رسالت در سرمقاله خود با عنوان «فروپاشی اتحادیه اروپا» نوشت:

* هشدار وزیران خارجه پیشین آلمان و انگلیس در مورد فروپاشی اتحادیه اروپا یک خبر مهم در مورد آخرین تحولات، پیرامون بیداری در این قاره است.  جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس با تحلیل اوضاع بحرانی اروپا می‌گوید:" یورو محکوم به فروپاشی است باید منتظر مرگ تدریجی حوزه یورو باشیم".

* به نظر می‌رسد برای حل بحران دو راه حل وجود دارد . یک راه‌ حل بازگشت به نقطه صفر است یعنی نقطه قبل از همگرایی! به نظر می‌رسد خطر بازگشت به نقطه صفر بر هیچ یک از اعضای اتحادیه پوشیده نیست. اروپا برای گریز از وقوع جنگ جهانی سوم روند همگرایی را پیش گرفت . دو جنگ جهانی اول و دوم از اروپا آغاز شد و ریشه اصلی آن ناسیونالیسم افراطی و حرص بیشتر برای استعمار ملل جهان سوم و اندیشه  تسلط برجهان بود. اروپایی‌ها متوجه شدند از دل این تنازع یک قدرت دیگر در قاره آمریکا سربرآورده است که گوی سبقت در سلطه طلبی را از آنها ربوده و باید مناسبات خود را با قدرت جدید در نیمه دوم قرن گذشته مشخص می‌کردند. راه‌حل را در این دیدند که قاره اروپا در مجموع یک قدرت دیده شود. لذا روند همگرایی زیر پوشش همگرایی اقتصادی شکل گرفت. اکنون اخلال در این روند هم از داخل اتحادیه اروپا و هم از خارج شکل پیچیده‌ای به خود گرفته است که ضرورت بازگشت به نقطه صفر را یاد آور می‌شود.

* راه حل دوم پیدا کردن روزنه‌ای برای خروج از بن بست حاضر است. تزریق پول به کشورهایی که دچار کسری هستند تا کنون جواب نداده است. راه حل ریاضت اقتصادی فقط پیش رو است. این راه حل دولتهای اروپایی را در برابر ملت‌های خود قرار می‌دهد. صحنه‌هایی که این روزها در یونان، اسپانیا و ایرلند دیده می‌شود ممکن است فردا در آلمان و فرانسه خود را نشان دهد. انگلیس در پنج شنبه آینده یعنی 9 تیر آوردگاه چنین رویارویی است.

/29217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =