آیا ایران در مذاکرات برجام به توافق موقت تن می دهد؟

روزنامه جوان نوشت:با وجود آنکه تهران بارها هرگونه پیشنهادی را در راستای توافق موقت در جریان مذاکرات وین رد کرده، بار دیگر چنین پیشنهادی از سوی رسانه‌های غربی برجسته و گفته شده که روسیه در هفته‌های اخیر درباره یک توافق موقت احتمالی هسته‌ای با ایران گفتگو کرده است.


برجسته‌سازی «توافق موقت» از سوی رسانه‌های امریکایی در حالی است که نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه اعلام کرده بود که تهران خواهان توافق موقت نیست. نمایندگی ایران همچنین پیشنهاد توافق موقت هسته‌ای از سوی روسیه را تأیید نکرده است.
نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «ایران به دنبال یک توافق قابل‌اعتماد، اما در عین حال پایدار است که با وعده‌هایی که در برجام داده شده است، سازگاری داشته باشد و هرگونه توافقی که این دو شرط را تحقق نبخشد، در دستور کار ما قرار ندارد.»
دولت روسیه نیز تاکنون به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است.

توافق موقت؛ اسم رمز دولت بایدن
«توافق موقت» را اولین بار «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن پیش از آغاز مذاکرات احیای برجام (۸ آذر) رسانه‌ای کرد و از همان زمان هم با مخالفت سرسخت مقامات ایرانی روبه‌رو شد. از آنجا که «بازگشت به توافق با ایران» یکی از شعارهای انتخاباتی تیم بایدن بود، به نظر می‌رسید که موج‌سواری سالیوان روی توافق موقت در پاییز امسال با هدف فرار از اجرای تعهدات برجامی و در عین حال ثبت دستاوردی نمایشی در چارچوب شعارهای انتخاباتی و همچنین کاهش فشارهای افکار عمومی صورت گرفت.
در حال حاضر نیز که مذاکرات وین به مرحله سرنوشت ساز تصمیمات سیاسی رسیده، شاید تأکید دوباره برخی منابع امریکایی برای توافق موقت با ایران به دلیل ناتوانی واشنگتن برای تصمیم‌گیری نهایی در برابر دوراهی پذیرش بازگشت به تعهدات یا ترک میز مذاکرات است.

یک منبع آگاه به «جوان» گفته است که با توجه به جلسات کارشناسی متعدد در دور هشتم، اکنون بخش قابل‌توجهی از ابهامات متنی و نگارشی و شماری از اختلاف نظرها در خصوص پرانتزهای موجود در متون برطرف شده و در حال حاضر تقریباً تمام موارد باقی‌مانده، موضوعات مهم و دشواری است که حل و فصل آن‌ها نیازمند تصمیم‌گیری سیاسی غرب است. به گفته این منبع آگاه ایرانی، به محض اینکه امریکا تصمیمات لازم را برای رفع مؤثر، قابل‌راستی‌آزمایی و پایدار تحریم‌ها اتخاذ کند، سرعت گفتگوها افزایش می‌یابد و توافق در مدت زمانی کوتاه ممکن خواهد شد. بر این اساس در شرایطی که برای ایران امکان توافق بلندمدت و پایدار وجود دارد، این جای سؤال است که چرا تهران به توافق موقتی تن دهد که همزمان با جلوگیری از توسعه پیشرفت‌های هسته‌ای، سرانجام رفع تحریم‌ها نیز در آن مشخص نیست؟

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1595352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    20 2
    نه مذاکره می شود نه جنگ. اول حذف همه تحریم ها بعد راستی آزمایی سپس مذاکره. و حالا توافق موقت به دستور روسها. اورین اورین
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      5 3
      توافق دایم باتوجه به درخواست های ایران اصلا امکان پذیر نیست . توافق موقت یا باکوتاه آمدن ایران دایم حاصل میشه
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      3 19
      نابودی اسرائیل تنها راه حل پایان پرونده هسته ایران هستش!
  • رهبر شیراوند IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    17 4
    مامجبوریم یا فشاراقتصادی وبه‌مردم بیشتر کنیم یا موقت توافق کنیم اگر ظریفدبود بین المللی وطبق قانون درستش میکرد
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      3 14
      جک میگی؟! دیدیم ۸ سال چه دستاورد پرباری داشتن جناب ظریف😒
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      4 8
      خوبه حالا دستاورد ظریف رو دیدی داری ازش دفاع میکنی 🤭🤭🤭 چه رویی دارین ...
    • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      0 0
      دستاورد ظریف شاهکار دیپلماسی برجام بود .که جمهوری خواه و اعراب و اسراییل مخالف اون بودن . دستاورد جناح شما سالها مذاکره و همش تحریم های کاغذ باطله و فعلا هم دنبال همون برجام ظریف هستین
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    19 4
    بله تن در می دهد به هر توافقی تن در می دهد فقط ادا در می اورند.
  • US ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    30 4
    کشوری که پشتوانه مردم خود را نداشته باشد به هر خفتی تن میده.
  • علی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 3
    ایران در مقابل تعهدات موقت، تعهدات موقت می‌دهد برای تولید سانتریفیوژ و انرژی هسته ای.....؟؟
  • من IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    23 4
    از همه خواسته هاتون که عقب نشینی کردید توافق موقت هم خواهید پذیرفت واسه ما خواهشا کلاس نزارید حناتون خیلی وقته رنگ نداره
  • معلم IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    26 4
    چرا از ما می پرسید؟ از روسیه وچین بپرسید . خنده اوره .
  • حسان IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    شک نکنید اگر از توافق موقت بدتر وجود داشته باشه حتمآ حتمآ ان را انتخاب خواهند کرد چون در این زمینه هیچ تخصصی ندارند مانند ترکمنچین و ترکمنروس
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    ما که آخر باید حرفشون رو گوش بدیم دیگه واقعا چرا اینقد مرگ بر آمریکا میگیم، تحریممون میکنن بعد هم هرچی گفتن میگیم چشم خب این چه دشمنیه؟؟؟؟؟
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 0
    ما زیر بار حرف زور نمیریم مگر اینکه زورش پرزور باشه