نمایش علنی کشتار زنان یک آسیب جدی به جامعه است/ زنان به قتل رسیده اسم هم ندارند

کلی سرچ کردم تا اسمی از قربانی زن کشی اهواز پیدا کنم، به قول شیما قوشه(وکیل) خیلی از زنان کشته شده اسمی ندارند انگار!

اخیرا درباره خودسوزی ها که اخبار مختلف ده سال اخیر رو جستجو میکردم، متوجه همین اتفاق شدم؛

" زنی در مشهد توسط شوهرش ...."

" زنی در بیرجند توسط برادرش...."

"دختری در اهواز توسط شوهر...."

" زنی در سیستان توسط پسرش..."

و هزاران زن در هزاران نقطه، بدون اسم و نام و نشان.... گویا تنها دلیل انتشار این اخبار "رعب افکنی برای زنان و مداومت به سکوت" است.

با انتشار عکس سربریده، بر این رعب افکنی دامن زده میشود. هدف از کشتن هر زنی، تحت عنوان "مجازات" و "بی عفتی" یا "مهدورالدم" بودن، و نمایش علنی آن باید به عنوان یک آسیب جدی اجتماعی سریعا بررسی بشود و راهکار جامعه شناختی- روان شناختی و حقوقی از سوی متخصصین امر ارائه شود.

به گمانم زمان بسنده کردن به وای و افسوس و انتشار تیتر خبر باید به سر آمده باشد؛ ما نیازمند مطالبه جدی و اقدام فوری هستیم. زنانی که در برابر خشونت خانگی و آزار و اذیت نزدیکانشان ایستادگی می کنند، حتی راه فرار هم ندارند.

از هر جای دنیا که شده بازگردانده میشوند تا مجازات شوند. تا توسط شورای گردن زنی خانوادگی شان، در غیاب دادگاه و قانون عادلانه و بی طرف، برادرها و شوهرانشان نقش دادگاه و بازپرس و دادستان و شعبه اجرا رو بازی کنند و امن ترین نقطه جهان که خانه بوده برای این زنان، تبدیل به قتلگاه شده!

‌امروز زنی از اکوادور بهم پیام داد؛ شوهر، فرزندش را اذیت و آزار کرده، در حالیکه مراحل دادرسی کیفری را در دادگاه طی میکند، پاسپورت و مدارک هویتیش توسط شوهر آزارگر جلب شده، و او و فرزند کوچکش در آن کشور گیر افتاده اند! حتی نمی تواند به خانه اش برگردد.

‌یکی از مددجویان خانه امن که زنی ست ۳۵ ساله، از روز نخست اسکانش در خانه امن تا حالا، در هر دیالوگ شوهرش با مددکار و خانواده اش یک جمله به وفور تکرار شده، اینکه: "بهش بگین گیرش میارم، میبندم به ماشینی که توقیف کرد، و دور تا دور شهر روی زمین میکشمش تا عبرت بقیه زنها بشه که به پلیس زنگ نزنن، که ماشینشو توقیف نکنه که نگه طلاق میخوام."

‌این یک دیالوگ تخیلی نیست؛ این جملات نزد مددکار، خواهر زن خشونت دیده و مسئول فنی مرکز به تکرار ده باره تکرار شده! ‌گاهی یقین پیدا میکنم که زنان تا جایی اجازه بروز و ظهور و حضور دارند که تفکر و فرهنگ مردسالارانه اجازه بدهد. ما تا جایی میتوانیم حضور داشته باشیم و حرف بزنیم و رشد کنیم که تفکر و فرهنگ‌غالب تبعیض آمیز اجازه بدهد. بدون نام و نشان!

*فعال حقوق زنان، مدیرعامل خانه امن شمس مهرآفرید

۴٧٢٣١

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1600154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    50 7
    اگر اين جنايات هر روزه در غرب اتفاق مي افتاد تو بوق و كرنا مي كردند فروپاشي اجتماعي غرب !
  • شهلا IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    22 14
    در اینجا هر چند زنها و بچه ها بیشتر اما مردها هم دچار اسیب اجتماعی هستند کاش یک فکری برای همه بکنید
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    10 61
    بجای این کارها و حمایت از زنان بی عفت تلاش کنید تا عفت و پاکدامنی و حیا در جامعه رواج پیدا کند و اساس خانواده ها مستحکم بشه
  • رضا IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    29 5
    نکته مهم ، اصلاح قوانین و اجرای درست آنهاست و بعد از آن برنامه ریزی درست حاکمیت برای ارتقا فرهنگ عمومی و تربیت از سنین پایین از طریق سیستم آموزشی است. متاسفانه مشاهده قاتلان و بزهکارانی که در دوران جوانی و نوجوانی بسر میبرند ، نشاندهنده بی توجهی عمیق نظام تربیتی و پرورشی کشور به این موضوعات است.
  • د.الف AT ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    8 0
    کسی نیست بپرسد هدف از تشکیل دولتها و قوه قضاییه و... چه بود . مگر میشود هر کسی بخواهد دیگری را در دادگاه خانه بدون محاکمه اعدام کند واقعا این جامعه انسانی هست ؟
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    1 25
    ناراحتی برو اروپا:اونجا زنان پاکبانی میکنن چون هیچکس وظیفه خرجشان را ندارد آنها پاکباند بارها زنان انگلیسی برای اینکه آزادی ندارن اعتراض کردن زنان فرانسوی تا سالها نمی‌تونستن رای بدن شما زندگی ایرانی اسلامی داشته باش کسی کارت نداره