رقمی باورنکردنی برای نشستن یحیی روی نیمکت پرسپولیس

همشهری نوشت: ماجرای بدهی پرسپولیس به پدیده در پرونده انتقال گل محمدی، سرمربی سرخ‌ها به یکی از پر هزینه‌ترین مربیان لیگ برتر تبدیل کرده است.

به ‌طور کلی انتقال یحیی گل‌محمدی از پدیده به پرسپولیس که بین ۲ نیم‌فصل لیگ نوزدهم رخ داد، از آن داستان‌های کشدار و پردردسر فوتبال ایران بود که تبعاتش حالا حالاها ادامه دارد. این انتقال از سویی موجب فسخ قرارداد گابریل کالدرون شد که مربی آرژانتینی هم شکایت کرد و پوست پرسپولیس را کند، از سوی دیگر هم هزینه‌ها و تعهداتی در قبال باشگاه مشهدی به‌وجود آورد که پرونده‌اش هنوز باز است. باشگاه پرسپولیس بابت دریافت رضایتنامه یحیی، روی عدد۶ میلیارد تومان با پدیده توافق کرد که یک‌ونیم میلیارد تومان از آن به‌طور نقد پرداخت شد و بابت بقیه‌اش هم چک دادند؛ چک‌هایی که از روز اول معلوم بود پاس نمی‌شود! پدیده هم در توافقنامه بین دوطرف، جریمه دیرکرد به ازای هر روز ۱۰ میلیون تومان تعیین کرد که الان بلای جان سرخ‌ها شده است. تیم مشهدی پارسال با شکایت به کمیته استیناف توانست پرسپولیس را به پرداخت حدود ۸میلیارد تومان در این پرونده محکوم کند، اما سرخ‌ها باز هم این پول را ندادند تا جریمه دیرکرد روزانه ادامه بیابد. گفته می‌شود الان پولی که پرسپولیس باید به پدیده بدهد، چیزی حدود ۱۵میلیارد تومان شده و به همین دلیل پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی باشگاه دوباره بسته شده است!

۶۷۰هزار دلار بابت رضایتنامه

دی‌ماه ۹۸که رضایتنامه یحیی صادر شد، دلار حدود ۱۳هزار تومان بود. این یعنی پرسپولیس در آن زمان تعهد کرد رقم فضایی و عجیب و غریب ۴۶۰هزار دلار را بابت دریافت رضایتنامه گل‌محمدی بپردازد. شاید با خود این پول می‌شد یک مربی معقول خارجی به ایران آورد، اما پرسپولیسی‌ها آن را صرف رضایتنامه گل‌محمدی کردند. محمدحسن انصاری‌فرد و شرکا در آن زمان یک‌ونیم میلیارد تومان یعنی تقریبا ۱۱۵هزار دلار نقدا به باشگاه مشهدی پرداخت کردند و بقیه‌اش به عذاب الیم سرخ‌ها تبدیل شد. اگر فرض کنیم همین امروز پرسپولیس ۱۵میلیارد تومان به پدیده بپردازد و پرونده را ببندد، این رقم با احتساب دلار ۲۷هزار تومانی چیزی حدود ۵۵۵هزار دلار می‌شود. این به اضافه ۱۱۵هزار دلاری که قبلا پرداخت شده، ۶۷۰هزار دلار می‌شود. واقعا چطور می‌شود این اعداد و ارقام را باور کرد؟ آن هم درحالی‌که اگر گل‌محمدی پایان فصل جدا می‌شد، اصلا نیازی به رضایتنامه نداشت و این همه دردسر درست نمی‌شد.

دستمزد خودش چقدر است؟

از روز اول حضور گل‌محمدی در پرسپولیس روایت‌های متناقضی در مورد دستمزد او وجود داشته و این تشتت همچنان ادامه دارد. طبیعتا فضای فوتبال ایران آنقدر شفاف نیست که چنین مسایلی در آن به راحتی عنوان شود. بنابراین ناچاریم به شایعات استناد کنیم. از نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم که بگذریم، گفته می‌شود یحیی برای لیگ بیستم قرارداد پنج‌ونیم میلیارد تومانی داشته و با فشار شدید روی مهدی رسول‌پناه، مدیرعامل وقت سرخ‌ها به‌دنبال افزایش دوبرابری این عدد بوده است. گویا یکی از اختلاف نظرها بین دوطرف همین بوده است. بعضی منابع می‌گویند یحیی در این مورد کامروا شده و دستمزدش برای لیگ بیستم را به ۱۱میلیارد تومان افزایش داده است. در مورد رقم قرارداد او در فصل جاری هم اطلاعات خاصی در دست نیست، اما تمدید چندباره و زودتر از موعد قرارداد سرمربی پرسپولیس احتمالا نشان‌دهنده افزایش دستمزد اوست. حالا خودتان هر طور که راغب هستید اعداد مطرح در فضای غیررسمی (چه پنج‌ونیم میلیارد، چه ۱۱میلیارد و چه بیش از آن) را با هزینه‌های صرف‌شده برای دریافت رضایتنامه گل‌محمدی جمع ببندید. او حتما مربی خوب و موفقی برای پرسپولیس بوده، اما عددی هم که باشگاه صرف استخدامش کرده «اصلا» کم نیست. شاید حتی به دستمزد برانکو در موفق‌ترین سال‌هایش نزدیک باشد.

بیشتر بخوانید:

۲۵۶ ۲۵۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1589509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صدرا IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    35 75
    پول رضایت نامش زیاده ولی در کل مفته به نظرم و خیلی کادر خوبیه
    • احمدی از استانداری IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      19 11
      انصافا تو این فوتبال داغون داخلی اگه فقط یه تیم نسبتا روون و قشنگ و تاکتیکی بازی میکنه همین پرسپولیسه ، انقد حسود و بدبخت نباشین ! درسته پسران مسعود تو آسیا خیلی تیم سطح پایینی هستن ولی تو این فوتبال عقب افتاده مملکت یه سر و گردن از متخصصین آسیا و نسیم زرد و شعبه دوم منچستر خیلی سرترن !
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      20 9
      من معلم که راصی نیستم معیشتم خراب باشه اما از بیت المال به امثال یحیی و....بدهند
  • مهدی IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    75 4
    واقعا در این کشور یک عده مثلا مدیر هستن و مسئول ، زمانی که انصاری فرد گیر داده بود که گلمحمدی رو به پرسپولیس بیاره ، کالدرون به خوبی در تیم جا افتاده بود و تیم در صدر جدول بود ، اما به یکباره و با رفتارهای زشت تیم مدیریتی آن زمان پرسپولیس این مربی قهر کرد و به آرژانتین رفت و با شکایت از پرسپولیس هم پنجره را بست و هم چند صد هزار دلار خسارت گرفت که هنوز عواقب آن ادامه دارد . از اینطرف برای آوردن یحیی ناز اون حمیداوی را خریدند و به دلار با او قراردادی بستن که حالا یقه پرسپولیس را دوباره گرفته . همه اینها می توانست اتفاق نیافتد و کالدرون بماند و مطمئنا تیم را قهرمان می کرد و یحیی هم بعد از اتمام قرارداد با پدیده ، می توانست با یک قرارداد درست و حرفه ای به پرسپولیس بیاید ، اما چرا نشد ، چون این پولها ، پول مردم است و کسی دلش برای آنها نمی سوزد .
    • عزیز IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      19 14
      به هر حال پول مفت بیت المال که از طریق مالیات های که از مردم گرفته می شه بصورت بی حساب و کتاب داره پرداخت می شه . خوب یاد گرفتن این پولها رو چجوری از بیت المال بکنن. یه مشت هوادار بی خبر الکی میرن شلوغ میکنن بعد دولت مجبور این بساط دلالی پر منفعت رو تامین مالی کنه. هواداران عزیز مواظب باشید تو زمین این مدیران و مربیان دلال شده که خوب راه کاسبی رو پیدا کردن بازی نکنید و بدونید این پولهای مفت از بیت المال پرداخت می شه .دلتون به مالیاتهایی که پرداخت می کنیم بسوزه و گول نخورید
  • حامی IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    46 52
    جوری خبر رو نوشتید انگار یه ماه بوده و بعد اخراج شده خوب استاد گرامی این مربی برای باشگاه 3تا جام به ارمغان آورده و هنوزم داره خوب کار میکنه چرا نباید براش اینقدر هزینه بشه همه جای دنیا همین جوری بوده و هست نمیدونم چرا اینقدر بیخود این ماجرا رو بزرگش میکنید
    • محسن CA ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      11 5
      دوست عزیز مگه مربی لا لیگا هستش. با این سطح فوتبال خیلی هم زیاده. حالا ایران کجای فوتبال دنیاست که حالا باشگاهاش چی هستن
  • علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    42 40
    از سر بغض و حسادت فرمودید: که شاید با این پول می‌شد یک مربی معقول خارجی به ایران آورد، اما پرسپولیسی‌ها آن را صرف گل‌محمدی کردند!!! مربی خارجی مثل ژوزه یا شفر یا استرا یا سولدو یا .... هرچی هزینه شده حقشه، چون تمام جامها و افتخارات رو کسب کرده تو این دوسال
    • سعید IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      20 4
