معرفی جالب آزمون توسط لورکوزن؛ از دوران طلایی با زنیت تا مقایسه با دایی

فارس نوشت: باشگاه بایرلورکوزن با انتشار گزارشی به معرفی ستاره تیم ملی ایران و عضو جدید این باشگاه پرداخت.

به نقل از سایت باشگاه بایرلوکوزن، هفته گذشته، بایرلورکوزن اولین خرید خود در سال 2022  را معرفی کرد و سردار آزمون ستاره ایرانی زنیت سن پترزبورگ قهرمان لیگ روسیه را رونمایی کرد. این بازیکن 27 ساله با قراردادی تا سال 2027، در ابتدا قرار بود در تابستان به تیم ملحق شود اما در چند روز گذشته مسئولان لورکوزن موفق شده اند انتقال آزمون را به جلو بیندازند و انتقالش را در زمستان قطعی کردند.

بازیکن جدید تیم را معرفی می کنیم که مدت هاست در کشورش ایران در جمع موفق ترین فوتبالیست های تاریخ کشورش قرار دارد.  این مهاجم نوک قبلاً موفقیت های زیادی در سطح باشگاهی کسب کرده است.

خرید جدید از لیگ روسیه به احتمال زیاد به زودی چیز جدیدی را برای بایرلورکوزن به ارمغان خواهد آورد: از زمان صعود لورکوزن به لیگ برتر آلمان(بوندسلیگا) در سال 1979، هرگز یک ایرانی یک بازی در بوندسلیگا انجام نداده است.

*چهارمین ایرانی باشگاه لورکوزن

سه نفر از هموطنان سردار آزمون از آن زمان تاکنون در ترکیب تیم بوده اند: مهدی پاشازاده، داریوش یزدانی و سیدعلی موسوی. با این حال، این سه نفر قرار بود در بوندسلیگا بازی نکنند. پاشازاده هر کدام یک بار در جام DFB و در جام یوفا نیز بازی کرد. یزدانی یک بار در جام اتحادیه اجازه حضور یافت.

معرفی جالب آزمون توسط لورکوزن؛ از دوران طلایی با زنیت تا مقایسه با دایی

اینکه ایرانی های لورکوزن از سال 1979 در بوندسلیگا بازی نکرده اند منطقا غیرممکن است. سردار آزمون بسیار سریع است، در هوا خوب عمل می کند و پرش های خوبی انجام می دهد اما او فقط یک گلزن نیست، وی همچنین گل های زیادی را مهیا می کند و به عنوان بازیکنی با ترکیب های خوب، کاملاً با لورکوزن هماهنگ می شود. مرد 1.86  سانتی متری علاوه بر ویژگی های ورزشی خود، تجربه زیادی را نیز برای لورکوزن به ارمغان می آورد.

*استارت موفقیت آمیز لژیونر شدن آزمون

آزمون تمام دوران جوانی خود را در زادگاهش ایران گذراند و دو سال آخرش را در آکادمی جوانان در باشگاه سپاهان حضور داشت. در 1 ژانویه 2013 - در روز تولد 18 سالگی - مهاجم جوان بالاخره جرات کرد به خارج از کشور برود. روبین کازان، باشگاهی در جنوب غربی روسیه مقصد آزمون بود. این حرکت موفقیت‌آمیز بود. استعداد ایرانی به یک بازیکن حرفه ای و بالغ تبدیل شد. همچنین او یک دوره قرضی برای روستوف بازی کرد.

روستوف در آن زمان آزمون را به خدمت گرفت اما پس از یک سال کازان این بازیکن سابق خود را در تابستان 2017 برگرداند. در آنجا  او به گلزنی هایش ادامه داد و در نهایت قهرمان روسیه یعنی زنیت سنت پترزبورگ پیشنهادی را به او داد که با توجه به پیروزی‌ها و قهرمانی‌های متوالی زنیت، بازیکن ایرانی نمی توانست این پیشنهاد  را رد کند.

* قهرمان و آقای گل روسیه شد
در شهر بندری در دریای بالتیک، آزمون نیز همان طور که انتظار می رفت بلافاصله گلزن شد. در سه سال حضورش در زنیت، او در قالب گل و پاس گل از اعتماد زنیتی ها به خودش تشکر کرد: در 104 بازی 62 گل به ثمر رساند و 36 پاس گل داد. با احتساب سال‌های اولیه حضور در کازان و روستوف، رکورد او در لیگ برتر روسیه 208 بازی، 85 گل و 38 پاس گل است.

معرفی جالب آزمون توسط لورکوزن؛ از دوران طلایی با زنیت تا مقایسه با دایی

بنابراین جای تعجب نیست که کلسیون افتخارات آزمون با عناوین تیمی (3 بار قهرمان روسیه، یک بار برنده جام روسیه، 2 بار برنده سوپرجام روسیه) سرشار است. در فصل 2019/20، این مهاجم با 17 گل بهترین گلزن لیگ برتر  روسیه شد و همچنین به عنوان بهترین فوتبالیست روسیه در سال 2021 انتخاب شد.

*آزمون بعد از دایی دوم شد

مرد جدید لورکوزن در زادگاهش ایران، بدون شک یکی از شناخته شده ترین فوتبالیست های تمام دوران است. آزمون پس از بازی های متعدد برای تیم های ملی جوانان، که در آن ها میانگین بیش از یک گل در هر بازی به ثمر رساند، اولین بازی ملی در ترکیب تیم بزرگسالان را در 26 می 2014 انجام داد.

از آن زمان تاکنون 59 بازی برای ایران انجام داده و 39 گل به ثمر رسانده است. آزمون با وجود درخشش خود با بازیکنی مقایسه می شود که هرگز هیچ بازیکنی به اندازه اش در سطح ملی گلزنی نکرده بود.

درباره اسطوره تیم ملی ایران علی دایی صحبت می کنیم که او بین سال های 1997 تا 2002 در سطح باشگاهی آلمان بازی کرد (آرمینیا بیله فلد، بایرن مونیخ، هرتا برلین). با این حال، این بازیکن 52 ساله اکنون با رکوردی در سطح تیم ملی نام خود را جاودانه کرده است. دایی در دوران حرفه ای خود 109 گل برای ایران به ثمر رساند - بیش از هر بازیکن ملی دیگری گلزنی کرده بود. این رکورد تا زمانی که کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتغالی سال گذشته آن را شکست داد، غیرقابل دسترس بود.

سردار آزمون به احتمال زیاد به تعداد دایی ها نمی رسد. هواداران سیاه و قرمز به این سرعت او را به خاطر بازی هایش فراموش نخواهند کرد، گلزن جاه طلب در سال های آینده همه چیز را به تیم خواهد داد.

258 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1598678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =