خنثی‌سازی شبکه‌های افراطی در قزاقستان

ایسنا نوشت:کمیته امنیت ملی قزاقستان اعلام کرد، دو شبکه "افراطی" که اعضایش در "شورش‌های گسترده" در این کشور مشارکت داشتند، در شهر آلماتی خنثی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه این کمیته آمده است: کمیته امنیت ملی جمهوری قزاقستان در حال اجرای تدابیری برای جستجو و بازداشت عواملی است که در شورش‌های دسته‌جمعی و اقدامات مرتبط با تروریسم نقش داشتند و همچنین تلاش دارد تا شرایط جرایم رخ داده را روشن کند. در نتیجه این اقدامات، دو شبکه افراطی در شهر آلماتی که اعضایش مشارکت فعالی در شورش‌های چهارم تا هشتم ژانویه داشتند، خنثی شده‌اند.

در بیانیه مذکور آمده است: چهار عضو از یک شبکه روز یکشنبه به همراه سلاح و نارنجک صوتی بازداشت شدند و رهبر گروه دیگر یک شهروند خارجی است و مشارکت فعالی در شورش‌ها داشت و با گروه‌های تروریست در خارج ارتباط دارد. طبق تحقیقات، او برای اجرای اقدامات غیرقانونی بزرگ و حملات به نهادهای دولتی و نیروهای امنیتی وارد قزاقستان شده است. جستجو برای یافتن همدستان او ادامه دارد.  

در همین حال ارلان کارین، مشاور رئیس جمهوری قزاقستان در امور سیاست داخلی و خارجی می‌گوید که ناآرامی در قزاقستان یک "حمله تروریستی ترکیبی" است که با مشارکت عوامل داخلی و خارجی و با هدف سرنگونی دولت انجام شده است. او امروز دوشنبه به شبکه تلویزیونی خبر۲۴ گفت: توطئه عوامل داخلی و خارجی در کار است و هدف آنها بی‌ثبات‌سازی و کودتاست. در کنار آن تحرک گروه‌های تروریستی و حملات اطلاعاتی هم در جریان است.

به گفته او، نمی‌توان تحولات در قزاقستان را به عنوان تلاش برای انقلاب رنگی یا مخملی در نظر گرفت چرا که چنین سناریوهایی در قزاقستان با توجه به شرایط ویژه در این کشور ناکارآمد است.

ارلان کارین گفت: کشورمان ایستادگی کرده است. اقدامات قاطع رئیس جمهور موجب شد تا برنامه‌های بی‌ثبات‌سازی خنثی شود، از جمله با دعوت از نیروهای صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی. موقعیت حساسی بود... بنابراین ضروت داشت که اقدامات سخت و قاطعی اتخاذ شود... مشارکت نیروهای این سازمان موجب شد تا تمام برنامه‌ها برای بی‌ثبات‌سازی خنثی شود. به لطف تلاش‌های نیروهای صلحبان، امکان متمرکز کردن نیروهایمان صرفا روی عملیات مستقیم مقابله با تروریست‌ها فراهم شد... این حفاظت از حاکمیت کشور را ممکن ساخت.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1591054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    1 0
    این سناریو چقدر آشنا است مردم به گرانی بنزین و تورم اعتراض می کنند مردم را سرکوب می کنند و معترضان را آشوبگر و وابسته به خارج معرفی می کنند