ایرنا نوشت: این روزها که ادعاهای "جن ساکی" و "ند پرایس" دو سخنگوی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا توسط برخی خبرنگاران به چالش کشیده می شود، واکنش‌های تند آنان برایشان دردسرساز شده و رو به توجیه آورده‌اند.

مقامات آمریکایی پس از مواجهه با انتقادات شدید در مورد نحوه پاسخگویی به سوالات خبرنگاران، اکنون به دنبال توجیه خود هستند و اعلام کرده اند از سوالات سخت خبرنگاران استقبال می کنند.

"جن ساکی" سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه پس از آنکه خبرنگاری ضمن درخواست اطلاعات بیشتر پیرامون حمله به مخفیگاه سرکرده داعش و کشته شدن وی، گفت که ممکن است مردم آمریکا به گزارش دولت اعتماد کافی نداشته باشند، با عصبانیت خطاب به آن خبرنگار گفت: اگر به اطلاعات دولت آمریکا اعتماد نیست، پس باید به اطلاعات داعش اطمینان کرد.

 این اظهارات جن ساکی با انتقادات گسترده مواجه شد و پس از آن در نشست خبری روز جمعه به وقت محلی از سخنگوی کاخ سفید سوالات بیشتری در مورد اظهاراتش پرسیده شد.

سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد: ما از سؤالات سخت و بررسی دقیق استقبال می کنیم؛ وگرنه من تقریباً ۱۸۰ بار اینجا در مقابل شما قرار نمی گرفتم تا به پرسشهای سخت و بررسی دقیق شما پاسخ بدهم.

در وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی این وزارت‌خانه، هنگامی که خبرنگار خواستار جزئیات بیشتر در مورد ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه روسیه به دنبال بهانه تراشی برای توجیه تهاجم به اوکراین شد، در مقابل او موضع‌گیری کرد.

سخنگوی جوان وزارت خارجه آمریکا خطاب به مت لی خبرنگار آسوشیتد پرس و بدون توجه به سوالاتش با عصبانیت گفت که اگر به اعتبار دولت آمریکا، دولت انگلیس و سایر دولت‌ها شک دارید و می‌خواهید به اطلاعاتی که روس‌ها منتشر می‌کنند اعتماد کنید و آرامتان می کند، به خودتان مربوط است.

دو روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات اطلاعاتی این کشور با انتشار گزارش‌هایی ادعا کردند که روسیه طرحی را ایجاد کرده است تا برای حمله به اوکراین بهانه تراشی کند.

نشریه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد که طرح روسیه شامل استفاده از یک ویدئوی جعلی است که حمله ساختگی ارتش اوکراین در خاک روسیه یا علیه مردم روسی‌زبان در شرق اوکراین را نشان می‌دهد.

واشنگتن پست نیز گزارش داد که جزئیات این طرح توسط سازمان‌های اطلاعات آمریکا از حالت محرمانه خارج شده و انتظار می رود منتشر شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که این ویدئو کاملاً توسط اطلاعات روسیه ساخته شده و یکی از گزینه‌های در دست اقدام مسکو به عنوان بهانه‌ای جعلی برای آغاز و توجیه احتمالی تهاجم نظامی علیه اوکراین است.

ند پرایس مدعی شد که آمریکا این ادعا را به عنوان راهی برای بازدارندگی روسیه از کارزار اطلاعات نادرست مخرب و بی‌ثبات کننده خود علیه اوکراین علنی می‌کند.

ند پرایس برای ارائه هر گونه مدرکی در اثبات این ادعا تحت فشار خبرنگار بود که مدعی شد؛ اظهاراتش بخشی از شواهد است و از اطلاعات نهادهای اطلاعاتی که از حالت طبقه‌بندی خارج شده، گرفته شده است.

که در این هنگام با خبرنگار آسوشیتدپرس دچار تنش شد و پاسخ تند یاد شده را به او داد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعدها در توییتی اعلام کرد که با این خبرنگار آسوشیتد پرس که چنین سوالاتی را مطرح کرده، تماس گرفته است.

اظهارات ساکی و پرایس با واکنش سریع به‌ویژه از سوی رسانه‌های آمریکا مواجه شد. آنها  اعلام کردند که دولت آمریکا همیشه پس از انجام عملیات نظامی به طور کامل سخن نگفته یا اطلاعات دقیقی ارائه نکرده است.

پس از آنکه مقامات آمریکایی در ماه اوت سال گذشته میلادی یک حمله پهپادی به کابل را "قابل توجیه" توصیف و ادعا کردند با هدف مقابله با یک حمله تروریستی انجام شده است، یک ارزیابی کاملتر دولت آمریکا نشان داد که این حمله یک "اشتباه فاجعه آمیز"بوده که جان ۱۰ غیر نظامی از جمله چند  کودک را گرفته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1599751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =