طرح مجلس برای حذف ارز ترجیحی  /  قیمت ۲۵ کالای اساسی ثابت می ماند  /  کارت‌ الکترونیکی به مردم داده می‌شود

فارس نوشت: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از رونمایی شدن سامانه زیرساختی نحوه جبران معیشت مردم با اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد و گفت: بر همین اساس قیمت ۲۵ کالای اساسی ثابت شده و با اعطای کارت‌های الکترونیکی از مردم حمایت می‌شود.

بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به عزم دولت برای حذف و یا اصلاح ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی گفت:‌ قوای مقننه و مجریه بنا دارند با همراهی یکدیگر به تفاهم مشترکی در مورد چگونگی حذف و یا اصلاح این ارز باشند. این در حالی است که بر اساس فروش نفت و سایر درآمدها ۱۸.۵ میلیارد دلار ارز در سال آینده برای کشور باقی می‌ماند که نزدیک ۴۶۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود؛ یکی از مباحث  جدی مجلس و دولت در اینباره آن است که وصول این موضوع بسیار سخت است اما چاره‌ای جزء اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم چرا که اتفاقات بسیار ناگواری در این حوزه رخ داده است.

نجم‌آبادی گفت:‌بر اساس برآوردها سه میلیون تن گندم وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در مسیر توزیع در کشور در مسیر انحرافی خرج می‌شود که نشان می‌دهد مدل تخصیص یارانه به گندم در این بخش نیازمند اصلاح است و به نظر می‌رسد که اجرای قانون حذف و یا اصلاح ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی حتی آثار و تبعاتی را در برخی کشورهای همسایه داشته و تورم را در آنجا افزایش می‌دهد چرا که خیلی از اجناس و کالاهای یارانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در آن کشورها وجود دارد و خرید و فروش می‌شود.

طرح مجلس برای حذف ارز ترجیحی  /  قیمت ۲۵ کالای اساسی ثابت می ماند  /  کارت‌ الکترونیکی به مردم داده می‌شود

بیشتر بخوانید:

مصباحی‌مقدم : حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید آرام ، تدریجی و بدون شوک باشد

حذف ارز ترجیحی همه کالاها جز گندم و دارو / رونمایی نایب رئیس مجلس از مبلغ یارانه جدید ۶۰ میلیون ایرانی در سال آینده

وی تأکید کرد:‌مجلس به شدت مصر است با حذف و یا اصلاح ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به هیچ وجه نباید به مردم کشورمان آسیبی وارد شود و به همین دلیل بنا داریم ۲۵ قلم کالای اساسی را مشخص کرده و با قیمت فعلی به افراد فروخته شوند تا با استفاده از ظرفیت بن‌های الکترونیکی و یا کوپن‌ها اگر قیمت‌ها با حذف و یا اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی گران‌تر شد تخفیفات لازم در آن کارت‌های الکترونیکی اعمال شود و افراد بتوانند با آن خرید کرده و اجناس را با همان قیمت قبلی تهیه کنند البته این موضوع روشی است که کمیسیون تلفیق دارد.

وی اضافه کرد: برای مثال اگر قیمت مرغ کیلویی ۳۰ هزار تومان است و بعد از حذف یا اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی به کیلویی ۶۰ هزار تومان برسد دولت کارت‌های الکترونیکی که به مردم می‌دهد دارای سهمیه خاص مرغ است و عملاً مردم مرغ را با تخفیف خاصی خریداری کرده و اگر هم قیمت‌ها نوسانی داشته باشند باز هم این تخفیف‌ها دارای نوسان خواهند بود البته این موضوع درباره سایر کالاهای اساسی یارانه‌ای هم چنین وضعیت را دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه دولت و مجلس آمادگی لازم را برای این موضوع دارند خاطرنشان کرد: به زودی از سامانه زیرساختی مخصوص این موضوع هم رونمایی خواهد شد.

21231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1595062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارش IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    6 1
    فقط کاری نکنین قشر ضعیف و کارگران از این هم بدبختر شوند
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    8 0
    همین الانش هم مردم نمی تونند گوشت تهیه کنند. دروغ و بازی با کلمات، اصلش اینه دست تو جیب مردم کردن
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    4 0
    چرا مرزها برای خروج کالاهای یارانه ای کنترل نمی شوند مردم باید با کوپنی شدن کالاها و افزایش قیمت ها تاوان آن را بپردازند بعد دنبال علت مهاجرت مردم به دیگر کشورها می گردید
  • Asghar IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    5 0
    شک نکنید اگر ارز ۴۲۰۰تومانی از کالاهای اساسی حذف شد با کوپن وکارت خرید مخصوص به هیچ وجه نمیتو ان توجیه وراهکار مناسبی برای در فشار قرار نگرفتن مردم داشت ...............