اهمیت کنکور بیشتر است یا امتحانات پایان ترم؟

دوران قبل از کنکور با هیجانات و اضطراب‌های خاصی همراه است. دانش‌آموزان در تب و تاب خواندن و مرور درس‌های خود از سال نهم تا دوازدهم هستند.

با نزدیک شدن به ایام امتحانات، دغدغه‌ها و هیجان‌ها بیشتر شده و دانش‌آموزان بین دوراهی اهمیت کنکور بیشتر است یا امتحانات پایان ترم، گیر می‌کنند. در این مقاله به شما می‌گوییم زمان قبل از امتحانات دی‌ماه و همچنین آزمون‌های پایان‌ترم در خردادماه تمرکزتان را روی چه چیزی قرار دهید. اگر شما هم با خواندن برای کنکور یا مطالعه برای امتحان نهایی دودل هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

خواندن برای کنکور چه تفاوتی با مطالعه برای امتحانات پایان‌ترم دارد؟

مدل سوال‌های امتحانی با سوالات کنکور کاملا متفاوت است. در امتحانات پایان‌ترم نوشتن راه‌حل با جزئیات اهمیت بیشتری نسبت به جواب نهایی دارد. اما در کنکور داوطلب باید به هر روشی که می‌تواند، جواب نهایی را به دست آورد. بنابراین هنگام مطالعه برای کنکور باید از کوتاه‌ترین راه‌حل برای رسیدن به جواب استفاده کنید.

کتاب‌های تست، داوطلبان را برای به‌کارگیری روش‌های سریع رسیدن به پاسخ نهایی آماده می‌کند. به همین خاطر خرید کتاب کنکور از مهم‌ترین کارهایی است که برای جمع‌بندی و سنجیدن سطح اطلاعاتی باید انجام دهید.

آمادگی برای سوالات تشریحی یا تست زدن؟ مسئله این است!

امتحانات پایان ترم معمولا چند سوال تشریحی را شامل می‌شوند که دانش‌آموز باید با اشراف به مباحث درسی به آن‌ها پاسخ دهد. درحالی‌که آمادگی برای کنکور و تست‌زنی بیشتر از هرچیز روی نکات کلیدی تاکید دارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند خواندن برای امتحانات نهایی اتلاف وقت است. درصورتی‌که تا وقتی فرد از کلیات یک موضوع باخبر نباشد، چطور می‌تواند به جزئیات آن مسلط باشد؟

از طرفی، برای موفقیت در کنکور باید همه درس‌ها را کاملا بلد باشید. یعنی اگر یک درس در پایه دهم یا یازدهم را با دقت نخوانید در پاسخ دادن به سوالات آن درس در پایه‌های بعدی با مشکل روبه‌رو می‌شوید. چون در بیشتر مواقع، مباحث درس‌ها به یکدیگر مرتبط است. به‌عنوان مثال، اگر دانش‌آموز رشته انسانی هستید برای یادگیری کامل عربی یا ادبیات باید به کتاب های یازدهم انسانی تسلط داشته باشید. به همین خاطر بخشی از آمادگی برای کنکور به موفقیت در امتحانات نهایی بستگی دارد.

اهمیت کنکور بیشتر است یا امتحانات پایان ترم؟

با برنامه‌ریزی دقیق موفقیت خود را در کنکور و امتحانات تضمین کنید!

مهم‌ترین اصل برای خواندن در دوران کنکور فقط و فقط برنامه‌ریزی است. با داشتن یک برنامه دقیق و اصولی می‌توانید هم در امتحانات پایان‌ترم موفقیت کسب کنید و هم از مطالعه مباحث کنکور عقب نمانید. برنامه‌ریزی شما باید مطابق با نقاط ضعف و قوتتان باشد. یعنی باید بدانید در چه درس‌هایی قوت دارید یا کدام‌یک از کتاب‌هایتان را باید بیشتر بخوانید.

به‌عنوان مثال، اگر حین خواندن ریاضی متوجه شدید که در یک مبحث مهم مثل حد ضعف دارید از کنار آن ساده نگذرید. در این زمان باید کتاب دهم تجربی خود را بردارید و از مباحث پایه‌ای شروع به خواندن کنید. به این ترتیب هم می‌توانید به سوالات امتحان پایان‌ترم به‌خوبی جواب بدهید و هم دانشتان را برای شرکت در کنکور به‌روز کنید.

امتحانات پایان‌ترم؛ توفیق اجباری برای خواندن دقیق مطالب کنکور

بسیاری از دانش‌آموزان سال دوازدهم متوسطه امتحان‌های دی‌ماه و خردادماه را یک مانع بزرگ در برنامه تحصیلی خود می‌بینند. اگر شما هم سال آخر دبیرستان هستید، احتمالا با این مشکل روبه‌رو شده‌اید. بیایید این بار از یک زاویه دید جدید به تداخل امتحان‌ها و کنکور نگاه کنیم. خواندن برای امتحانات پایان‌ترم در واقع همان تلاش برای موفقیت در کنکور است. چراکه در این روزها مدرسه تعطیل است و فرصت بیشتری برای مطالعه دارید.

با داشتن یک برنامه منظم علاوه‌بر یادگیری عمیق درس‌هایتان، می‌توانید ساعت مطالعه را هم افزایش دهید. به این ترتیب، بدن و ذهن شما برای بیشتر کردن زمان مطالعه آماده می‌شود. همین روند را می‌توانید بعد از پایان امتحانات هم ادامه دهید و با تمرکز بیشتری برای کنکور بخوانید.

تاثیر نمره امتحانات پایان‌ترم در کنکور سراسری را از یاد نبرید!

تعدادی از دانش‌آموزان یا داوطلبان کنکور تصور می‌کنند نمره امتحان‌های نهایی هیچ تاثیری در کنکور ندارد. به همین خاطر تمایلی به خواندن برای این آزمون‌ها ندارند. درصورتی‌که معدل دانش‌آموزان روی نتیجه نهایی در کنکور موثر است. البته معدل تاثیر مثبت دارد. یعنی سازمان سنجش معدل نهایی دانش‌آموزان را ترازبندی می‌کند.

اگر تراز معدل یک داوطلب بالاتر از تراز کنکور باشد، تاثیر مثبتی روی تراز نهایی کنکور می‌گذارد. اما در صورت پایین بودن معدل، تراز کنکور پایین نمی‌آید. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که به امتحانات پایان‌ترم به چشم امتیاز نگاه کنید و با کسب نمره بالا، از رقیب‌هایتان جلو بزنید.

اهمیت کنکور بیشتر است یا امتحانات پایان ترم؟

تعطیلی مدرسه موقع امتحانات؛ بهترین زمان برای آمادگی برای کنکور

در دوران امتحانات معمولا کلاس‌ها تعطیل می‌شود تا دانش‌آموزان وقت کافی برای خواندن درس‌هایشان را داشته باشند. بنابراین در این دوران، فرصت زیادی برای مطالعه دارید. دوران قبل از امتحانات یک فرصت خوب برای رفع چالش‌ها و اشکال‌های درسی است. اگر در یکی از درس‌های پایه مشکل دارید، بهتر است مطالعه این دروس را هم در برنامه درسی قرار دهید.

البته توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از پراکندگی مطالب، درس‌های مرتبط را با یکدیگر بخوانید. مثلا اگر می‌خواهید برای امتحان فیزیک آماده شوید، مباحث گذشته این درس مثل دینامیک را هم مطالعه کنید. اما برای قرار دادن درس‌های پایه غیرمرتبط کمی بااحتیاط‌تر و با مشورت گرفتن از مشاور عمل کنید.

بانک کتاب مارکا؛ جامع‌ترین مرجع برای تهیه کتاب‌های درسی و کنکوری

فروشگاه اینترنتی مارکا یک مرجع کامل برای انواع کتاب‌های درسی و کنکوری را به وجود آورده است. بانک کتاب مارکا مجموعه بی‌نظیری از کتاب‌های پیش‌دبستانی تا مقطع کارشناسی ارشد را از انتشارات مختلف سراسر کشور جمع‌آوری کرده است. با مراجعه به این سایت می‌توانید همه کتاب‌های درسی یا کنکوری مورد نیازتان را تهیه کنید.

فروشگاه کتاب مارکا سفارش‌های بالای ۱۸۰ هزار تومان را به‌صورت رایگان به دست شما می‌رساند. برای خرید کتاب به سایت بانک کتاب مارکا به آدرس markaketab.com مراجعه کنید یا برای دریافت مشاوره با شماره تلفن ۰۲۱۶۶۴۰۰۴۰۰ تماس بگیرید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1595217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =