۴ نفر
۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
تهدید بی‌سابقه ناتو علیه روسیه

ایسنا نوشت:رهبران انگلیس و دیگر کشورهای عضو ناتو بر لزوم وضع تحریم‌هایی بی‌سابقه علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین تاکید کردند.

 به نقل از خبرگزاری تاس، دفتر نخست وزیری انگلیس در بیانیه‌ای پس از این گفت‌وگو که در قالب ویدیو کنفرانس انجام شد، گفت: رهبران توافق کردند که در صورت حمله "مجدد" روسیه به اوکراین، متحدان باید واکنش‌هایی سریع از جمله یک بسته تحریمی بی‌سابقه را به اجرا درآورند. آن‌ها مصمم هستند که به همکاری و هماهنگی نزدیک در چنین واکنش‌هایی ادامه دهند.

طبق گزارش‌ها، این نشست پشت درهای بسته و با حضور رهبران آلمان، فرانسه، لهستان، آمریکا، انگلیس، ایتالیا، اتحادیه اروپا و ناتو انجام شد.

اهمیت دیپلماسی

شرکت‌کنندگان در این دیدار، بر اهمیت اتحاد بین‌المللی در مواجهه با خشونت فزاینده روسیه تاکید کردند. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در این دیدار بر هزینه واقعی انسانی هرگونه تهاجم روسیه و لزوم بکارگیری همه توان برای مقابله با چنین نتیجه‌ای تاکید کرد.

رهبران ناتو توافق کردند که مسیر دیپلماسی با روسیه همچنان در اولویت است.

ارسال سلاح

شرکت‌کنندگان این گفت‌وگوها توافق کردند که جامعه بین‌المللی نباید هیچگونه اقدامی که به تضعیف استقلال اوکراین منجر شود را تحمل کند.

نخست وزیر انگلیس همچنین اقدامات کشورش در افزایش توان دفاعی اوکراین را یادآور شد.

جانسون در بازدید از بیمارستانی در میلتون کینز در حالی که وزرای ناتو در بروکسل گفت‌وگوهای جدی داشتند، گفت کرملین باید متوجه شود که اوکراین می‌تواند یک "چچن جدید" باشد.

او گفت: اطلاعات بسیار واضح است که ۶۰ گروه رزمی روسی در مرزهای اوکراین وجود دارد، طرح یک جنگ برق‌آسا که می‌تواند کی‌یف را از بین ببرد، طرحی است که همه می‌توانند ببینند. ما باید برای کرملین و روسیه کاملاً روشن کنیم که این یک گام فاجعه‌بار خواهد بود.

دولت لندن اعزام نیروهای رزمی را رد کرده است، اما جانسون گفت که بریتانیا «پیشگام ایجاد بسته‌ای از تحریم‌های اقتصادی» علیه روسیه است و او بعداً با متحدان بین‌المللی صحبت خواهد کرد.

او گفت: ما همچنین باید این پیام را بدهیم که حمله به اوکراین، برای روسیه، یک معامله دردناک، خشونت‌آمیز و خونین خواهد بود. فکر می‌کنم بسیار مهم است که مردم روسیه درک کنند که این می‌تواند یک چچن جدید باشد.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس پیش‌تر در ۱۷ ژانویه گفته بود که کشورش مقدمات بسته‌ای از کمک‌های نظامی به اوکراین را فراهم کرده است تا توان دفاعی این کشور را تقویت کند. او گفت انگلیس اوکراین را به تسلیحات ضدتانک مجهز می‌کند تا در برابر حمله ادعایی احتمالی روسیه از خود دفاع کند. والاس گفته بود: این‌ها تسلیحات استراتژیک نبوده و تهدیدی برای روسیه به شمار نمی‌آیند، این سلاح‌ها تنها در حالت دفاعی کاربرد دارند.

با این حال، روسیه نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کرد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1596186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    1 1
    مثل اینکه روسیه یادش رفته اگه آمریکا و انگلیس نبودن هیتلر مسکو رو تصرف میکردالان شاخ شده برای کشورهای منطقه
  • Iran IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 0
    کشور انگلیس خیانتکار انشالله که نابود بشه
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 1
    مرگ برروسیه
  • بی طرف IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 1
    پوتین باید دست از دست درازی و حمله به کشورهای دیگر بردارد ومثل انسان عمل نمایید وروسیه حق ندارد به اشغال گری ودخالت در امور کشورهای دیگر بپردازد