تقلب و دستکاری روی داده بود، بنابراین با ارائه شواهد و مدارک از دست بردن در انتخابات به دادگاه فدرال عراق، خواستار ابطال نتایج این رویداد بودند. 

دادگاه فدرال عراق روز دوشنبه سرانجام پس از برگزاری چند نشست رای به تایید انتخابات پارلمانی داد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1587496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    آقای صدر ابتدا باید تکلیف جوکر های آموزش دیده در آمریکا را با لانه جاسوسی ده هزار نفری آنرا در بغداد روشن کند که با وجود آنها نه غرب و نه شرقی معنا ندارد