۰ نفر
۶ تیر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۹

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که طی سه دهه اخیر تعداد بزرگسالان مبتلا به بیماری دیابت دو برابر شده، اما روش‌های درمانی جدید، امیدها را برای مهار این بیماری افزایش داده است.

ستاره سمائی: محققان دو دانشگاه هاروارد و امپریال‌کالج لندن با بررسی اطلاعات مربوط به 2.7 میلیون نفر در سراسر جهان به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد مبتلایان به دیابت- که می‌تواند مرگ‌بار باشد- از 153 میلیون نفر به 347 میلیون نفر رسیده است. 

به گزارش بی‌بی‌سی، بیشتر این رشد در جزایر اقیانوس آرام رخ داده که 70 درصد از این نرخ رشدیافته، افرادی با عمر نه‌چندان طولانی هستند. در جزایر مارشال، یک سوم جمعیت زنان دچار این عارضه هستند.

مجید عزتی از امپریال کالج لندن در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت: «هر روز دیابت در مکان‌های بیشتری از دنیا همه‌گیر می‌شود. مگر اینکه برنامه‌های شناسایی افراد با قند خون بالا، توسعه و بهبود یابد تا در کنترل وزن نیز به این افراد کمک کنیم؛ در غیر این صورت فشار و هزینه‌هایی که دیابت به سیستم سلامت سراسر جهان تحمیل می‌کند، ادامه خواهد یافت.»

دیابت منجر به کنترل ناقص قند خون شده، می‌تواند به کلیه آسیب رسانده و باعث نابینایی شود. همچنین بیماری‌های قلبی و سکته مغزی نیز از دیگر عوارض این بیماری است.

دیابت نوع 2 رابطه نزدیکی با چاقی دارد. در میان کشورهای توسعه‌یافته، ایالات متحده آمریکا بیشترین نرخ ابتلا به این بیماری را دارد و برای مقابله با آن سالانه 22 میلیارد یورو هزینه می‌کند که این مقدار تا سال 2015 به 30 میلیارد یورو نیز خواهد رسید؛ کمترین میزان ابتلا متعلق به در اروپای غربی است.

امید برای مهار دیابت نوع2
علی‌رغم این خبر نگران‌کننده، اخیرا محققان دریافته‌اند که رعایت رژیم 600 کالری برای حداکثر 8 هفته، می‌تواند روند پیشرفت دیابت نوع 2 را معکوس کند. 

در این پژوهش که در دانشگاه نیوکسل انجام شده، دانشمندان متوجه شده‌اند که رعایت رژیم کم‌کالری میزان چربی را در پانکراس و کبد کاهش داده و باعث طبیعی شدن میزان تولید انسولین در بدن می‌شود.

بر اساس این تحقیق که در بی‌بی‌سی منتشر شده، دیابت 7 نفر از 11 بیماری که مورد مطالعه قرار داشتند، بعد از 3 ماه درمان شد. البته هنوز مشخص نشده که معکوس شدن روند دیابت (بعد از رعایت رژیم کم‌کالری) دائمی است یا موقتی؛ محققان همچنان مطالعات خود را تا مشخص شدن این نتیجه ادامه خواهند داد.

دیابت نوع 2 در هر 11 بیمار مورد مطالعه در این تحقیق، 4 سال پیش تشخیص داده شده بود. طی انجام این پژوهش، آن‌ها دریافتی غذای خود را برای 2 ماه، شدیدا کاهش دادند و صرفا از نوشیدنی‌های رژیمی و میوه و سبزیجات بی‌نشاسته تغذیه کردند.
بعد از گذشت یک هفته، محققان متوجه شدند که سطح قند خون ناشتای این بیماران به میزان طبیعی خود رسیده است.

اسکن‌های ام.آر.آی این بیماران نیز نشان داد که سطوح چربی اندام‌ها از حدود 8 درصد- سطحی بالا- به 6 درصد- که بسیار طبیعی‌تر است- کاهش یافته است.

سه ماه بعد از پایان یافتن این رژیم، وقتی بیماران به عادات روزمره غذایی خود بازگشتند- البته با رعایت نکاتی در مورد خوردن غذاهای سالم و میزان هر وعده غذایی- بیشترشان دیگر دچار دیابت نوع 2 نبودند.

البته پروفسور تایلور، مدیر مرکز «مگنتیک رزونانس» نیوکسل در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت: «به هیچ وجه به مردم توصیه نمی‌کنیم که از چنین رژیمی پیروی کنند؛ این رژیم صرفا برای انجام کاری تحقیقاتی بود تا ثابت شود که با کاهش بخش عمده‌ای از وزن، دیابت نیز از بین می‌رود. در ضمن، این آزمایش بر روی بیمارانی که 4 سال به دیابت مبتلا بوده‌اند، انجام شده است و ممکن است بیمارانی که سابقه طولانی‌تری دارند، نتیجه را هم تحت تاثیر قرار دهند».

53276

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زینب US ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    2 0
    با سلام این رژیم ازکجا به دست بیاریم؟ باید بریم پیش دکترتغذیه؟ خواهش میکنم جواب بدین
  • صابر A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    10 7
    سلام من برای رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یک پیشنهادی دارم: مادر من در ماه های گذشته دارای قند خون نامتعادلی بود و از طرفی با کم کردن نشاسته و شیرینی جات مشکلش حل نمی شد تا اینکه با رژیم غذایی آشنا شد که بحمدالله پس از آن تا کنون قند خون کنترل شده ای داشته و آن این است: خوردن سبزیجات بخارپز اعم از انواع کلم،لوبیا سبز، نخود فرنگی، هویج، کدو، بامیه، پیاز، کرفس، گوجه فرنگی و آلو بخارا بدون نمک با کمی روغن کنجد یا زیتون و زردچوبه و فلفل و اگر عزیزان همه اینها را به تنهایی نمی توانند میل کنند، می توانند آن ها را میکس کرده و سپس میل کنند. نکته قابل ذکر آن که مادرم قبل از صرف نهار ابتدا آن را به مقدار یک پیش دستی می خورد و بعد از آن مثلا کمی خورش و برنج میل می کند. هم چنین ایشان در وعده ه