ادامه شک و شبهه‌ها درباره زنده بودن رهبر طالبان

ایسنا نوشت: با گذشت بیش از چهار ماه از کنترل طالبان بر کابل و به قدرت رسیدن آنها در افغانستان، ملا هبت الله آخوندزاده، رهبر این گروه در انظار عمومی ظاهر نشده و این مساله سوال‌های متعدد و تردیدهایی را در افکار عمومی افغانستان و حتی اعضای این گروه ایجاد کرده است.

به گزارش سایت العربی الجدید، طالبان تاکنون بارها صدور دستوراتی از سوی رهبر خود را اعلام کرده و از حضور او در دو نشست در قندهار خبر داده؛ اما هیچ عکس یا ویدیویی از او منتشر نکرده تا شایعات درباره آخوندزاده را که برخی مدعی هستند او دیگر زنده نیست، برطرف کند.

آخوندزاده تنها چهره‌ای نیست که به دور از انظار عمومی و مردم فعالیت دارد، ملا سراج الدین حقانی، وزیر کشور افغانستان و رهبر شبکه حقانی نیز از حضور در انظار عمومی خودداری می‌کند و با وجود اینکه در نشست‌های متعددی حضور داشته، هیچ عکس یا ویدیویی از او منتشر نشده است در حالیکه او پست وزارت کشور را در گروه طالبان بر عهده داشته و علاوه بر آن معاون آخوندزاده و رهبر شبکه حقانی است که در لیست سیاه شورای امنیت قرار دارد.

در همین راستا بلال کریمی، سخنگوی طالبان به العربی الجدید گفت: رهبر طالبان زنده است و خبرهای منتشر شده درباره قتل و یا فوت او جای بحث نداشته و اساس و اعتباری ندارند.

کریمی اظهار کرد: این سخن که او در انظار عمومی ظاهر نمی‌شود، نادرست است، او به صورت مستمر با رهبران گروه نشست‌هایی برگزار می‌کند، همچنین ۳۱ اکتبر گذشته از مدرسه دینی شهر قندهار (مرسه رحمانیه) بازدید کرد سپس نشست دیگری با مسؤولان دولتی قندهار داشت.

سخنگوی طالبان تاکید کرد:‌ آخوندزاده در وضعیت جسمانی خوبی است و می‌تواند امور کشور و طالبان را در کنار هم مدیریت کند.

او درباره علت حضور نیافتن آخوندزاده در انظار عمومی و منتشر نشدن عکس یا فایل ضبط شده‌ای از او برای پاسخ به طرف‌هایی که معتقدند کسی که نقش آخوندزاده را ایفا می‌کند، خودش نیست، جوابی نداد و همین پاسخگو نبودن رهبران طالبان به تردیدها درباره زنده بودن رهبر این گروه دامن می‌زند.

در این رابطه عصمت‌الله خان، رهبر قبیله‌ای در ولایت پکتیا به العربی الجدید گفت: کشور ما در حال عبور از مرحله عجیبی است، کشور توسط شخصی مدیریت می‌شود که او را نمی‌بینیم و احتمالا هم او را در آینده نزدیک نخواهیم دید.

عصمت‌الله خان افزود: قرار بود این مرد پس از کنترل طالبان بر کابل در انظار عمومی حضور یافته و با مردم سخن بگوید تا به این ترتیب تمامی شک و شبهات برطرف شوند؛ اما متاسفانه کشور ما در وضعیت مبهمی است و حضور آخوندزاده در انظار عمومی بخش زیادی از ابهام را احتمالا از بین می‌برد.

او در ادامه گفت: گهگاه از دستورات و تصمیمات گرفته شده از سوی او مطلع می‌شویم و این دستورات اجرا می‌شوند؛ اما ما می‌خواهیم او را ببینیم به ویژه که رهبر اول طالبان و موسس آن یعنی ملا عمر فوت کرده بود و طالبان سال‌ها این موضوع را مخفی نگه داشته بودند به همین دلیل عامه مردم افغانستان نگران تکرار این اتفاق هستند و ما می‌خواهیم رهبر طالبان را که همان رئیس کشور است ببینیم چراکه تمامی تصمیمات طالبان با او است.

نصیر احمد طاهری، چهره رسانه‌ای افغانستان نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار کرد: در زمان حاضر نمی‌توان اطمینان داشت که او زنده است، زیرا مدرک روشنی دال بر زنده بودن او وجود ندارد و همین شک و تردیدها را بیشتر می‌کند به ویژه که طالبان در گذشته نیز ادعا می‌کردند ملا عمر، موسس این گروه زنده است در حالی که او در آن زمان زنده نبود.

طاهری گفت: همه احتمال‌ها ممکن است، از یک جهت او دستورات را صادر کرده و تصمیماتی اتخاذ می‌کند که دال بر زنده بودن او و مدیریت امور گروه طالبان است؛ اما از طرف دیگر ما مدرکی برای رد ادعای فوت او نداریم.

این چهره رسانه‌ای افغانستان در ادامه گفت: اگر آخوندزاده زنده باشد، احتمالا یکی از دلایل عدم حضور او در انظار عمومی ترس از جانش است چرا که آسمان افغانستان هنوز در کنترل نیروهای آمریکایی است و پهپادهای این کشور به صورت دائمی و مستمر در آسمان افغانستان پرواز می‌کنند.

همچنین طالبان مدعی است نگران تهدیدها برای حمله پهپادی علیه آخوندزاده همانند حمله‌ای است که مه ۲۰۱۶ در ولایت بلوچستان در پاکستان علیه ملا اختر منصور، رهبر این گروه اجرا شد.

میرویس افغان، دیگر چهره رسانه‌ای افغانستان در گفت‌وگو با العربی الجدید فراتر از این رفته و گفت: حتی جمعی از اعضا و رهبران طالبان نیز تردیدهایی درباره زنده بودن آخوندزاده دارند و شک و تردیدهای بسیاری درباره این شخصیت و زنده بودن او وجود داشته و این تنها مختص افکار عمومی افغانستان نیست.

افغان اظهار کرد: گروهی از طالبان مدعی هستند که آخوندزاده دیگر زنده نیست و او چند سال قبل در پاکستان کشته شده؛ اما گروه بزرگتری از طالبان تاکید دارند او زنده بوده و امور کشور را مدیریت کرده و همانند گذشته که در مناطقی از جنوب غرب پاکستان فعالیت داشت، به طور مستمر نشست‌هایی را در قندهار برگزار می‌کند.

این چهره رسانه‌ای افغانستان درباره حضور رهبر طالبان در برخی نشست‌ها نیز گفت: اینها تنها ادعا هستند چراکه طالبان برای اثبات اینکه آخوندزاده‌ای که در نشست‌ها حضور داشته، همان مردی است که پس از کشته شدن ملا اختر منصور رهبری طالبان را بر عهده گرفت، هیچ مدرکی ارائه نکرد.

او افزود: شک و تردیدهای بسیاری درباره زنده بودن رهبر طالبان وجود دارد و اگر این چهره زنده باشد، طالبان باید آن را به مردم ثابت کند و یا دستکم در یک مکان امن ویدیویی از او تهیه کند.

افغان تاکید کرد: شخصیت ملا آخوندزاده و زنده بودنش برای شورای کویته یا همان طالبان اصلی بسیار اهمیت دارد چرا که او به این شورا در برابر شبکه حقانی اعتبار زیادی می‌دهد و اگر خبرها درباره زنده نبودن او درست باشند، در آن صورت وزنه به نفع شبکه حقانی خواهد بود، به این ترتیب شورای کویته از هر راهی تلاش خواهد کرد تا آخوندزاده را به رسانه‌ها بیاورد.

۲۳۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1587761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =