مسافران آزادراه خرم آباد - اراک در دسترس نیستند

مهر نوشت: عدم آنتن دهی تلفن همراه و ضعف پوشش مخابراتی و ارتباطی در کنار دیگر مشکلات موجب گلایه مسافران آزادراه خرم‌آباد-اراک شده است؛ موضوعی که با گذشت ۶ ماه از افتتاح این پروژه حل‌نشده است.

مشکلات آزادراه خرم‌آباد - اراک به‌رغم گذشت نزدیک به ۶ ماه از افتتاح هنوز رفع نشده است به‌طوری‌که همچنان مسافران این مسیر از وضعیت آن گلایه‌هایی دارند و خواستار تکمیل پروژه توسط متولیان هستند.

آزادراه خرم‌آباد- اراک به‌صورت ۶ خطه شامل سه خط رفت و سه خط برگشت، به طول ۱۳۴ کیلومتر و عرض ۳۵ متر طراحی و اجراشده است که اتصال بین آزادراه اراک- سلفچگان- ساوه و خرم‌آباد- پل زال را برقرار می‌کند و در فاز نخست، ۶۷ کیلومتر آن حدفاصل بروجرد تا خرم‌آباد بهره‌برداری شده است.

بهره‌برداری از این آزادراه مزایای بسیاری برای مسافران و خودروهای عبوری از این محور داشته است به‌طوری‌که علاوه بر افزایش شاخص‌های ایمنی جاده‌ای، سرعت تردد نیز از ۸۰ کیلومتر به ۱۱۰ کیلومتر افزایش‌یافته و گره‌های ترافیکی در محدوده شهرهای اراک، بروجرد و خرم‌آباد رفع و از تداخل تردد شهری و برون‌شهری این منطقه جلوگیری شده است.

کاهش طول مسیر به میزان ۳۰ کیلومتر و کاهش ۴۵ دقیقه‌ای مسیر باعث شده تا این آزادراه در حوزه ترانزیت کالا و اتصال کریدورهای شمالی کشور به بندر امام خمینی (ره) نقش ویژه‌ای ایفا کند.

باوجوداین مزایا، همچنان این محور ترانزیتی از مشکلات جدی رنج می‌برد، ضعف در حوزه علائم ایمنی و نصب تابلوهای راهنمایی، نبود پایگاه راهداری و امداد جاده‌ای و همچنین ضعف تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی در ورودی و خروجی تونل‌ها، لزوم تعمیر و نگهداری چراغ‌های تونل‌ها و… بخشی از مشکلات این آزادراه است.

همچنین چند کیلومتری از مسیر انتهایی این آزادراه تکمیل‌نشده و با توجه به برقراری جریان تردد روی آن و مشکلاتی مانند عدم دیواره سازی کنار جاده و نیمه‌تمام ماندن عملیات در شانه راه موجب نگرانی‌هایی شده است.

اما در حال حاضر مهم‌ترین مشکل در آزادراه خرم‌آباد- اراک مسئله عدم آنتن دهی در این محور است به‌طوری‌که مسافران این مسیر تا زمانی که در این جاده در حال عبور هستند امکان برقراری تماس تلفنی و دسترسی به امکانات اینترنت را ندارند.

این امر علاوه بر ایجاد مشکل برای خودروهای عبوری، به‌طورقطع مسائل جدی در حوزه امدادرسانی در صورت وقوع هرگونه حادثه‌ای ایجاد خواهد کرد.

درصورتی‌که در این آزادراه شاهد وقوع تصادف یا حوادث مختلف باشیم متأسفانه امکان تماس برای مسافران از یک‌سو و همچنین ارتباط‌گیری برای امدادرسانی سازمان‌های خدماتی و امدادی از سوی دیگر فراهم نخواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از مشکلات در این زمینه را وضعیت آنتن دهی در جاده‌ها و خصوصاً آزادراه‌ها که از نقاط مهم و اساسی استان هستند عنوان کرد.

احمد دالوند با انتقاد از وضعیت نامناسب آنتن دهی تلفن همراه در آزادراه‌ها گفت: بنا بود با توجه به‌ضرورت در مسیر آزادراه خرم آباد-اراک یک سایت ایجاد شود که در جلسه‌ای تصویب شد با همکاری شرکت توزیع برق استان و شرکت ارتباطات سیار در کوتاه‌ترین زمان ممکن، این سایت احداث شود تا وضعیت آنتن دهی در طول مسیر پوشش بهتر و بیشتری داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان افزود: در این جلسه مقرر شد وضعیت آنتن دهی جاده‌ها مجدداً موردبررسی قرارگرفته و نقاط مشکل‌دار رفع ایراد شود.

دالوند با اشاره به نقش سرعت عمل در هنگام حادثه گفت: اگر خدای ناکرده حادثه‌ای در مسیر آزادراه‌ها اتفاق بیفتد با توجه به اهمیت زمان باید دستگاه‌های امدادرسان بتوانند از طریق ارتباطات در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محل حادثه حاضر شوند.

بنابراین گزارش، پروژه آزادراه اراک- خرم‌آباد با همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به‌صورت مشارکت ۶۰ درصد به ۴۰ درصد اجراشده و بازگشت سرمایه طی یک دوره ۲۰ ساله پیش‌بینی‌شده است.

۴ رشته تونل سه خطه جمعاً به طول ۷.۵ کیلومتر در آزادراه خرم‌آباد- بروجرد اجراشده که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن، احداث دو رشته تونل رفت‌وبرگشت، جمعاً به طول ۶۱۸۰ متر، به‌عنوان بزرگ‌ترین تونل سه خطه آزادراهی کشور است که نقش میانبر را در مسیر بروجرد به خرم‌آباد ایفا می‌کند.

48

کد خبر 1599299

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =