طباطبایی: صبر اروپایی‌ها در قبال برجام کمتر شده/ به سیگنالی مهم در دور هشتم نیازمندیم

مدیرعامل مرکز تحقیقاتی «کارپو» در آلمان طی گفتگویی به بررسی فضای دور هشتم گفتگوهای وین پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، عدنان طباطبایی در اتاق خبرآنلاین در کلاب هاوس گفت: مواضع تروئیکای اروپایی همواره مقداری تندتر از بقیه کشورهای اروپایی بوده است. کسانی که در رأس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار دارند تلاش های مثبتی در زمینه احیای برجام دارند، اما در پایتخت های سه کشور اروپایی یعنی، لندن، پاریس و برلین با تغییر دولت در آمریکا آنها به رسم و رسوم گذشته خود یعنی دوران ترامپ بازگشتند و به نوعی روابط فراآتلانتیکی بار دیگر احیا شده است. با این حال شاهد هستیم که برخی سیاست های دوره ترامپ در دوره بایدن ادامه پیدا می کند و همچنان فشار حداکثری بر دوش مردم ایران قرار دارد اما این موضوع مهم در مواضع رسمی اروپایی ها شنیده نمی شود. در موضوع برجام صبرها در حال کم تر شدن است وزیر خارجه جدید آلمان و همچنین انگلیس نیز اعلام کرد که گفتگوهای جاری آخرین فرصت برای ایران است. در اصل اصرار بر این مواضع خروج آمریکا از توافق را نادیده می گیرد که در واقع منشأ اصلی بحران بود.

ضمن اینکه باید در نظر داشت که نگاه اروپایی ها نیز به مسائل داخلی ایران تغییر کرده است. در رسانه های اروپایی عنوان شد که مردم همانند دوره های گذشته نقشی در انتخابات نداشتند و نادیده گرفته شدند. در خصوص اعتراضات در ایران نیز رسانه های اروپا با نگاه های منفی و پرانتقاد به قضیه می پردازند. مساله ای که نشان می دهد دیگر تفاهمی وجود ندارد؛ تفاهمی که به نوعی در دوران ترامپ وجود داشت.

در تشریح نکته آخر باید اشاره کنم که هر چقدر که صبر کمتر شود، نگرانی از فروپاشی توافق هسته ای و پیامدهای ناشی از آن همچنان کافی است که جدیت برای حفظ و احیای این توافق بیشتر شود.

ایران در ماه های پیش رو حداقل به یک سیگنال مثبت احتیاج دارد و از همین رو دور بعدی مذاکرات که از روز دوشنبه سیزدهم دی ماه آغاز می شود باید با اتفاقی همراه باشد.

به مدت دو سال و تا زمان گرم شدن تنور انتخابات آمریکا، احیای برجام می تواند برای ایران و اقتصادش مفید واقع شود، اما در عین حال از همین حالا باید به فکر بحران های آینده بود که از دو سال دیگر به وجود خواهند آمد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1588427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    تا چند روز آینده قطعا" توافقات برجامی صورت خواهد گرفت و به تَبَع آن قیمت دلار ، سکه ، خودرو، ملک و .... بشدت سقوط خواهد کرد . این خط و این نشان.
  • CA ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    اروپا که مهم نیستیک قاره ورشکسته بدبخت و بدون منابع! تا سال 2050 حتی یک کشور (شاید حداکثر یک کشور) از اروپا اقتصاد یک تا ده نخواهد بود. اقتصاد اول میشه چین، دوم هند، آمریکا سوم، اندونزی چهارم، مکزیک پنجم و .. آینده دست قاره آسیا هست اول و بعد قاره آمریکا هست و حتی آفریقا وضعش بهتر میشه
  • ی د IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    به خدا صبر بعضی از خیانت کاران و شیاطین داخلی بیشتر از اوروپائیها کمتر شده کاسه داغتر از اش شده اند.
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    خیلی غلط می کنند،(بی صبر شده اند) باید همینطور به خود فشارورند تا منفجرشوند، چون انچه رامخواهند نمیتوانند بدون دردسر به دست بیاورند
  • اشنا IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    قرارنیست منافع خودرابابی صبری انها تنطیم کنیم قراربراین است باتدبیربدنبال حقوق پایمال شده خودوحفظ منافعمان باشیم انها نبایدبی ظرفیت باشند مابسیاربیشترازانها عهدشکنیان راتحمل کردیم
  • سیامک IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    آقای طباطبایی نگران نباش اروپا بدون اجازه آمریکا هیچ اراده ای ندارد. صدای اروپا طبل خالی است مدتها است که می گویند زمان در حال تمام شدن است شما دکتر گرامی در پازل عملیات روانی آنها قرار نگیرد.
  • رحمن IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 0
    وقتی اروپایی ها میگویند وقت ایران کمتر است و تهدید میکنند نمایندگان ایران چرا عکس العملی ندارد محل را به اعتراض ترک کنند