      تمام جام ها رو خوب اومدی خصوصن دو نایب قهرمانی در فینال لیگ قهرمانان آسیا
  • GB ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    64 11
    اينكه اعداد را چگونه بالا و پايين كنيم و چرتكه بياندازيم اصلا اهميتى ندارد فقط به اين فكر كنيد با پول هايى كه هر ساله حرام فوتبال مى شود مى توانستيد چند مدرسه، كلاس، دفترچه، مداد، سرپناه براى اتوبوس و گور خوابان، تشويقى براى معلمان و پرستاران، دارو و درمان و درمانگاه در نقاط محروم و ... اين فهرست بى پايان خرج كنيد؟ اگر مديران و دلالان فاسد مى گذاشتند اين ورزش به اصطلاح حرفه اى و زالو صفت بساطش خيلى وقت پيش جمع شده بود.
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      11 0
      حرف حق بازم دم ای اف سی گرم به فکر مردم کشور هاست از دولتی بودن ایراد میگیره
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    15 31
    یحیی واقعا دست کمی از مورینو و گواردیولا ندارد.به بازی سایر تیم ها نگاه کنید و با بازی روان و مالکانه پرسپولیس مقایسه کنید با موقعیت های گلی که ایجاد می کنند...واقعا یحیی حقشه هرچقد بهش بدن
    • MD ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      9 8
      این پول‌هایی که به ناحق داره در فوتبال خرج می‌شود، در واقع پول فقرا و مستضعفین هست. پول بچه‌های یتیم هست. پول کودکانی است که خرج تحصیل و آموزش ندارند. شما چطور می‌گویید که فلانی حقشه که این مقدار پول بگیرد؟ همین یحیی به غیر از ایران در هیچ جای دنیا راهش نمی‌دهند. مربیان و بازیکنان ما بنجل هستند و فقط دنبال پولند. بی‌دلیل نیست که مردم از فوتبال داخلی متنفر هستند.
    • پرستو IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      0 0
      چطور می تونی گل محمدی که یک مربی معمولیه با مورینیو و گواردیولا مقایسه کنی... یا خودت رو داری مسخره می کنی یا شعور دیگران را به سخره گرفتی..
  • هادی IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    11 23
    یحیی فقط با فینالیست کردن پرسپولیس در آسیا بیش از 50 میلیارد تومن برای پرسپولیس درآمد زایی کرد!! اینکه به دلایل سیاسی طلب پرسپولیس از Afc نقد نمیشه تقصیر یحیی نیست. اضافه کنید 2 قهرمانی لیگ برتر . انشاءلله امسال هم دبل هتریک رو جشن میگیریم تا ثابت بشه یحیی از هر مربی خارجی که قرار بود بیاد ایران بهتره و بهتر خواهد بود.
  • SG ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    18 1
    این مربیان و بازیکنان اگر در ایران کار نمی‌کردند و قرارداد آنچنانی نمی‌بستند، مطمئن باشید در هیچ‌جای دنیا راهشون نمی‌دادند. مشکل هم آدم‌ها نیستند. ساختار مشکل دارد. فوتبال ما دولتی است، خودروسازی ما دولتی است، صداوسیما دولتی است. هر جا را نگاه می‌کنی، دولتی است. اگر اقیانوس را هم به دولت بدهی، دیر یا زود خشکش می‌کند. وقتی اقتصاد و مدیریت کاملاً دولتی باشه، فقط ناکارآمدی و فساد خواهیم داشت. شاید ملموس‌ترین و آشکارترین نمونه این ساختار دولتی و غلط فوتبال باشد که می‌بینیم محل تجمع یکسری ها شده. پول‌های زیادی از بیت‌المال حیف‌ومیل میشه و آخرش هم شکست و تحقیر در عرصه‌های بین‌المللی است.
  • بازنشسته IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    21 1
    این فوتبال همراه خودرو سازها منافع عده ای را تامین می کنند و باید به همین صورت باشند. تا این افراد از خدا بی خبر هستند این وضع ادامه دارد
  • محمدعلی US ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    5 21
    به فوتبال علاقه ای ندارم و اگر ریالی از مالیات پیدا و پنهانی که از من ستانده میشود به جیب فوتبالیست و مربی و امثال آن برود، رضایت ندارم.