مروری بر اخبار حوادث در شنبه 4 تیر 1390

تصادف در رشت 23 مسافر را روانه بیمارستان کرد
ایرنا نوشت: برخورد یک دستگاه اتوبوس با گاردریل وسط جاده در محور سراوان به فومن 23 مسافر را روانه بیمارستان کرد.
رییس عملیات در بحران مرکز اورژانس 115 رشت گفت: در ساعت سه و نیم بامداد روز شنبه یک دستگاه اتوبوس حامل مسافر که از تهران به مقصد خلخال در حرکت بود در محور سراوان به فومن با گاردریل وسط جاده برخورد کرده است.
'علیرضا فیض ثابت' افزود: این حادثه مجروح شدن 23 نفر از سرنشینان این اتوبوس را به همراه داشت که این مجروحان پس از انجام کمک های فوریت های پزشکی توسط شش دستگاه آمبولانس اورژانس 115 از پایگاه های رشت، شفت و سنگر به بیمارستان پورسینای رشت منتقل شدند. یکی از مجروحان زنی حامله 9 ماهه است که توسط یک دستگاه آمبولانس ویژه به بیمارستان الزهرای رشت انتقال یافته است.
وی علت حادثه را خواب آلودگی راننده اتوبوس، عرض کم جاده، نبود روشنایی و شانه خاکی ذکر کرد.

 

سیلاب 30 پل را در رودبارک تخریب کرد
ایسنا نوشت: رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر از تخریب حدود 30پل ارتباطی در پی جاری شدن سیل در منطقه رودبارک خبر داد و گفت: سیل خسارات فراوانی به تاسیسات اولیه روستاها از جمله تاسیسات آب و برق وارد کرده است.
محمود مظفر درباره وقوع سیل در منطقه رودبارک گفت: بارش شدید باران شامگاه پنجشنبه و امروز در کلاردشت باعث بالا آمدن سطح آب رودخانه سردآبرود و جاری شدن سیلاب در مناطق رودبارک و روستاهای اطراف این شهر شد. وقوع سیل حدود 12 روستا را در این منطقه درگیر کرده و خسارت‌های فراوانی به تاسیسات اولیه این روستاها از جمله آب و برق وارد کرده است.
مظفر با بیان اینکه سیل ارتباط بین چند روستا و مسیر جاده‌ای را به طور کامل از بین برده بود گفت: صد خانه به صورت صددرصد تخریب شده و حدود 30 پل ارتباطی نیز کاملاً تخریب شده است.
به گفته رییس سازمان امداد و نجات تاکنون 5 دستگاه خودرو سواری مفقود شده است و برق مناطق روستایی قطع شده است.
وی با بیان اینکه باغات و زمین کشاورزی مردمان این روستاهای سیل‌زده از بین رفته است گفت: براساس برآوردهای اولیه سیل، حدود 3 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.
شب گذشته 20 عضو تیم واکنش سریع (ایثار) ‌این سازمان به دلیل قطع شدن مسیرهای ارتباطی با پای پیاده عازم روستاهای سیل‌زده شدند که توانستند اقلام بهداشتی را به این مناطق منتقل کنند. در حال حاضر یک فروند بالگرد برای انتقال موادغذایی، امدادی و زیستی به این مناطق پرواز کرده است.

 

توزیع موادغذایی بین سیل‌زدگان منطقه کلاردشت
ایسنا نوشت: امدادگران جمعیت هلال‌احمر استان مازندران موادغذایی را در بین خانوارهای روستایی و مسافران سیل‌زده منطقه کلاردشت توزیع کرده‌اند.
در پی جاری شدن سیل در منطقه گردشگری کلاردشت، بخش رودبارک و روستاهای سرلج و امداربان در مازندران، امدادگران جمعیت هلال‌احمر استان تاکنون یک هزار و 600 قوطی کنسرو، 260 بسته نان، 852 جعبه آب‌معدنی و سایر اقلام زیستی را بین اهالی بومی و مسافرانی که در سیل گرفتار شده‌اند، توزیع کردند.
براساس این گزارش، تعداد افراد سیل‌زده 60 خانوار برآورد شده است که 200 امدادگر و پرسنل جمعیت هلال‌احمر به همراه 35 دستگاه خودروی نجات و آمبولانس در حال کمک به سیل‌زدگان هستند.
گفتنی است که طغیان رودخانه سرد‌آبرود که منجر به جاری شدن سیلاب شد مصدوم و تلفاتی نداشته است.

 

دستگیری سرکرده باند سرقت با 300 فقره سرقت در اصفهان
سایت پلیس نوشت: سرکرده باند سرقت که با تشکیل باندی جدید در اصفهان اموال شهروندان را سرقت می کرد توسط پلیس این شهرستان دستگیر و به 300 فقره سرقت اقرار کرد. 
سرهنگ "محمدعلی بختیاری "فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان با عنوان این مطلب اظهار داشت: در پی وقوع چند فقره سرقت وسایل نقلیه و داخل خودرو موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت. پس از انجام تحقیقات لازم و بکارگیری اقدامات ویژه پلیسی مشخص شد که سرکرده باند به نام "داوود - ص" به دلیل مشارکت در 300 فقره سرقت داخل خودرو تحت تعقیب مراجع قضایی تهران بوده و در حال حاضر متواری است. با تشکیل تیم های تخصصی و انجام بررسی های ویژه پلیسی ماموران مخفیگاه وی را در اطراف اصفهان را شناسایی کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان با بیان اینکه این فرد در منزل پدربزرگش واقع در شهر نیک آباد مخفی و منزل مذکور را به پاتوق مواد مخدر تبدیل کرده بود افزود: این متهم با تشکیل باندی جدید در اصفهان به سرقت وسایل نقلیه، داخل خودرو، اثاثیه منزل اقدام می کرد.
رئیس پلیس مرکز استان عنوان کرد: ماموران با هماهنگی مراجع قضایی در یک عملیات غافلگیرانه سرکرده باند را به همراه دو عضو دیگر باند به نام های "مجید و عباس- ش" دستگیر کردند. در بازرسی از این پاتوق یک دستگاه خودروی پژو مسروقه، هفت عدد کارت عابر بانک، سه عدد کارت سوخت، یک دستگاه موتور سیکلت مسروقه، چهار دستگاه گوشی تلفن همراه، تعداد زیادی اسباب و وسایل منزل و چند دسته شاه کلید کشف و ضبط شد.
فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان با بیان اینکه اعضای این باند به 300 فقره سرقت داخل خودرو، موتور سیکلت، منازل و اموال با ارزش و وجوه های نقد اقرار کردند، افزود: این سرقت ها با انگیزه تامین هزینه مواد مخدر اعضای باند انجام می شده است.
وی در پایان با اشاره به اینکه انهدام این باند و دستگیری عضو اصلی آن که تحت تعقیب مراجع قضایی تهران نیز بود رضایت و خوشحالی شهروندان را به دنبال داشت خاطر نشان کرد: تک تک اعضای این باند پس از شناسایی توسط مالباخته گان با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

 

سانحه رانندگی در محور مشهد - فریمان با 3 کشته 
واحدمرکزی خبر نوشت: واژگونی خودروی وانت در محور مشهد - فریمان سه کشته و یک مجروح برجای گذاشت.
پلیس خراسان رضوی اعلام کرد بر اثر این سانحه که در کیلومتر 18 جاده مشهد - فریمان روی داد یک دستگاه وانت بار به علت خستگی و خواب آلودگی راننده واژگون شد. در این سانحه، راننده و 2 سرنشین خودروی وانت در دم جان باختند و یک سرنشین دیگر به علت شدت جراحات به کما رفت.

 

برق طلاهای منشی دندانپزشک از جوان نظافتچی قاتل ساخت
فارس نوشت: مرد جوان نظافتچی به خاطر سرقت طلاهای منشی مطب دندانپزشکی وی را با روسری‌اش خفه کرد.
در ساعت 14 روز سه شنبه 31 خرداد از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 وقوع یک فقره قتل در یک مطب دندانپزشکی واقع در خیابان ولیعصر، خیابان هاشمی‌فر، به کلانتری 129 جامی اعلام شد.
با حضور عموزاد بازپرس شعبه چهارم دادسرای جنایی تهران به همراه کارآگاهان اداره قتل و بررسی صحنه تشخیص هویت پلیس آگاهی مشخص شد معصومه 25 ساله منشی مطب به علت خفگی با روسری به قتل رسیده است.
پرونده این قتل حسب دستور بازپرس بلافاصله جهت انجام تحقیقات تخصصی و شناسایی قاتل یا قاتلان به اداره دهم پلیس آگاهی اداره قتل ارجاع شد. در ابتدای بررسی‌ها معلوم شد طلاجات متعلق به معصومه به سرقت رفته است.
دکتر دندانپزشک در اظهاراتش به افسر پرونده گفت: مطبم طبقه بالای منزل خاله‌ام است. برابر برنامه قبلی، روزهای سه‌شنبه هر دو هفته یک بار مطب به علت نظافت تعطیل بود و در این روز نظافتچی از یک شرکت خدماتی به مطب می‌آمد و من در این روز در مطب نبودم. 
برابر گفته خاله‌ام ساعت 8 صبح منشی به مطب آمد. ساعت 11 خاله‌ام به مطب مراجعه کرده و بعد از این که زنگ مطب را می‌زند اما کسی در را به روی او باز نکرد. در حالی که برق روشن بود، خاله‌ام با کلیدی که در اختیار داشت وارد مطب شده و با کشف جسد معصومه با من تماس گرفت. من سریعاً خودم را به مطب رساندم و با پلیس تماس گرفتم.
با تحقیق افسر پرونده از شرکت خدماتی که نظافتچی به مطب می‌فرستاد، مدیر شرکت مدعی شد در این روز از مطب دندانپزشکی تماسی با ما برقرار نشد و هیچ نظافتچی نیز در روز حادثه به این محل اعزام نشده است.
در ادامه بررسی‌ها معلوم شد یکی از نظافتچی‌های شرکت خدماتی مربوطه به نام سعید37 ساله چند بار به این مطب برای نظافت اعزام شده است.
با این اطلاعات، کارآگاهان شناسایی سعید را در دستور کار جدی خود قرار دادند. در این رابطه با شناسایی محل سکونت این فرد در یکی از مسافرخانه‌های محدوده میدان راه آهن مشخص شد وی چند روزی است که به این مسافرخانه مراجعه نکرده است و آدرس مشخصی هم ندارد.
در ساعت 8 دوم تیر متهم مورد نظر در یکی از مسافرخانه‌های اطراف میدان امام خمینی (ره) شناسایی و دستگیر شد.
با انتقال سعید که فردی سابقه‌دار بوده، وی به ارتکاب قتل منشی مطب اعتراف کرد و گفت: من در سال جاری از طریق شرکت خدماتی برای کار نظافت چند بار به این مطب رفتم. بعد از مدتی از منشی خواستم تا برای این که کمیسیون و درصدی از حق الزحمه‌ام به شرکت خدماتی نپردازم، مستقیماً با من تماس بگیرد. 
در این روز با تماس تلفنی منشی، حدود ساعت 9 صبح به مطب رفتم. برق طلاهای خانم منشی مرا وسوسه کرد. خواستم با سرقت از مطب و طلاهای وی از آنجا فرار کنم و به هیچ وجه قصد کشتن او را نداشتم. اما با تهدیدش، وی قصد ایجاد سر و صدا برای کمک داشت که با روسری‌اش او را حفه کردم و پس از سرقت طلاها، وجه نقد، عابر بانک و گوشی تلفن همراه، به سرعت از آنجا فرار کردم. با توجه به این که رمز عابر بانک روی کارت بود مبلغ 150 هزار تومان از حسابش برداشتم.
سرهنگ کارآگاه آریا حاجی‌زاده معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: تحقیقات کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی درباره سایر موارد در این پرونده کماکان ادامه دارد.

 

یک پنجم دستگیرشدگان مواد افیونی آمفتامین در ژاپن، ایرانی هستند
فارس نوشت: نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران گفت: متاسفانه یک پنجم خارجی‌های دستگیر شده در ژاپن در زمینه قاچاق و توزیع مواد افیونی آمفتامین ایرانی هستند.
آنتونیو دلئو در حاشیه نشست خبری خود در راستای ارائه گزارش جهانی مواد مخدر اظهار داشت: یک پنجم خارجی‌های دستگیر شده در زمینه قاچاق و توزیع مواد افیونی آمفتامین ایرانی هستند و در حال حاضر در مسئله قاچاق آمفتامین در کشورهای مالزی، سریلانکا، کره‌جنوبی، اندونزی، ترکیه و فیلیپین از فعالیت ایرانیان گزارش شده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش‌سازه‌های مواد شیمیایی برای تبدیل تریاک به هروئین چرا و چگونه به افغانستان ارسال می‌شود، افزود: طبق آمار در طی سال 2009 تا 2010، ده هزار لیتر پیش‌سازه (استیک، انیدرید) به صورت غیرقانونی برای تبدیل مواد تریاک به هروئین به افغانستان صادر شده است و در مجموع سود غیرقانونی در زمینه مواد مخدر در دنیا 68 میلیارد دلار آمریکا است که 61 میلیارد دلار آن فقط مختص به افغانستان است که در این راستا از این مبلغ هنگفت در حمایت از طالبان نیز استفاده می‌شود.
دلئو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کشفیات ایران در زمینه آمفتامین به چه صورت است گفت: بر اساس آمار 9 ماهه سال 2010 کشفیات آمفتامین در ایران 883 کیلو بوده است که نسبت به سال 2009 که آمار کشفیات آمفتامین 571 کیلو بود ما شاهد افزایش چشمگیری در زمینه آمفتامین در ایران هستیم و این در حالی است که افزایش کشفیات آمفتامین در ایران از سال 2005 آغاز شده است.
نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران تصریح کرد: در سال 2009 شش لابراتوار آشپزخانه‌ای تولید آمفتامین در ایران کشف شده است و در چند ماه گذشته رئیس پلیس ایران اعلام کرده بود که 120 لابراتوار آشپزخانه‌ای برای تولید آمفتامین تنها در شهر تهران کشف شده است و حال ما با وجود افزایش چشمگیر آمار آمفتامین در ایران شاهد تولید غیرقانونی و فعالیت اتباع ایرانی در زمینه آمفتامین در دیگر کشورها نیز هستیم.
ایران یکی از کشورهایی است که از ماده سودافدرین که برای مصارف مختلف استفاده می‌شود در جهان خریداری می‌کند و در سال 2009 نیز درخواست خرید 55 تن از این ماده را داشت که با این درخواست ایران در رتبه چهارم جهان قرار می‌گیرد ولی با این حال تمام خریدها توسط هیئت نظارت بین‌المللی کنترل مواد مخدر در جهان بررسی و کنترل می‌شود.
دلئو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ماده اسیتیک انیدرید چرا با این حجم و چگونه به افغانستان صادر می‌شود؟ مگر سازندگان این ماده کنترلی بر فروش این ماده مهم ندارند، گفت: ماده اسیتیک انیدرید یک ماده شیمیایی برای تبدیل تریاک به هروئین است و در این راستا این ماده در بسیاری از مواد صنعتی قانونی نیز در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاملاً نیز خرید و فروش آن تحت کنترل سازمان‌های بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر است ولی مشکل اصلی آن است که این ماده در فروش قانونی لیتری 13 سنت فروخته می‌شود که امری طبیعی است (به دلیل میلیون‌ها لیتر خرید) ولی برخی برای سودآوری این ماده را لیتری 400 دلار در افغانستان می‌فروشند که این امر پیش‌زمینه بسیار مناسبی برای صادرات غیرقانونی این ماده به افغانستان است. 
ایران در زمینه مواد جایگزین به جای تریاک تجربه خوبی دارد ولی در مورد جایگزینی مواد خاصی برای محرک‌های آمفتامین متعاقبا تجربه بسیاری حتی در دنیا نیز وجود ندارد و در این راستا یک سوم بیماران در این حوزه که در بیمارستان‌های ایران بستری هستند به خاطر مصرف آمفتامین است. 
مصرف یک دهم جمعیت بالغ ایران به مصرف شبه مفتامین در سال 89
گلاره مستشاری کارشناس ارشد کاهش تقاضای مواد مخدر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران نیز در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: یک دهم جمعیت بالغ ایران که معادل 50 تا 100 هزار نفر می‌شوند در سال 89 به مصرف شبه آمفتامین روی آورده بودند و باید آگاه باشیم که وابستگی به این نوع مواد جدا از مشکلات روحی مسائل جسمی را نیز دربر دارد و در حال حاضر نیز مراکز پژوهشی ایران با همکاری UNODC و ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کمک و ارتقای مسائل پیشگیری و درمان در این زمینه همکاری می‌کنند.
مستشاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت آمار زنان معتاد در ایران و جهان به چه صورت است، گفت: پرسش خوبی در زمینه آمار زنان معتاد پرسیده شد ولی جواب آن سخت است زیرا در گزارش‌های جهانی مواد مخدر مسئله جنسیت در معتادان تفکیک نمی‌شود و ایران نیز گزارش‌های آمار خود را نیز بدون تفکیک ارائه می‌کند.
نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر نوع همکاری و مشارکت UNODC با وزارت کشور در زمینه مرزهای ایران (مرزهای شرقی) به چه صورت است، افزود: UNODC همکاری خاصی با وزارت کشور ندارد ولی بیشترین همکاری این سازمان با ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران است. 
ایران با ابتکار برنامه سه جانبه (ایران، افغانستان و پاکستان) به تبادل اطلاعات برای انجام عملیات برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر کمک می‌کند که در این راستا در 16 ماه گذشته 10 عملیات به صورت مشترک انجام شده است که راهبری این عملیات‌ها در تهران صورت پذیرفته است و در طی این عملیاتها 6 تن مواد کشف شده است.
دلئو تصریح کرد: در این راستا در دفاتری در مرزهای این 3 کشور برای گشت‌های مرتب و همچنین ایجاد ظرفیت و آموزش و تامین تجهیزات تخصصی برای مبارزه با عاملان مواد مخدر با پشتیبانی و کمک کشورهای دانمارک و نروژ صورت پذیرفته است.
وی در ادامه مطالب خود به کاهش عرضه نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا تسهیل گفت‌وگو بین ایران و جامعه بین‌المللی به دلیل اینکه ایران در مبارزه با مواد مخدر بار سنگینی را بر دوش دارد صورت می‌پذیرد و حال در این راستا با پشتیبانی ارائه دستگاه‌های اسکنر و سگ موادیاب و همچنین آشنایی ایران با روش‌های موثر در مبارزه با مواد مخدر افرادی از ایران از جمله نفراتی از پلیس، گمرکات به مجارستان و آلمان اعزام و این افراد تحت پوشش آموزش‌های لازم قرار می‌گیرند.
دلئو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در گزارش جهانی مواد مخدر سال 2011 مسئولانی از کشورهای آمریکا و روسیه نام برده شده است؛ در حالی که این کشورها در برخی از اجرای مفاد پیشگیرانه برای مقابله با مواد مخدر اقدام نکرده‌اند آیا این کشورها صلاحیت در اظهارنظر گزارش جهانی مواد مخدر دارند گفت: این گزارش در نیویورک توسط دبیرکل سازمان ملل (بان‌کی‌مون) و مسئولان مبارزه با مواد مخدر آمریکا و روسیه ارائه شده است.
در ادامه مطالب دلئو، مستشاری کارشناس UNODC اظهار داشت: فعالیت UNODC بر پایه کار علمی است و در حال حاضر نیز کشورهایی مانند آمریکا در مسائل پیشگیری مقابله با مواد مخدر از جمله ارائه سرنگ و سوزن فعالیت رو به افزایشی داشته‌ا‌ند و حتی در آمریکا منع موارد از دو سال گذشته برداشته شده است.
نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران در پایان نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه UNODC با توجه به فعالیت‌های ویژه ایران در مقابله و مبارزه با مواد مخدر که تاکنون شهید و جانبازان بسیاری داشته است چه برنامه‌هایی دارد و چه بودجه‌ای در این راستا برای ایران اختصاص داده است خاطرنشان کرد: البته سازمان ملل خود اعتبار خاصی به صورت جداگانه اختصاص نمی‌دهد بلکه با همکاری فنی کشورهای عضو این مسئله صورت می‌پذیرد و ایران نیز مانند برزیل و هند بخشی از اعتبارات فعالیت‌های خود را تامین می‌کند. ولی در مجموع برای 4 سال (2011 تا 2014) مبلغ 13 میلیون دلار که 6 میلیون دلار آن توسط کشورهای نروژ و دانمارک تامین می‌شود به عنوان کمک به ایران برای مقابله و مبارزه با مواد مخدر اختصاص یافته است. 
56282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =