پنج توصیه مهم برای شما که قصد خرید پیانو دارید!

در صورت نگهداری اصولی از پیانوها، با گذشت زمان به ارزش مادی آن‌ها افزوده می‌شود.

قبل از آنکه اقدام به خرید پیانو از مرکز فروش آلات موسیقی در تهران و یا هرجای دیگر ایران کنید، بهتر است این سوال بسیار مهم را با خودتان مطرح کنید. سوالی که لازم است درباره پاسخ به آن خیلی خوب فکر کنید. " کدام یک از انواع مختلف پیانو ( دیجیتال و یا الکترونیکی، آکوستیک و یا مکانیکی) برای من مناسب‌تر است؟" و یا اینکه به "من به نواختن ساز با کدام یک از این دو نوع پیانو، علاقه بیشتری دارم؟"  پاسخ به این سوال، می‌تواند نکات و کلیاتی که لازم است به هنگام خرید پیانو به یاد داشته باشید را دستخوش تغییرات کلی بسیاری سازد. 

برای پاسخ به این سوال، خوب است تا حد زیادی با تفاوت‌های بین دو نوع پیانو آشنا باشید. به عنوان مثال، هزینه نگهداری از پیانو آکوستیک در مقایسه با نوع دیجیتال آن بیشتر است. با این وجود اگر به درستی از پیانو آکوستیک مراقبت شود می‌تواند مدت زمانی بین 30 الی 50 سال به خوبی کار کند.

کیفیت صدای پیانو، اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید!

کیفیت صدا در پیانوهای آکوستیک، کمیتی متغیر است که با گذشت زمان و استفاده بیشتر از پیانو، روز به روز بهتر ( یا اصطلاحا رگلاژ) می‌شود. دقت داشته باشید که عوامل دیگری همچون کوک بودن ساز، می‌تواند کیفیت صدای این نوع پیانو را تحت تاثیر خود قرار دهد. در یک نگاه کلی، می‌توان گفت که کیفیت صدا در پیانو گرند در مقایسه با انواع دیگر آن نظیر پیانو دیواری، بالاتر است. در مقابل، کیفیت صدا در پیانوهای دیجیتال، ثابت است. با این حال می‌توان گفت هرچه مدل پیانو دیجیتال بالاتر باشد، به تبع آن، کیفیت صدای ساز نیز بالاتر است. مسئله‌ای که می‌تواند قیمت پیانو دیجیتال را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

بررسی کلیدهای پیانو را از یاد نبرید

لازم است که کلیدهای پیانو از جنبه‌های مختلفی همچون حساسیت به لمس (تاچ یا touch)، نرم بودن و سهولت استفاده ( روان بودن کلیدهای پیانو) و ... مورد بررسی قرار گرفته شود. میزان حساسیت کلیدهای پیانو نسبت به ضربه، از دیگر مسائلی است که به هنگام خرید باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • در لیست نکات مهم، چک کردن کلاویه‌ را از قلم نیندازید
  • در یک پیانو آکوستیک، لازم است کلاویه‌ها را مقداری فشار دهید تا به وسیله آن چکش‌ها جهت ایجاد ضربه به سیم‌ها شروع به فعالیت کنند. در این دسته از پیانوها، کلاویه‌ها عموما سنگین‌تر هستند.
  • در پیانوهای دیجیتال اما داستان به گونه دیگری است. برای این دسته از پیانوها، هیچ‌گونه سیم و یا چکشی درنظر گرفته نشده است. از این رو کلاویه‌های آن‌ها روان‌تر و نرم‌تر هستند.
  • تکلیف خودتان را با اندازه و وزن پیانو مدنظرتان، مشخص کنید.

پیانوهای دیجیتال نسبت به نوع آکوستیک آن، سبک وزن‌تر هستند. این دسته از پیانوها همچنین می‌توانند به بخش‌های قابل حمل جداگانه‌ای، تفکیک شوند. مسئله‌ای که بعد از کیفیت صدا و تفاوت کلاویه‌ها، یک وجه تمایز بسیار مهم بین این دو نوع پیانو به شمار می‌رود. برخورداری پیانوهای دیجیتال از چنین مزیتی، در سهولت حمل و نقل و جابه‌جایی چنین سازی، نقش بسیار چشمگیری دارد. در بین انواع مختلف پیانو، نوع گرند آن از وزن قابل توجهی برخوردار است و برای حمل و نقل آن از ساختمان و یا طبقه‌ای به ساختمان و یا طبقه دیگر، باید از سرویس‌های مخصوص حمل پیانو استفاده کنید. وزن پیانو در برخی از مدل‌های پیانو گرند به 300 الی 500 کیلوگرم می‌رسد. وزنی که لازم است برای حمل و جابه‌جایی آن به فکر استفاده از یک سیستم حمل و نقل مخصوص باشید.

پیانو دیجیتال

ظاهر و زیبایی پیانو، یک مزیت رقابتی بسیار مهم بین سازندگان این ساز دوست داشتنی

عموما قسمت‌های مختلف یک پیانو آکوستیک از کلاویه‌ها گرفته تا کابینت آن (بدنه ساز) از چوب‌های مرغوب و با استحکام بالا ساخته می‌شوند. در مقابل، علی‌رغم آنکه برای ساخت قسمت‌های مختلف پیانو دیجیتال از چوب‌های با کیفیت و با استحکام بالا استفاده می‌شود، اما این نوع ساز به اندازه نوع آکوستیک آن، دارای ظاهری زیبا و شکیل نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1596512

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =