با اینکه چین و روسیه به قطعنامه های ضدایرانی رای داده اند اما باید با آنها رابطه داشت

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:طی روزهای گذشته و آینده و هم‌زمان با مذاکرات وین دو سفر مهم به چین و روسیه انجام شده یا در پیش است. در این میان اجرایی‌شدن قرارداد ۲۵‌ساله میان ایران و چین که از سوی وزیر خارجه اعلام شد، موجب تعجب شد که چگونه می‌توان قراردادی را اجرا کرد که به تصویب مجلس نرسیده باشد؟

البته از این مجلس چندان انتظاری نباید داشت ولی مطابق اصل ۷۷ قانون اساسی: «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.» حتی برجام که نیازمند تصویب مجلس نبود را به تصویب مجلس اصولگرا رساندند، حال چگونه این قرارداد از این قاعده مستثنا شده است؟ مجلس و شورای نگهبان احتمالا سرگرم امور مهم‌تری هستند. 

از این بگذریم. بنده نسبت به ضدیت با روسیه و چین که در برخی از رسانه‌ها وجود دارد نقد دارم و این را قبلا هم نوشته‌ام. این گرایش را نوع دیگری از گرایش ضد بیگانه‌ای می‌دانم که از پیش در ایران رواج داشته است و در هر مقطعی به صورتی خود را نشان داده است و رویه دیگری از گرایش ضدیت با غرب است که نزد نواصولگرایان رواج دارد. به ویژه درباره چین، نوعی احساس حسادت موجب این شیوه پرخاشگری سیاسی نیز شده است. از این رو معتقدم که باید از این بلوک‌بندی‌های متعارف گذر کرد و آماده بود که با همه کشورهای جهان تعاملی منطقی، سازنده و دو سر سود را به اجرا گذاشت. البته این بدان معنا نیست که روابط با همه کشورها یکسان خواهد بود، ولی منطق کلی آن را باید پذیرفت، سپس برحسب مورد نظر داد.  در این چارچوب اصل انعقاد قراردادهای دوستی با چین و روسیه یا هند و برزیل و ترکیه و همه کشورهای دیگر قابل قبول و پذیرفتنی است. البته جزییات آن نیازمند بررسی‌های کارشناسی است که خارج از صلاحیت امثال بنده است.  

ولی نکته مهمی که نباید فراموش کرد این است که هر کشوری به ویژه چین و روسیه از اجزای اصلی نظام بین‌الملل موجود هستند. این دو کشور، به تناسب از نظر نظامی و اقتصادی در رتبه‌های اول و دوم هستند. عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل هستند و حق وتو دارند. همین‌ها بودند که به قطعنامه‌های آن شورا علیه ایران رای دادند و این کارشان نیز از باب دشمنی با ایران نبود. چون اکنون هم از آن قطعنامه‌ها پشیمان نشده‌اند، حمایت آنان از قطعنامه‌ها در ذیل دفاع آنها از نظم موجود بین‌الملل قابل توجیه است و به نفع منافع خودشان و حتی صلح جهانی می‌دانند. اگر چالش‌های جدی میان آنان و غرب و به‌طور مشخص امریکا وجود دارد، به صورت رقابتی درون این نظم است. ممکن است در آینده این نظم تغییر کند، ولی فعلا همه این کشورها درون این نظم دنبال منافع خود هستند و با یکدیگر رقابت می‌کنند و در این چارچوب اقدام به یارگیری می‌کنند. هر دوی آنها روابط بسیار نزدیکی با اسراییل دارند، هر دو ملتزم به قطعنامه‌های شورای امنیت هستند و از آن دفاع می‌کنند. هر دو مخالف هسته‌ای شدن سایر کشورها هستند. هر دو روابط مستقیم اقتصادی و سیاسی با غرب و امریکا دارند. هر دو ملتزم به نوعی فرآیندهای دیپلماتیک برای حل‌وفصل امور جهانی هستند. این دو کشور یا هر کدام از آنها به تنهایی حاضر نیست این قاعده را نادیده بگیرد. اکنون مثل دوران جنگ سرد نیست که دو قطبی مبتنی بر تضاد و تخاصم میان آنان حاکم باشد. 


در این چارچوب ایران می‌تواند از طریق بهبود روابط با این دو کشور یا هر کشور دیگر در مقابله با غرب (با فرض درستی این سیاست مقابله‌جویانه) استفاده کند، مشروط بر اینکه این مقابله در چارچوب نظم بین‌الملل موجود باشد. اگر گمان می‌کنند که می‌توانند در تقابل با نظم موجود جهانی روی حمایت‌های فرضی این دو کشور حساب کنند، قطعا مرتکب اشتباه می‌شوند. هیچ چاقویی دسته خود را نمی‌بُرد. چین برای الحاق هنگ‌کنگ یا تایوان هم حاضر نشده تا این نظم را نادیده بگیرد، چرا باید برای ایرانی که فاقد توانایی برای امتیاز دادن است، به مقابله با نظمی بپردازد که پیشرفت نیم‌قرن اخیر چین محصول همراهی و همگامی با آن نظم است؟ 
بنابراین آنچه را که می‌توان به عنوان یک گزاره پذیرفتنی طرح کرد، تغییر رویکرد ایران نسبت به نظام بین‌الملل است. در داخل این نظام می‌توان بازی کرد و عرض عریضی هم دارد. می‌توان یارگیری کرد، می‌توان قراردادهای ۲۵ساله بست، ولی به محض اینکه اصول این نظام را نادیده بگیرید، زیان، پشت زیان خواهد بود. شورای امنیت سازمان ملل و مصوبات آن رکن رکین این نظام است.

21302

کد خبر 1593395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تحلیلگر امور مربوطه IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 8
    نونیه که شما گذاشتی تو سفره ما آقای عبدی. روزی که از دیوار سفارت یه کشور رفتی بالا استارت این سیه روزی ها خورده شد . . .
  • علی صفاریی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 4
    قطعا" رابطه با همه کشورها بجز اسراییل نامشروع خوب است البته بشرطی که از موضع قدرت و عزت مندی باشد نه ازروی ناچاری و اجبار طبق اخبار روزنامه ها همچنان روسیه چراغ خاموش با امریکاییان همراهی میکند و چینی ها هم برا ی رو کم کنی نفوذ بیشتر در منطقه به سوی ما امده اند ما باید فقط وفقط رهنمود های رهبریت را سرلوحه کار قرار دهیم تا عزت ما حفظ شود
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 2
      بخواب باباپتویخ کرد
  • ساسان IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    5 0
    معلوم نیست واقعا چین و روسیه علیه ایران رای مثبت داده اند یا نه! اما عامل و ایجاد کننده قطعنامه علیه ایران کی بوده رو آقا فراموش کرده!!!!! و چون عباس عبدی این حرف رو میزنه و به دروغگویی و غرب گدائی شناخته میشه باید به راست بودن حرف شک کرد.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 0
    قطعا قدرت های دنیا ایران اتمی و قدرتمند را نمیخوان
  • افشین IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 4
    خودمان با دست خودمان، خودمان را مستعمره کردیم! در حالی که سیاست یعنی بازی بین قدرت‌ها. کاری که پاکستان و ترکیه و امارات و عربستان و... خوب بلدند.
  • ایرانی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 0
    آقای عبدی رابطه با روسیه و چین یک انتخاب نیست یک اجبار است برای رهایی ازیک بن بست. البته رهایی تاحدی.
  • علی اصغر قاسم پور IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 0
    بسیار منطقی و عالی بود.
  • Shhram IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 6
    خخخخخخخخخ ما میدونیم این دوکشور علیه ایرانن باز چسبیدیم ب این دوکشوری لعنتی...
  • علیرضا نیکرو IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 1
    آقای عباس عبدی عضو حزب دموکرات اسلامی ایران سیاستمدار ملی و مردمی کسی است که آمریکا و شوروی براش فرق نکنه
  • نا شناس IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 0
    آقا عبدی حسودی زشته ها عرضه نداشتین باهاشون کنار بیاین داری حسودی می کنی
  • مرادبیگ IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    3 0
    ای آقا دلت خوشه نظم جهانی کیلو چنده!!!
  • صادق IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 3
    پس تر از انگلیس رو سیه تزاری و چین استعمار گر نوین هستند لعنت خدا بر هر سه ولعنت بر کسانی که پای اینها در ایران عزیز باز کرده اند .
  • مهدی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 3
    امان از وطن فروشی
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 4
    نه شرق نه غربی،پس چی شد!!؟؟
  • محمد امامی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 3
    پس فرقی بین آمریکا و غرب و شرق که روسیه و چین باشه نیست حالا که نمی‌ذارن مستقل رشد کنیم اگه قرار باشه با دشمن دست همکاری بدهیم چه بهتر که غرب باشه لااقل کشورهای سمت اونا شرایط خوبی دارند
  • Arad IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 1
    باز هم شاهد یه مشت اراجیف بودیم
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 4
    واقعا این دو کشور کمونیستی ایران رو نابود می کنن
  • محمود IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 3
    حرفای شما بیطرف نیست شما اول میگید باهمه کشورها رابطه داشته باشیم ولی در ادامه میگید رابطه با روسیه و چین میتواند مارا درمقابل دشمن غرب مستحکم کند مگر غرب و امریکا ازهمه کشورها نیستند؟ چرا ما باید با کمونیست ها دوستی کنیم که سود انچنانی هم برای ما ندارند، ما یه مثل داریم میگه بجای اینکه به دوازده امام التماس کنی به خود خدا التماس کن و از اماما کمک بگیر
  • سهراب IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 3
    در عرض این ۴۲ سال کدام عمل و کارتان درست بوده که این کارتان درست باشه؟ از عراق و سوریه و بحرین و لبنان و یمن و سوریه و فلسطین تاکنون چوب کبریتی عایدتون شده!؟ نه. از چین و روسیه چطور؟! بماند که همه این کشورها کارت برنده در دستان شماست تا خودتان را روی طاب نگه داشته و ایران و ایرانی را تباه کنید.
  • RO ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 3
    چین و روسیه بیشترین دادوستد و همکاری در خاور میانه را با اسراییل و عربستان دارند و اخیرا چین قرار داد کارخانه موشک سازی با عربستان بسته است
  • ارش RO ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 0
    چین و روسیه بیشترین دادوستد و همکاری در خاور میانه را با اسراییل و عربستان دارند و اخیرا چین قرار داد کارخانه موشک سازی با عربستان بسته است
  • DE ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 2
    بدترین ضررها را از روسیه دیدیم قلابی ترین محصولات را هم از چین خیانت را از هر دو دولت ولی دنیا بچه بازی نیست دوستی و دشمنی معنی ندارد منافع مهم است با غرب هم یاید تعامل کرد تا به نتیجه رسید
  • hamzeh IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    3 0
    شما و طیف شما درست میگن حق با شماست فقط باید بریم غرب گدایی بکنیم 24 سال طیف شما چه کار کردید بر این مردم ول کنید بذارید یه 8 سال یه مسیر دیگه ای حرف نزنین طیف شما نمیگن لال بودین
  • جاوید حسین SE ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 3
    حرف حساب جواب ندارد.نهایت درک وفهم وشعوروگذشت این است که مادنبال منافع خودحساب شده عمل کنیم برای ضدیت بایکی چشم بسته به دره اعتمادنابه جانیفتیم.
  • شرلوک IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 0
    نه اصلا می خواین کلا می گیم گور بابا همه دنیا تنها می ریم با دنیا می جنگیم؛ این ملت که این حرفا رو می زنن مصرف شون چیه؟ واقعا حال تون رو خریدارم.
  • مسعود IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 0
    اصلاح طلبان واعتدالیون چون به غرب گرایش داشته وفادارند به هردر ودیواری میزنند که باروس وچین ارتباط اقتصادی پایدار نداشته باشیم درحالی‌که نگاه به شرق تنها راه حل تامین ارز ودرامد ارزی کشورمان میباشد
  • امین IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    3 0
    تمامی این مواردی که گفته شد درمورد آمریکا هم صدق می کند.
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 4
    ای بازماند ه کمونیست در ایران از جان مردم چه می خواهی
  • علی IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 0
    اخه بتو چه
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    3 0
    مجلس اوصولگرا چقدر سریع واقعیت روتحریف کردید بگذارید چند سالی بگذر قرارداد با چین رورهبر امضا کرد وطبق قانون به مجلس نیازی نیست تو دولت قبل زمان تحریم وفشار
  • بهروز IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 3
    متاسفانه ایران راهی رو انتخاب کرده که خیلی وقت پیش منسوخ شده وهیچ دلیل موحهی هم ندارن . تنها دلیل میتونه این باشه که چون هیچ دست اورد مثبتی نداشتند تنعا همین امریکاستیزی مونده اونم برای اینکه تقصیر ندانم کاریها و کوتاهی های خودشونو کرن امریکا بندازن
  • س IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 3
    اره مملکتو مستعمره روس و چین کمونیست کردین
  • عبدالله IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 3
    بجز اینها که بی خدابنده کسی نداریم اگه باج خواهی هست ایندو بهترند چون حلال و حرام سرشون نمی شود
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 5
    چرا ما باید با روسیه و چین کمونیست که ملتش هر جنبده ای را میخورند و تحت سلطه وپیروکشور امریکاهستتد و که صنایع انها خیلی به مراتب از صنایع المان وامریکا ضعیف تر واجناس انها کار امدی لازم را ندارند وعامل وتولید کننده وانواع ویروس کرونا وانتشار ان در ایران هستند این قرار داد 25 ساله را داشته باشیم ما که توان استقلال کشور را داریم اگر قرار به وابستگی باشد وابسته به غرب واستفاده از ابزار وصنعت غرب بیشتر به نفع ملت است
  • محمود محمدی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    آقای تاریک اندیش به اصطلاح روشنفکر معلوم است کسی که از سفارت آمریکا بالا میرود از سفارت روسیه پایین میاید
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 4
    پس اینجوری که میگویید چین وروسیه هم همپمانهای دیگران هستند وبه ما دشمنی دارند پس چرا باید بادشمن خود رابطه داشته باشیم ومنافعه کشکرمان بخطر بیوفته اگر باآمریکا رابطه دوستانه داشتیم ضرر خیلی کمتر بود
  • علی US ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    اگه قراره تحریم ها لغو نشه ما باید از npt خارج بشیم و به سمت ساخت سلاح هسته ای بریم . نمیشه آش نخورده و دهان سوخته بشیم. ان پی تی یک پیمان قوی با ضعیف هست که همون اول قوی ها زیرش زدند . قرار بوده خودشون هم به تدریج به سمت خلع سلاح هسته ای پیش برن که نرفتن و قرار بوده تکنولوژی صلح آمیز هسته به َضعیفان بدن که ندادن. اگه قراره تحریم بمونیم و هزینه بدیم باید زیر این نظم جهانی بزنیم. نظم جهانی شکست خورده است. امروزه کشورهای قدرتمند جدیدی وارد عرصه سهم خواهی از این نظم شدن. آقای عبدی مگه سال۵۸ با بالا رفتن از دیوار سفارت این نظم رو نقض نکرد؟
  • یاسر IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    نادانهایی مثل عبدی این کشور رو به این روز انداختن غربگداهای بد بخت