آیا اسلیو معده می تواند تسکینی برای زانو درد باشد؟

تحقیقات نشان داده است بیمارانی که آرتروز زانو داشته اند و یا در گذشته دچار آسیب در ناحیه زانو شده بودند، بعد از عمل اسلیو معده درد بسیار کمتری را احساس می کردند.

تحقیقات نشان داده است بیمارانی که آرتروز زانو داشته اند و یا در گذشته دچار آسیب در ناحیه زانو شده بودند، بعد از عمل اسلیو معده درد بسیار کمتری را احساس می کردند. این تسکین زانو درد در بیمار جوان تر بیشتر مشاهده شده است. به علاوه، بیمارانی که بعد از عمل لاغری وزن بیشتری را از دست داده بودند، بهبود بیشتری را در زانو درد خود احساس می کردند.

چاقی چگونه باعث زانو درد می شود؟

سلول هایی در مفصل زانو وجود دارد که وظیفه ارسال پیام های مربوط به رشد سلولی به مغز را به عهده دارند. چاقی باعث تحمیل فشار به این سلول ها شده و این سلول‌ها نمی‌توانند سیگنال‌های درست را مخابره کنند. در نتیجه سلول‌های مفصل زانو هرگز ترمیم نمی‌شوند. از طرف دیگر، فشار دائمی که اضافه وزن به مفاصل وارد می کند، موجب کشیدگی مفاصل می شود.

جراحی اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده نوعی جراحی لاغری است که طی آن ۷۰ الی ۸۰ درصد از حجم معده بریده و کم می شود. به عبارتی، بعد از این عمل تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از معده اولیه به شکل موز در حفره شکم باقی می‌ماند. عمل اسلیو معده با هدف کاهش حجم معده و در نتیجه کاهش حجم غذای دریافتی و همچنین کاهش میزان جذب مواد غذایی انجام می شود. اما هر کسی که زانو درد دارد لزوما داوطلب مناسبی برای این جراحی نیست.

در واقع، کسانی که از چاقی مفرط رنج می برند و شاخص توده بدنی (BMI) آنها بالای ۳۵ است می توانند به جراحی اسلیو معده به عنوان راهی برای کاهش درد زانو نگاه کنند. پس بعد از محاسبه BMI به سراغ بهترین جراح اسلیو بروید تا شرایط جسمی و روحی تان برای انجام جراحی بررسی شود.

آیا اسلیو معده می تواند تسکینی برای زانو درد باشد؟

علائم زانو درد ناشی از چاقی

همانطور که در بالا گفته شد، جراحی اسلیو معده تنها زمانی باعث تسکین زانو درد می شود که علت این درد چاقی و اضافه وزن بیش از حد باشد. حالا از کجا بدانیم که درد زانو به دلیل چاقی است؟ اگر علائم زیر را در ناحیه زانو مشاهده می کنید، احتمالا باید به دنبال راهی برای کاهش وزن باشید.

· احساس درد در قسمت جلوی زانو در حین فعالیت و پس از اتمام آن

· احساس درد پس از نشستن طولانی مدت

· تورم، احساس سفتی و کاهش دامنه حرکات

· عدم تعادل هنگام راه رفتن

· احساس درد هنگام خم کردن زانو یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها

عمل اسلیو معده چگونه به کاهش زانو درد کمک می کند؟

جراحی اسلیو معده به طور مستقیم تاثیری بر کاهش درد زانو ندارد. و همانطور که پیشتر گفتیم برای کاهش اضافه وزن مفرط صورت می گیرد. پس آنچه که باعث تسکین زانو درد در افراد چاق می شود کاهش وزن است. و نقش اسلیو معده کمک به بیمارانی است که با ورزش و رژیم غذایی نمی توانند از وزن خود بکاهند.

در ادامه ببینیم کاهش وزن با چه مکانیسمی به کاهش زانو درد کمک می کند.

کاهش فشار بر مفاصل

کاهش هر کیلو وزن می تواند فشار مفصل زانو را تا ۴ کیلو در هر قدم کاهش دهد. مثلا اگر ۵ کیلوگرم وزن کم کنید تا ۲۰ کیلوگرم فشار از روی زانوها برداشته می شود. البته بعد از عمل اسلیو معده وزن بسیار بیشتری از این اعداد را کم خواهید کرد. به طور کلی، فشار کمتر به معنای فرسایش کمتر زانو و کاهش احتمال بروز آرتروز می باشد.

آیا اسلیو معده می تواند تسکینی برای زانو درد باشد؟

بهبود فعالیت های فیزیکی و راه رفتن

بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شد، کسانی که ۳ تا ۵ کیلوگرم وزن کم کردند، توانستند به طور متوسط ۵۲۲ متر را در ۶ دقیقه طی کنند. در مقابل، کسانی که ۱۰ تا ۲۰ درصد از وزن خود را کم کردند در همین زمان توانستند ۵۴۲ متر را بپیمایند. البته ۲۰ درصد از اعضای گروه نیز توانستند مسافتی بیش از ۵۵۹ متر را طی کنند. در نتیجه می توان گفت که کاهش وزن تاثیر مثبت شگرفی بر توانایی فرد در راه رفتن می گذارد.

ورزش کردن برای کسانی که بیش از اندازه چاق هستند یک کار تقریبا محال به نظر می رسد. اما بعد از جراحی اسلیو و پس از مدتی که وزن زیادی را از دست دادید، می توانید ورزش را شروع کنید. ماهیچه های اطراف زانو با ورزش قوی تر می شوند و در نتیجه، بهتر و سریع تر می توانید راه بروید و درد کمتری را احساس نمایید.

کاهش التهاب بدن

آرتروز برای سال ها دلیل التهاب مفاصل شناخته می شد اما مطالعات اخیر نشان می دهند که التهاب یکی از عوامل به وجود آورنده آرتروز است و نه عوارض آن. اضافه وزن می تواند التهاب بدن را افزایش داده و در نتیجه موجب درد مفاصل شود. کاهش وزن شدید، التهاب و بار مفاصل را به اندازه کافی کاهش می دهد تا پیشرفت بیماری را در افراد دارای اضافه وزن و چاق تغییر دهد.. کاهش ۱۰ درصد از وزن بدن التهاب بدن را به طرز قابل توجه ای کاهش می دهد. حتی پرخوری می تواند واکنش سیستم ایمنی انسان را برانگیخته و موجب افزایش التهاب شود.

فراموش نکنید که بعد از عمل اسلیو هم ورزش و مراعات رژیم غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. این سه در کنار یکدیگر می توانند تا حد زیادی از درد مفاصل زانو بکاهند و از نو حس زندگی و جوانی را در شما زنده کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1591844

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =