نخست وزیر سودان استعفا کرد/ آمریکا: کنار مردم هستیم

ایسنا نوشت: عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان یکشنبه شب به دلیل تنش‌های روز افزون سیاسی در کشورش استعفای خود را اعلام کرد.

به نقل از خبرگزاری رسمی سودان "سونا"، حمدوک در یک سخنرانی که خبرگزاری کشورش آن را "الهام بخش" توصیف کرد، استعفای خود را اعلام و خطاب به مردم سودان عنوان کرد: "تصمیم گرفتم اعتمادتان را به شما بازگردانم. برای همین استعفای خود را از سمت نخست وزیری اعلام و راه را برای پسران و دختران کشورم جهت ادامه رهبری مردم عزیزمان به سوی دولتی دموکراتیک باز می‌کنم."

وی در این اظهارات که پس از تظاهرات میلیونی یکشنبه ایراد شد، گفت: "تضاد بین شرکای حاکم در سودان در عملکرد و اثربخشی دولت و در همه سطوح منعکس شده است. ما چندین طرح ارائه کردیم، اما گوش شنوایی پیدا نشد. اختلاف و تفرقه بین بخش نظامی و غیر نظامی روز به روز بیشتر شد و خطرناک‌ترین چیز این است که پیامدهای این تفرقه‌ها به جامعه و مولفه‌های مختلف آن رسید و به شکل سخنان نفرت‌انگیز، خیانت و عدم پذیرش طرف دیگر ظاهر شد و افق گفت‌وگو بین همه مسدود و در نهایت باعث شد روند گذار شکننده و پر از موانع و چالش باشد."

حمدوک با اشاره به اینکه بحران در سودان یک "بحران سیاسی" است، خاطرنشان کرد: بحران بزرگ امروز در درجه اول یک بحران سیاسی است، اما به تدریج در حال تغییر ماهیت و چرخش است و همه جنبه‌های زندگی اقتصادی و اجتماعی را در بر می گیرد و در مسیر تبدیل شدن به یک بحران فراگیر است.

نخست وزیر سودان عنوان داشت: تنها راه حل بحران کشور گفتگو برای توافق بر سر منشور ملی است.

وی افزود که حتی پس از کودتای ۲۵ اکتبر، در تلاش برای بازگرداندن مسیر دموکراسی و پایان کشتار معترضان، آزادی زندانیان، حفظ دستاوردهای دو سال گذشته و پایبندی به تعهدات نظامی، توافقی را با بخش نظامی امضا کرد.

حمدوک با اذعان به شکست در برخی از پرونده‌ها گفت: من تلاش کردم تا سودان را از خطر سقوط به سمت فاجعه در امان نگه دارم. ما تلاش کرده‌ایم آزادی‌ها را گسترش دهیم و نام کشورمان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کنیم. ما تلاش کردیم کشور را از انزوای بین‌المللی خارج کنیم و دوباره  آن را به جامعه بین‌المللی بازگردانیم.

وی تصریح کرد: دولت انتقالی با چالش‌های عمده‌ای مواجه بود که مهمترین آنها عبارت از رکود اقتصادی، انزوای بین‌المللی، فساد و بدهی‌های بیش از ۶۰ میلیارد دلاری، نابسامانی خدمات اجتماعی، آموزشی و بهداشتی و مشکلات در بافت اجتماعی است که در جنگ در دارفور، کردفان جنوبی، نیل آبی و سایر مشکلات ظاهر شد.

واکنش آمریکا

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که رهبران سودان باید اختلافات را کنار گذاشته و به اجماع دست یابند و از تداوم حکومت غیرنظامی اطمینان حاصل کنند.

وزیر خارجه آمریکا گفت که باید نخست وزیری جدید تعیین شود و دولت بعدی سودان مطابق با اعلامیه قانون اساسی باشد.

وی افزود: ما در نبرد مردم سودان برای تحقق دموکراسی کنار مردم هستیم و خشونت علیه تظاهرکنندگان باید متوقف شود و رهبران سودان باید با یکدیگر توافق و بر اختلافات غلبه و تداوم حکومت غیرنظامی را تضمین کنند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1588797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =