۲ نفر
۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
روسیه نیرو به قزاقستان می‌فرستد

ایسنا نوشت: نخست وزیر ارمنستان گفت که سازمان پیمان امنیت جمعی تصمیم گرفته است که برای مدت زمان محدودی نیرو در قزاقستان مستقر کند تا وضعیت در این کشور تثبیت شود.

به گزارش اسپوتنیک، ، قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان در دومین سخنرانی تلویزیونی خود از بلوک امنیتی تحت امر روسیه برای کمک به این کشور در مقابل آنچه او "تهدید تروریستی" می‌نامد، درخواست یاری کرده بود.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان پس از گفتگوی تلفنی با توکایف در فیس بوک نوشت: در رابطه با درخواست توکایف، رئیس جمهور قزاقستان و با توجه به تهدید امنیتی و حاکمیتی جمهوری قزاقستان که با مداخله خارجی ایجاد شده است، شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی مطابق با ماده ۴ پیمان امنیتی، تصمیم به استقرار نیروهای حافظ صلح جمعی CSTO در قزاقستان گرفت.

دبیرخانه این بلوک امنیتی در رابطه با درخواست کمک به قزاقستان گفت که وضعیت در این کشور به عنوان تهاجم باندهایی تلقی می‌شود که از خارج آموزش دیده‌اند.

توکایف گفته بود که باندهای "تروریست تحت آموزش خارجی‌ها" ساختمان‌ها، زیرساخت‌ها و تسلیحات را به دست گرفته‌اند. او گفت: آنها فرودگاه آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان را در دست گرفتند و پنج هواپیما آنجاست، از جمله هواپیماهای خارجی.

توکایف گفت: این در واقع دیگر یک تهدید نیست، از تضعیف‌کننده همبستگی کشور و از همه مهمتر حمله‌ای به شهروندان ماست که از من می‌خواهند تا فورا به آنها کمک کنم. آلماتی تحت حمله است، تخریب شده، هدف خرابکاری قرار گرفته و شهروندان آلماتی قربانیان حملات تروریست‌ها و راهزنان قرار گرفته و بنابراین این وظیفه ماست که تمام اقدامات احتمالی برای حفاظت از کشورمان را در پیش بگیریم.  

رئیس‌جمهوری قزاقستان گفت که از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) که یک ائتلاف نظامی با روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان است، درخواست کمک کرده است.

خشم قزاق‌ها از نظربایف

در بحبوحه اعتراضات خیابانی، نورسلطان نظربایف ۸۱ ساله که سابقا رئیس‌جمهوری قزاقستان بود، روز چهارشنبه از سمت شورای امنیت قدرتمند این کشور برکنار شد. او از زمان استقلال این کشور از شوروی در ۱۹۹۱ بر سیاست این کشور غنی از نفت سلطه داشته است.

در جریان ناآرامی‌ها، معترضان شعارهایی علیه او سر می‌دهند.

با وجود آنکه او در سال ۲۰۱۹ از ریاست جمهوری کنار رفت و قدرت را به توکایف داد، همچنان اصلی‌ترین عنصر در این کشور آسیای میانه باقی مانده بود.

توکایف در سخنان روز چهارشنبه خود گفت که ریاست کمیته امنیت کشور را شخصا بر عهده می‌گیرد، اما هیچ اشاره‌ای به نظربایف که چند روزی است از او خبری منتشر نشده، نداشت.

نظربایف حدود سه دهه با مشتی آهنین بر قزاقستان حکومت کرد و در آن دوره، صدها میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش انرژی و فلزات جذب کرده و با مهارت مناسبات با همسایگان قدرتمندی چون روسیه و چین را متوازن کرد. اما او هیچ مخالفتی را تحمل نمی‌کرد و از سوی کشورهای غربی و گروه‌های حقوق بشری به نقض آزادی‌های دموکراتیک متهم می‌شد. گمان می‌رود بیشتر اقتصاد قزاقستان در کنترل خانواده او باشد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1589791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    28 1
    دست نشانده روسها در خطره. اعتراضات مردمی به خارجیها و تروریستها نسبت میدن و سریعا باید مردم سرکوب بشن.
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    قزاقستان برای انحراف روسیه ار اوکراین