مهم ترین نکاتی که برای ترخیص کالا باید بدانید

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین فرآیندهای واردات محصولات مختلف به درون کشور، ترخیص کالا است.

 فرآیند ترخیص کردن کالا با توجه به قوانین و مقررات کشورهای مختلف متمایز است و هر شرکت تجاری و یا فرد حقیقی یا حقوقی اگر بخواهد این کار را انجام دهد، باید قوانین و سلسله مراتب آن را رعایت نماید. بی دقتی و عدم شناخت کافی از مراحل ترخیص کالا باعث می‌شود تا کالای وارد شده به کشور به عنوان کالای قاچاق شاخته شود که این امر می‌تواند خسارت‌های مالی زیادی را به همراه داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا مراحل ترخیص کردن کالای وارداتی را با هم مرور کنیم.

آشنایی با اهمیت شناخت قوانین ترخیص کردن کالاهای وارداتی

هر تاجری برای این که بتواند تجارت خود را در یک وضعیت قانونی و در یک بستر امن انجام دهد، باید نسبت به موضوع ترخیص کردن کالا اطلاعات خود را افزایش دهد. شناخت قوانین گمرک و قوانین واردات یک کشور از موضوعات بسیار مهمی است که هر شرکت بازرگانی باید نسبت به آن شناخت داشته باشد. در این میان شرکت‌های مختلفی وجود دارند که با داشتن مجموعه فعال و تخصصی می‌توانند مراحل ترخیص کالا از کمرگ را به بهترین شکل و با تخفیف ویژه انجام دهند. در صورتی که بخواهید به عنوان یک فرد فعال در بازارهای تجاری، نسبت به ترخیص کردن کالا اطلاعات بیشتری کسب کنید، بهتر است تا پایان همراه ما باشید.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

به طور کلی می توان گفت ترخیص کالا به معنای انجام کلیه اقداماتی است که شما برای آزاد کردن کالاهای وارداتی و صادراتی خود از گمرک انجام می دهید. اقدامات حمل و آزاد سازی کالا به طور معمول توسط صاحبان کالا و یا نماینده قانونی آن ها انجام می شود. توجه داشته باشید که واردات کالاهای مختلف به کشور به عنوان یک فعالیت مهم اقتصادی شناخته می‌شود که نیاز به دقت و بررسی دارد. یک تاجر برای این که بتواند فعالیت خود را در بستر قانونی انجام دهد، باید نسبت به ترخیص محصولات خود از کمرگ اطلاعات بیشتری کسب نماید. اگر بخواهید کالاهای وارد شده به کشور را به شکل قانونی توزیع کنید، کافی است با مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنا شوید. مراحل کلی ترخیص انواع کالاهای وارداتی به داخل کشور به شرح زیر هستند:

  • دریافت پرفرما و پکینگ لیست
  • دریافت مجوز ثبت سفارش بازرگانی
  • بیمه کردن کالا
  • تشکیل پرونده جهت تخصیص ارز
  • ارتباط با شرکت حمل و نقل بین‌المللی
  • تکمیل اسناد و تشکیل پرونده
  • تنظیم پیش‌نویس دوراظهاری
  • بررسی و تایید توسط کارشناس فنی کمرگ
  • دوراظهاری واردات

با توجه به موارد گفته شده فرآیند ترخیص کالا از گمرک می‌تواند توسط تاجر یا نماینده وی و یا همچنین ترخیص کار انجام شود. به طور کلی ترخیص کار گمرک شخصیتی است که با وکالت از وارد کننده کالا یا صادر کننده کالا کلیه مراحل و عملیات ترخیص کالا از گمرک را انجام می دهد. این شخصیت می تواند حقیقی یا حقوقی باشد. وظیفه نهایی این شخص یا اشخاص، خارج کردن محصولات وارد شده به گمرک ایران است.

چگونگی انجام ترخیص کالا از گمرک

همان‌طور که به آن اشاره شد ترخیص کردن کالاهای وارد شده به کشور طبق قوانین بین‌المللی و داخلی انجام می‌شود. فرآیند ترخیص محصولات وارداتی نیاز به زمان مناسب دارد تا طی مراحل مختلف به شکل قانونی انجام شود. برای ترخیص هر گونه کالا از گمرک نیاز است که تاجر بتواند یکسری اسناد و مدارک را تهیه کرده و به گمرک ارائه نماید. از مهم‌ترین فرآیندهای ترخیص کالا از گمرک می‌توان به معرفی نامه تجارت، اظهارات و درخواست قانونی و مدارک بین المللی اشاره کرد.

علاوه بر موارد گفته شده اسناد و مدارک مختلفی چون اظهارنامه واردات، تصویر کارت بازرگانی، قبض انبار، ترخیصیه، گواهی مبدا، فاکتور یا سیاهه خرید، بیمه نامه و غیره برای ترخیص کردن کالاهای وارد شده به کشور ضروری است. پس از تکمیل اسناد و مدارک بیان شده توسط تاجر یا ترخیص کار، نوبت به تنظیم و ثبت اظهارنامه‌های لازم در خصوص ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی می‌رسد. اظهارنامه مرتبط شامل دو فرم مخصوص است که باید توسط تاجر و یا نماینده وی تکمیل شود.

بررسی‌های گمرک پس از ثبت اظهارنامه آغاز شده و در آخرین بخش از مراحل بررسی، شماره ثبت کالاها توسط گمرک به ثبت رسیده و به سایر اسناد ضمیمه می‌شود. احراز هویت نیز به عنوان یک فرآیند کلی برای ترخیص انواع کالاهای ثبت شده است که می‌تواند از ورود محصولات و کالاهای مختلف قاچاق به کشور جلوگیری نماید.

کنترل‌ گمرکی به عنوان آخرین مرحله ترخیص

شاید بتوان گفت که آخرین مرحله ترخیص انواع کالاهای ثبت شده، مرحله کنترل‌های گمرکی است که پس از تایید نهایی اسناد و مدارک ارائه شده انجام می‌شود. این مرحله شامل دو بخش مهم است که می‌توان به پرداخت و صدور سند ترخیص و همچنین بارگیری و خروج کالا اشاره کرد. کارشناسان مربوطه با استفاده از بازرسین گمرک، اقدام به صدور سند ترخیص کالا می‌نمایند. پس از تایید نهایی و ارائه صدور پروانه مخصوص، تاجر یا نماینده وی می‌تواند با استفاده از شیوه‌های مختلف، محصولات و کالاهای خود را از گمرک خارج نماید. تمام مراحل ذکر شده در زمینه ترخیص انواع کالاها باید به درستی و طبق قوانین انجام شود. پیچیدگی این مراحل باعث شده است تا بسیاری از تجار نتوانند به درستی مراحل ترخیص انواع کالاها را انجام دهند.

در این میان استفاده از یک مجموعه معتبر می‌تواند بسیار کارآمد باشد. یک مجموعه تخصصی ضمن آشنایی با قوانین داخلی و بین المللی قادر است تا ترخیص کالا را طبق ضوابط و در کمترین زمان ممکن انجام دهد. از میان مجموعه‌های مختلف اگر بخواهید یک مجموعه حرفه‌ای و تخصصی را انتخاب کنید، می‌توانید نگاهی به بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس داشته باشید.

ترخیص کالا توسط بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس

مجموعه طاها فیدار خلیج فارس یک مجموعه مجرب و حرفه‌ای در زمینه ترخیص انواع کالاهای ضروری از گمرکات کشور است که با داشتن یک تیم تخصصی و زبده قادر است تا در زمینه صادرات، واردات، ثبت سفارش کالا و انجام تشریفات گمرک به شما کمک نماید. شرکت ترخیص کالا طاها فیدار خلیج فارس به عنوان یکی از گروه‌های با تجربه، معتبر و کاردان کلیه خدمات بازرگانی در کلیه گمرکات کشور از جمله ترخیص انواع کالا از گمرک بندر عباس، گمرک امام خمینی، گمرک بوشهر و غیره را مطابق با آخرین مقررات و بخش نامه‌های جاری، توسط ترخیص کار گمرک ماهر به صورت اطمینان بخش، با کمترین زمان و بهترین تعرفه ممکن انجام می‌دهد. در صورت تمایل برای مشاهده خدمات این مجموعه کافی است به آدرس https://tahakhalij.ir مراجعه کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1595434

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =