درخت چنار کهنسال 400 ساله روستای «داس» زبرخان نیشابور در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: درخت چنار روستای «داس» از درختان کهنسال شهرستان زبرخان نیشابور با شماره 915 مورخ 18/8/1400 در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت شد.

به گزارش خبرآنلاین، سیدجواد موسوی امروز شنبه دوم بهمن ماه 1400 با اعلام این خبر افزود: جنبه اعتقادی به این درخت کهنسال  باعث شده که مردم محلی برای آن احترام خاصی قایل باشند

او ادامه داد: این اثر در 150 متری شمال شرقی و در کنار قبرستان روستای داس در این شهرستان قرار دارد.

همچنین محمود طغرایی مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در توصیف وضعیت اثر اظهار کرد:  این درخت کهنسال با قطر تنه ای  به اندازه  40/8 مترو ارتفاع تقریبی 20 متر قدمتی در حدود 400 سال دارد.

 او ادامه داد: هم‌چنین اهالی روستا در ماه‌های محرم، صفر یا رمضان برای سینه‌زنی و عزاداری و پخت آش‌نذری به پای این درخت می‌آیند.توجه ویژه مردم به حفاظت از آن و جاری بودن یک رشته قنات دائمی در کنار ریشه های آن از جمله دلایل ماندگاری طولانی آن است.

 طغرایی به ارزش‌ گونه‌ای این درخت اشاره کرد و گفت: درخت چنار از جمله درختان بومی ایران است و از دوران باستان به عنوان یک درخت با طول عمر بالا مورد تقدس ایرانیان بوده و موجب برکت و نعمت سایر درختان محسوب شده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1595181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =