جزییات پرونده قضایی ترور شهید سلیمانی از زبان بازپرس

مهر نوشت: بازپرس ویژه پرونده ترور شهید سلیمانی اخرین وضعیت پیگیری پرونده در محاکم داخلی و خارجی را تشریح کرد.

فرهادی نیا در همایش بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: اتفاقی که افتاده است، قتل عمد محسوب می‌شود. موضوع ترور از دو جهت کیفری و حقوقی قابل تعقیب است.

وی افزود: در هر دو بعد پیگیری‌ها انجام شده است. در بعد بین الملل قواعدی نقض شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به قطعنامه‌ها و کنوانسیون‌های مختلف اشاره کرد. با توجه اینکه سردار سلیمانی نماینده ایران در عراق بودند، کنوانسیون خاصی وجود دارد مبنی بر کنوانسیون ۱۹۷۳ که از این ابعاد حمایت می‌کند.

فرهادی نیا در خصوص پیگیری ترور سردار سلیمانی در دادگاه‌های بین المللی گفت: رجوع به دیوان بین المللی دادگستری نیاز به تأیید صلاحیت آن دادگاه از سوی ایران و ایالات متحده دارد. اما ایران و ایالات متحده عضو این مجمع نیستند. در رابطه با ایجاد دادگاه‌های خاص هم باید گفت این موضوع نیاز به همکاری‌های بین المللی دارد. اما با این همه تنگناها پیگیری‌هایی وجود دارد.

وی افزود: پیگیری در محاکم داخلی و کشور عراق به عنوان کشور محل وقوع جرم و همچنین محکوم ایالات متحده قابل تحقق است و همچنین می‌توان از طرفیت‌های سازمان ملل استفاده گرد که تمامی این اقدامات انجام شده است.

فرهادی نیا در خصوص پرونده تشکیل شده در دادسرا گفت: این پرونده در بیش از ۴ هزار صفحه تنظیم شده و ۹ نیابت قضائی به سایر کشورها ارسال و ۱۲۴ متهم شناسایی و احضار از طریق ایمیل و دفتر حافظ منافع آمریکا و همچنین از طریق اعلان قرمز اینترپل انجام شده است و به زودی قرار جلب دادرسی در رابطه با بخشی از پرونده صادر خواهد شد.

بازپرس ویژه دادستانی در پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: امریکایی‌ها از اقدام خود تحت عنوان قتل هدفمند و دفاع مشروع یاد می‌کنند. دفاع مشروع در حالی است که یک حمله مسلحانه رخ بدهد اما در پرونده ترور هیچ مخاصمه‌ای صورت نگرفته است. این عبارات در حالی از سوی آمریکا مطرح می‌شود که هیچ پشتوانه حقوقی بین المللی ندارد. آمریکایی‌ها از قتل هدفمند استفاده می‌کنند در حالی که در هیچ سند قضائی بین المللی این عبارت وجود ندارد.

فرهادی‌نیا بازپرس ویژه دادسرای امور بین الملل که مسئولیت رسیدگی به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی را برعهده دارد، افزود: آمریکا اعلام کرده بود که ایران و سردار سلیمانی تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شوند که در گزارش‌های حقوق بشری چنین موضوعی صحت ندارد.

فرهادی نیا اظهارداشت: براساس اماری که اخیراً اعلام شده آمریکایی ها اقدامات زیادی از طریق پهپادهای بدون سرنشین داشتند که این موضوع نیز سوال و ابهامی مطرح میکند که مجوز استفاده از پهپاد در خاک کشور عراق از کجا اخذ شده است و به نظر بنده استفاده از پهپادها در این رابطه یک تروریسم جدید است.

بیشتر بخوانید:

پیام حسن روحانی به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی

روایتی کمتر شنیده شده از یک عملیات نجات با فرماندهی حاج قاسم سلیمانی

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1588543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =