۰ نفر
۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
شی،چه نوع چینی را می‌خواهد رهبری کند؟

در سال ۲۰۲۲، در حالی که رئیس جمهور شی جین پینگ وارد سومین دوره ریاست جمهوری خود انتصابی می شود، چین در آماده سازی برای ترمیم کابینه در بیستمین کنگره حزب کمونیست چین، وارد فصل پربار سیاسی خواهد شد.

در عین حال، تنش‌ها بین ایالات متحده و چین احتمالاً در بحبوحه افزایش حرارت تنش در تنگه تایوان از بد به بدتر می‌رود، در حالی که پکن «ابتکار رفاه مشترک» مورد بحث خود را برای بازیابی شتاب در اقتصاد داخلی خود مورد تاکید قرار خواهد داد و البته بازی های المپیک زمستانی آغاز خواهد شد.

دوره جدید رئیس جمهور شی واقعاً با سومین قطعنامه تاریخی حزب کمونیست چین که در اواسط نوامبر ۲۰۲۱ منتشر شد آغاز شده است. در اصطلاح حزبی، کلمات "قطعنامه تاریخی" اهمیت ویژه ای دارند. تنها دو بار در تاریخ ۱۰۰ ساله حزب - در سالهای ۱۹۴۵ و ۱۹۸۱ - رهبران آن سندی از این دست را برای حل مسائل تاریخی در مقاطع حساس و تعیین مسیر جدیدی برای متحد کردن کشور حول یک رهبر منتخب و چشم انداز آنها اتخاذ کردند. اگر کسی هنوز شک دارد که رئیس‌جمهور شی‌جین در سال‌های آینده بر سیاست چین مسلط خواهد شد، این قطعنامه تاریخی یک توجیه نظری درخشان برای ادامه سلطنت او ارائه کرده است. در حالی که سرعت سرگیجه‌آور تغییرات شی، چین شناسان را مشغول کرده تا بفهمند او چه نوع چینی را می‌خواهد رهبری کند، ما قصد داریم مواردی را که باید در ۱۲ ماه آینده از آن‌ها مطلع باشید، برجسته کنیم.

در طول ماه های فوریه و مارس، و همچنین جشن های سال نو قمری که سال ببر را بشارت می دهد، سه خدمه شنژو ۱۳، از جمله تنها دومین زن فضانورد چینی در فضا، به خانه باز خواهند گشت. ما جاه طلبی های چین را در چیزی که مطمئناً مرز بعدی رقابت با ایالات متحده خواهد بود، بررسی خواهیم کرد. با این حال، علیرغم روابط پر تنش در سال ۲۰۲۱، فضا ممکن است در را برای همکاری بین چین و اروپا باز کند.

در آوریل و می، «ابتکار رفاه مشترک» بر کنگره ملی خلق چین مسلط خواهد شد - فشارسنج کلیدی برای گرفتن نبض دومین اقتصاد بزرگ جهان. پس از چندین اقدام نظارتی گسترده در تابستان ۲۰۲۱، ثروتمندان بزرگ - غول‌های دارایی، غول‌های فین‌تک و سلبریتی‌های پر زرق و برق - خود را در شرایط بدی دیدند، زیرا حزب راه انتقاد نسبت به کسانی را در پیش گرفته که ثروت‌های هنگفتی را جمع‌آوری می‌کنند و در عین حال پول کمی به بخش‌های بزرگ‌تر می‌دهند.

شی جین پینگ به صراحت گفته است که می خواهد با گسترش طبقه متوسط چین، جامعه ای به شکل درخت زیتون بسازد. تا کنون، او به تشخیص درست رسیده است، اما راه حلی ندارد.سیاست‌های او بخش‌های مهم اقتصادی را هدف قرار داده و نابرابری را تحت فشار قرار داده است، اما فقط به شکلی محدود. اینکه تا چه حد حزب و مردم در این دیدگاه مشترک هستند، یک سوال بزرگ باقی می ماند. در ژوئن و ژوئیه، نوجوانان چینی در حالی که در گائوکائو یا امتحان ورودی دانشگاه شرکت می کنند، با شدیدترین دوره امتحان روبرو می شوند - شبحی که بسیاری از والدین مضطرب چینی را آزار می دهد. بسیاری بر این باورند که گائوکائو در سال های اخیر تحرک اجتماعی را خفه کرده است زیرا دانشگاه های برتر از معیارهای مختلف پذیرش استفاده می کنند. افرادی که در پرجمعیت ترین استان های داخلی زندگی می کنند، در مقایسه با استان های ساحلی، شانس کمتری برای کسب جایگاه در دانشگاه های نخبه دارند. در نتیجه چشم انداز شغلی و رفاه اقتصادی می تواند آسیب ببیند.

پکن برای جلوگیری از کسب مزیت دانش‌آموزان ثروتمند، آموزش گران‌قیمت خارج از کلاس های مدارس را متوقف می‌کند، اما رقابت شدید در گائوکائو همچنان منبع نابرابری در دسترسی به آموزش عالی است. بگذارید ببینیم آیا شی می‌تواند سران استان‌های خود را متقاعد کند که سیستم امتحانی عادلانه‌تر شود. ماه آگوست و سپتامبر برای دیپلماسی چین به ویژه در جنوب جهانی فصل بالایی خواهد بود زیرا قرار است مجمع همکاری چین و آفریقا و مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود.پس از اینکه آخرین طرح تجدید ساختار اقتصادی آن تمرکز قوی بر امور داخلی را اتخاذ کرد، جالب است که ببینیم آیا پکن می‌تواند به ابتکار کمک‌های خارجی خود ادامه می دهد یا نه. با فعال بودن کووید، بعید به نظر می رسد که شی دیپلماسی حضوری انجام دهد.

در اکتبر و نوامبر، بیستمین کنگره حزب، سومین دوره شی جین پینگ را افتتاح خواهد کرد. این حزب هر پنج سال یک بار گروه جدیدی از کادرهای ارشد را برای اداره پرجمعیت ترین کشور جهان وارد می کند.کنگره حزب احتمالا مهم ترین تاریخ در تقویم سیاسی پکن و زمان هیجان انگیزی برای ناظران چین است. این معادل لحظه ای است که دود سفید از دودکش واتیکان به هنگام انتخاب یک پاپ جدید بلند می شود.
 

*پژوهشگر ارشد در حوزه چین، آسیا و اقیانوسیه

منبع: چتم هاوس

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1588684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =