فاز جدید آزادسازی حریم رودخانه کرج به دستور اژه‌ای

ایسنا نوشت: با دستور رئیس قوه قضائیه فاز جدید آزادسازی حریم رودخانه کرج انجام شد.

رئیس دستگاه قضا در جلسه شورای عالی قوه قضائیه در تاریخ ۲۷ دی ماه به موضوع چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی پرداخت و در این راستا دستورات مهمی را در راستای مقابله همه‌جانبه، بدون اغماض و هرگونه خط قرمز با متجاوزان و متعدیان به اراضی ملی و منابع طبیعی و سوداگرانی که مبادرت به تغییر کاربری اراضی زراعی می‌کنند و همچنین قلع‌وقمع و تخریب بدون ملاحظه بناها و مستحدثاتی که از سوی افراد عادی و برخی دستگاه‌های حکومتی و دولتی در حریم رودخانه‌ها احداث می‌شوند، صادر کرد.

رئیس دستگاه قضا در همان جلسه به بناهای متعلق به دستگاه‌های دولتی و حکومتی در بستر رود چالوس که منبه آب شرب شهروندان است اشاره کرد و دستور داد بنای قدیمی متعلق به قوه قضائیه بعنوان اولین ساخت و ساز باید قلع‌وقمع شود و پس ‌از آن بنای مربوط به وزارت نیرو باید تخریب شود.

پس از دستور رئیس قوه قضائیه، ابتدا، بنای مربوط به دستگاه قضا و یک هفته بعد بنای متعلق به وزارت نیرو تخریب شد. 

در ادامه اقدامات انجام شده در راستای آزادسازی بستر رودخانه کرج، صبح امرور نیز بنای متعلق به یکی از نهادها تخریب و روند تخریب بنای متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آغاز گردید.

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز، درباره رفع تصرف حریم رودخانه کرج اظهار کرد: با توجه به دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر آزادسازی اراضی و تاکید وی برای آغاز این کار با ساختمان مربوط به قوه قضاییه  دوم بهمن‌ماه ساختمان این نهاد و نهم بهمن ماه ساختمان متعلق به وزارت نیرو تخریب شدند که روند کامل تخریب این بناها تقریبا به اتمام رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به سایر ساختمان‌هایی که در بستر و حریم رودخانه کرج قرار دارند، گفت: بصورت کلی متصرفان در  دو دسته  دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی و  اشخاص حقیقی جای می‌گیرند. 

وی با بیان اینکه رئیس قوه قضائیه دستور داد تا پیش از آنکه بخواهیم اقدامات مربوط به تخریب را انجام دهیم به دو موضوع  محیط زیست و صدور ابلاغ های لازم توجه داشته باشیم، گفت:  با توجه به استعلام ها سازمان محیط زیست متوجه شدیم امکان سرایت فاضلاب ساختمانی به رودخانه وجود دارد و برهمین اساس رفع تصرف باید حتما صورت گیرد. 

رئیس کل دادگستری استان البرز ضمن اشاره به محدوده تصرفات صورت گرفته در حریم رودخانه کرج بیان کرد:  از فاصله ۴ کیلومتری پل حامی تا آبگیر بیلغان بالغ بر ۱۰۰ متصرف و در  فاصله ۱۶ کیلومتری  بیلغان تا پایین سد کرج  حدود ۴۲۳ متصرف حقیقی و حقوقی وجود دارد. 

رئیس کل دادگستری استان البرز درباره تعداد دستگاه‌های اجرایی که در  منطقه دارای ساختمان هستند گفت: ۱۶ دستگاه حاکمیتی، دولتی، اجرایی، عمومی و نظامی دارای ساختمان هایی در این مناطق هستند.

حسین فاضلی هریکندی گفت: بعد از دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر تخریب بناهای غیر مجاز در بستر رودخانه کرج جلسات متعددی با ادارات دولتی برگزار شد و تقریباً همه ادارات دولتی و نهادهای حاکمیتی اعلام آمادگی کردند که با رضایت خودشان اقدام به اجرای قانون کنند.

وی درخصوص مراحل آزادسازی حریم رودخانه کرج گفت: سه مرحله برای این کار در نظر  گرفته شده است.مرحله اول آزادسازی، مرحله دوم ایمن سازی و ایجاد بستر برای اماکنی که خارج از بستر هستند و نهایتاً مرحله سوم، مرحله ساماندهی است تا مردم بتوانند از استفاده کنند.

وی با اشاره اینکه در  نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آب منطقه‌ای، قوه قضائیه و سازمان حفاظت از محیط زیست تقریباً وارد فاز دوم شدیم و باید ایمن سازی صورت گیرد، افزود: بعضی از ادارات مانند اداره راه، اداره آب و فاضلاب و نیروی انتظامی هم مقدمات آزادسازی را انجام داده‌اند و امیدواریم تا آخر هفته جاری اکثر ادارات فاز اول یعنی آزادسازی را انجام دهند و بعد از آن بتوانیم وارد مرحله ایمنی سازی و نهایتاً ساماندهی شویم.

رئیس کل دادگستری البرز با تاکید براینکه نزدیک به ۳ کیلومتر از ۱۶ کیلومتر حریم و بستر دو طرف رودخانه کرج تا به امروز آزاد سازی شده است گفت: با اقدامات صورت گرفته نزدیک به ۱۸ درصد  آزادسازی انجام شده است.

وی در پایان تاکید کرد: اکثر این ادارات قسمتی از بناهایشان در حریم یا بستر رودخانه بوده است؛ لذا آن قسمت دیگری که خارج از حریم و یا طرح ساماندهی بستر است باید ایمنی سازی شود و دوباره دیوار احداث شود. بعد از آن وارد ساماندهی بخش آزاد شده و ایجاد دسترسی برای عموم مردم شویم.

بیشتر بخوانید:

فاتحه خوانی محسنی اژه ای و سید حسن خمینی بر مزار آیت الله هاشمی رفسنجانی+ عکس

اژه‌ای: بیشتر ساخت‌وساز غیرقانونی و تجاوز به رودخانه‌ها از سوی دستگاه‌های دولتی و حکومتی رخ داد

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1599903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =