سلطان برنج کیست؟/ یک گونی ۱۰ کیلویی برنج مرغوب ایرانی، یک میلیون تومان

در شرایطی دولت با توزیع هوشمند برنج به جنگ با گران‌فروشی آمده است که رییس اتحادیه بنکداران اعتقاد دارد فقط در شرایطی این طرح اثرگذار است که ادامه دار باشد؛ وگرنه در مدت محدود هیچ‌گونه تاثیری بر گران‌فروشی برنج در بازار ندارد.

مریم فکری: «یک گونی ۱۰ کیلویی برنج مرغوب ایرانی، یک میلیون تومان»؛ این را یکی از فروشندگان برنج می‌گوید. این عدد یعنی برای هر کیلو برنج مرغوب ایرانی باید ۳۷ دلار هزینه کرد. اگرچه این عدد در گزارش مرکز آمار ایران دیده نمی‌شود، اما نگاهی به گزارش اخیر این نهاد آماری به خوبی از گرانی عجیب برنج روایت می‌کند.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت برنج ایرانی درجه در دی‌ماه امسال ۵۶ هزار و ۹۳۱ تومان بوده است. بنا به این گزارش، برنج در بازار حداقل هر کیلو ۴۷ هزار تومان و حدکثر ۶۴ هزار و ۱۱۷ تومان قیمت داشته است. این اعداد نشان می‌دهد که برنج فقط در دی‌ماه ۱۰.۲ درصد رشد داشته است. این در حالی است که عددی که مربوط به افزایش برنج در طول یک‌سال گذشته دیده می‌شود، از گرانی ۶۸.۵ درصدی حکایت دارد.

با وجود این آمار، گزارش‌های میدانی از سطح بازار حکایت از آن دارد که هم‌اکنون هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار از ۵۵ تا ۹۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در حوزه برنج خارجی نیز در طول یک‌سال گذشته ۲۱.۸ درصد افزایش قیمت داشتیم؛ به این شکل که به طور متوسط قیمت هر کیلو برنج خارجی درجه یک از ۲۳ هزار و ۷۲۵ تومان در دی‌ماه سال گذشته به ۲۸ هزار و ۸۹۱ تومان تغییر کرده است.

این در شرایطی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد که با وجود سیر نزولی قیمت دلار، نرخ خرده‌فروشی انواع برنج خارجی در بازار مصرف همچنان در حال افزایش است؛ به طوری که برنج هندی و پاکستانی در مرز قیمتی ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان قرار گرفته است.

برنج حکم طلا گرفت

افزایش قیمت برنج در هفته‌های اخیر به حدی بوده است که به گفته فعالان بازار، این محصول حکم طلا به خود گرفته است و به انگار که در رکود بازار طلا و سکه و کاهش قیمت‌ها در این بخش، دلالان به این بازار ورود کرده‌اند و از تلاطم بازار به نفع خود بهره می‌برند. اما در این میان، فردی نیز می‌گوید که به نظر می‌رسد برنج‌های محلی توسط واردکنندگان برنج خارجی از بازار جمع‌آوری شده تا افزایش قیمت برنج خارجی به ۶۰، ۷۰ هزار تومان توجیه داشته باشد.

در همین رابطه، فردی که برای خرید برنج به بازار مراجعه کرده بود، به خبرنگار ما می‌گوید: یک روز سلطان سکه، یک روز سلطان ارز و حالا هم به نظر می‌رسد سلطان برنج پیدا شده است. دیگر برنج ایرانی نمی‌شود خورد. یک هفته قبل یک گونی برنج خریدم ۸۹۰ هزار تومان و حالا این هفته شده یک میلیون تومان.

فرد دیگری عنوان می‌کند: اصلا برنج ۹۵ هزار تومان نه، ۵۰ هزار تومان شود. مگر ۵۰ هزار تومان ارزون است؛ آن هم من که در ماه ۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرم و یک گونی برنج را باید ۵۰۰ هزار تومان بخرم.

سلطان برنج کیست؟/ یک گونی ۱۰ کیلویی برنج مرغوب ایرانی، یک میلیون تومان

برنج خارجی نیم دلاری، ۳۰هزار تومان هم نیست

شرایط بازار برنج به جدی متلاطم است که این روزها صدای نمایندگان مجلس هم در آمده است. نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس در واکنش به گرانی مجدد برنج گفته برنج خارجی به قمیت نیم دلار خریداری و به بازار عرضه می‌شود، اما در بازار برنج خارجی ۳۰ هزار تومانی هم پیدا نمی‌شود.

علیرضا عباسی عنوان کرده؛: افزایش قیمتی که از شهریور ماه تا امروز در بازار برنج وجود داشته، به جیب کشاورز نرفته، چراکه اصلا کشاورز کشتی نکرده است که افزایش قیمت داشته باشد. تنها دلالان هستند که در بازار سوداگری می‌کنند.

وی، مسوول اصلی گرانی غیرمنطقی برنج را وزارت جهاد کشاورزی دانسته و متذکر شده است؛ وزارت جهادکشاورزی توان مدیریت بازار را ندارد و در زمینه نظارت بر قیمت‌ها کوتاهی کرده است. ما در مجلس پیگیر این موضوع هستیم.

نماینده مردم کرج در مجلس یادآور شده؛ ما برنج خارجی را با قیمت نیم دلار وارد کشور می‌کنیم. چه اتفاقی می‌افتد که هم‌اکنون در بازار نمی‌توان برنج خارجی ۱۳، ۱۴ هزار تومانی خرید؟ حتی برنج خارجی ۲۰، ۳۰ هزار تومانی هم پیدا نمی‌شود.

چه کسانی قیمت برنج را تعیین می‌کنند؟

در این میان، قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین عنوان کرده؛ ظرفت ۵ ماه گذشته فروشندگان استان‌های شمالی هستند که چندین بار افزایش قیمت داده‌اند و ما ناچاریم که از آنها بخریم.

به گفته وی، در حال حاضر گروهی دلال و عمده فروش در استان‌های شمالی کشور اقدام به گران‌فروشی می‌کنند که این مساله باید از سوی مسوولان دنبال شود.

او متذکر شده در واقع تهران و شهرهای دیگر چون خریدارند، تعیین‌کننده نرخ برنج نیستند و دخالتی در این خصوص ندارند، اما فروشنده ( سه استان شمالی کشور) تعیین‌کننده نرخ برنج داخلی هستند.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی بر این باور است که هر کاسبی در شهرهای دیگر به دنبال خرید محصول برنج با قیمت‌های کمتر است تا بتواند محصول بیشتری را تامین کند، بنابراینافزایش قیمت برنج به ضرر است، اما عده‌ای سودجو به صورت غیرقانونی اقدام به گران‌فروشی می‌کنند.

تقی جعفریان، رییس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران نیز از پرده از حضور احتکارکنندگان برنج در بازار برداشته و گفته «۸۰ درصد برنج از دست تولیدکنندگان و کشاورزان خارج شده و در انبارهای افرادی است که تمایلی به عرضه آن ندارند و می‌خواهند با دپو برنج کنترل بازار این محصول را در دست بگیرند.

بیشتر بخوانید: جزئیات عرضه اینترنتی برنج اعلام شد/ نحوه عرضه برنج ایرانی ۴٢ هزار تومانی مشخص شد

قول مقام وزارت جهاد برای کاهش قیمت برنج / عرضه برنج ١٢۵٠٠ تومانی در بازار

جنگ برنج اینترنتی با گران‌فروشی؟

حال در این شرایط، دولت با عرضه اینترنتی برنج، به جنگ با افزایش عجیب قیمت برنج آمده است. علیرضا جاوید عربشاهی، مشاور مدیرعامل سازمان تعاون روستایی اعلام کرده؛ توزیع برنج شیرودی آغاز شده است و تا تنظیم بازار این محصول ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به هدف توزیع هوشمند برنج ایرانی، تصریح کرده؛ با هدف کنترل و تنظیم بازار، برنج صددر صد ایرانی شیرودی در سامانه بازرگام با قیمت کیلویی ۴۲ هزار تومان توزیع می‌شود.

جاویدعربشاهی با بیان اینکه توزیع هوشمند برنج از استان تهران آغاز شده است و از فردا استان‌های بیشتری تحت پوشش قرار خواهند گرفت، گفت: توزیع هوشمند برنج تا زمانی که بازار تنظیم شود و به قیمت گذشته بازگردد، ادامه خواهیم داد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا سقف خرید مشخص شده است که برخی سوداگران از این فرصت استفاده نکنند و با خرید در حجم بالا اقدام به احتکار کنند؟ گفته؛ اگر شخصی از یک آی پی در هفته بیش از اندازه ثبت سفارش انجام شود آی پی آن شخص مسدود خواهد شد. باید بگویم فرمول میزان سفارش هر شخص در پلتفرم بازرگام تعریف شده است و افراد باتوجه به آن فرمول باید خرید انجام دهند.

در این خصوص، قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه اینترنتی برنج می‌تواند در تنظیم بازار برنج موثر باشد، عنوان کرده؛ ۱۰ روز باید از این بگذرد تا متوجه شویم اثرگذاری آن چقدر بوده، اما در کل ما امیدواریم این طرح در کنترل بازار تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر این‌که در شرایطی قیمت‌ها در بازار برنج کاهش خواهد یافت که توزیع هوشمند برنج ادامه‌دار باشد، تصریح کرده؛ اگر توزیع هوشمند برنج به صورت ادامه‌دار باشد، در بازار تاثیرگذار باشد، اما اگر محدود باشد، تاثیر ندارد.

حسنی متذکر شده؛ ما امیدواریم گفته‌ها با عمل یکی باشد و دولت در جهت بهبود روند بازار حرکت کند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1600991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    180 1
    در خارج از كلمه مافيا استفاده مي كنند و در اينجا از كلمه سلطان
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      در همسایگی ما آژانس املاک هست فقط یه خاور تو مغازه برنج خالی کرده و انبار کرده و پنهان کرده به تعزیرات هم زنگ زدیم اما.......
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      رییسی مچکریم
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      75 61
      به خاطر نهاده های دامی هست یونجه خیلی گران شده
    • معلم ناامید IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      63 28
      لعنت خدا بر گرانفروشان و عاملان این گرانیها و پولدارهایی که با فقر دیگران پولدار شده اند
    • میثم IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      45 11
      اگه پای مشاورین املاک(دلال) به برنج هم بازبشه خوردن برنج هم برامون آرزومیشه.
    • aasp IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      18 0
      هرسال میگیم،، دریغ ازپارسال.. زمین گرده، اون بالا هم که اکسیژن نیست،، کجامیخوان ببرن.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    104 6
    چطوریه برنج خارجی نیم دلار و ایرانی 4 دلار عجب طمعی داره ایرانی.
    • آقای کاف IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      55 23
      بخاطر گرانی نهاده ها مکانیزه نبودن کشاورزی و البته وضع نابسامان مملکت
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    59 7
    مبارکه 😁😁😁😁😁
  • US ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    63 1
    سلطان؟
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    عرضه هیچ کاری نداره .
  • علی IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    152 4
    اینجا سلطان آباداست .همه چیزسلطان دارد!ازهویج بگیربروتابرنج وازریال بی خاصیت تاسکه ودلار!!!
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      68 19
      بخشی دولت مقصره ولی بخش دیگه مردم . شما برنج نخر یکمدت و ببین چجوری التماس میکنن بخری چون فاسد شدنی هستش . نخرید لطفا ، هرچی گرون میشه نخرید
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    134 6
    با این اوضاع دیگه امکان یه زندگی عادی هم از ما گرفته شده
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    حتی بهترینش را نباید کیلویی بیش از ۲۰ هزار تومن بخرند چرا قیمتها پنج برابر شده صاحب کشور کیه ؟؟؟؟!!!! آقای دولت مگر قول ندادی دلالها کلا باید حذف بشت تا کی مردم تحت فشار باشند مردم جون به لب رسیده بس کنید
  • 😃 IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    94 2
    بابا خجالت بکشید
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    83 6
    قوه قضاییه در مورد احتکارات چه پاسخی میخواهد به کارگر و کارمند (دو قشر زیر خط فقر)پاسخ بده؟؟؟ سلطان برنج 🍚🍚 جلوی چشم همه باید اعدام شه...
  • سعید IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    119 2
    یعنی انقدر این کشور بی صاحبه که برنج داخلی بدون هزینه گمرکی و حمل و نقل چندباره و سود تولید کننده و تجار خارجی قیمتش اینقدره
  • سعید IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    88 7
    مردم نخرندمن خودم تا ۴۹تومن خریدم دیگه نمی خرم برنج وارداتی بخریدتا برنج ایرانی ارزان شودبرنج ارزش غذایی چندانی نداردمثل گوشت وتخم مرغ ولبنیات ضروری نیست بیاییدعمل کنیم هی اتتقلدکنیم وخلافش رفتارکنیم آش همین است وکاسه. همین
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    31 74
    اللهم عجل لولیک الفرج
    • ناشناس IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      17 2
      باشه
  • صبور IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    برنج که ربطی به قیمت دلار و مذاکره و برجام و روحانی و ظریف نداره این یعنی ناتوانی دولت این یعنی سیدمرحومان
  • محمدی IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    69 3
    یا دست رو زمین میذارند یا خونه یا ماشین یا گوشت و برنج
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    کدام یک از کشورهای نفت‌خیز و گازخیر و معدن‌خیز و دارای آثار باستانی و... این‌جور زندگی می‌کنند؟ اگر قرار بود انرژی را هم وارد کنیم، باید چه‌کار می‌کردیم؟
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    74 6
    به خدا با این اوضاع بمیرم بهتره . بازم یه قانون دیگه
  • محسن IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    57 0
    بازم یه عده این یه عده کیان تمومی ندارند
  • DE ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    68 1
    مهم نیست کی سلطان برنج است ! مهم این است که ما سلطان پرور است !
  • جمال IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    108 0
    واقعا این یکی دیگه خیلی شرم داره ازکشاورز برنج را خریدید انبار کردین الان سه برابر قیمت به مردم میفروشند این دیگه سلطانی نیست حرامخوری است
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    49 2
    واقعا بی انصاف هستند دلالهای بی وجدان این همه گردشگر ازتمام کشور تمامی پولهایشان رابرای شما می اورند کافی نیست برنج رااحتکار میکنید
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    61 33
    هر کی دوست نداره جمع کنه بره.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    64 1
    بتازونیدکه کرونا هم میتازوندببینیدمیتونیداین پولارابخوریدبرنجی ها
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    72 10
    برنج کیسه ای ۷۰هزارتومان رسید به یک میلیون تومان ومخصوص طبقه اشراف شد!! چند روز های وهوی میکنن تموم میشه میره وقیمت بالاتر میره وپایین نمیاد تا بوده چنین بوده تاباد چنین بادا!! فقط کاش ما راه فراری داشتیم
  • پویا IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    89 0
    اون موقع دارن میگن میخایم حقوق کارگرها رو بکنیم ۶م با منت تازه شاید هم نکنن با این حقوق ۶تا گونی برنج میشه خرید کارگرها بدبخت ترین جماعت این کشور هستند از معلما و پرستارها و کارمندان به مراتب بدبخت تررررر
  • علیرضا IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    38 20
    سلام .اگر مردم نخرند اوضاع خوب می شود .همه چیز دست مردم است .دلال اگر ببیند مردم نمی خرد مجبور است ارزان کند چون خراب می شود
    • NL ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      55 37
      نه عزیزم ، مردم نخرن ، صادر میشه عراق و ترکیه و ... تازه بهترم هست درآمد ارزی خواهند داشت.
  • وحید IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    80 1
    بهتر است یک سوال درست و حسابی بپرسی بپرس سلطان سازان چه کسانی هستند؟
  • مجید IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    35 8
    .فاتحه
  • مسعود IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    47 1
    سلطان برنج همونیه که با پولهای بی حسابو کتاب و دلالی در تحریم تونسته چند هزار میلیارد پول به برنج بده و انبار کنه و در خلاء قانون به خلق الله به قیمت دلخواه خودش بفروشه
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    48 2
    چقدر شما ساده این شیوه دولت مردان ماست اول دست دلال روباز می کنن هرغلتی دوست دارن بکن بعدش در دقیقه نود وار میدون میشن بازارو در دست می گیرن مثل سیب زمینی دلال هاسیب روبه ۱۵ هزارتومن رسوندن حالا دولت سیب وارد کرده می گه بیاد کیلو ۱۰ تومن از من بخریدبه همین اسونی ۱۰تومن دوتا دونه سیب زمینی
  • حمید IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    67 38
    خسته نباشی رییسی ،،خدا قوت پهلوان
  • م ع IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    79 5
    آخه عزیز من با این وضع دیگه نپرس ناهار خوردید یا نه؟
  • Ali IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    30 2
    خوبه والا هر روز یک سلطان پیدا میشه
  • جواد IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    66 12
    دیگه ناهار نمیتونیم بخوریم
  • خخخ IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    23 1
    به نام خدا ، سلطان سلاطین
  • ع IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    72 15
    سلطان برنج ..... دولت بیعرضه
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    42 0
    سازمان مبارزه با گرانفروشی کجاست؟
    • سید علی IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      15 3
      لالا آنها هم کار نمیتوانند بکنند چون نظام تعادل سازی قیمتها عکس العملی نشان نمیدهد ما حدود 3/3 میلیون تن برنج نیاز داریم تنها 1/3 تولید شد و غالب آنها هم احتکار شد فطعا با وضع موجود دلار وارداتی هم که بتواند پوشش دهد وارداتی کافی صورت نگرفت
  • امیر IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    18 17
    دولت
  • ایرانی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    21 0
    این سلطان هم کسی باید باشد که از پشتوانه خیلی خوبی برخوردار است
  • عباس IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    45 2
    دولت رئیسی برخلاف شعارهای انتخاباتی و وعده های داده شده در کنترل قیمتها بسیار ناتوان تر از دولت روحانی است بطوریکه بسیاری ازقیمتها در 5 ماهه دولت رئیسی بیش از 100 درصد افزایش قیمت داشته است ازجمله برنج ایرانی 5 ستاره فریدونکنار که درابتدای دولت رئیسی کیسه 10 کیلویی آن 380 هزارتومان بود اکنون به کیسه ای یک میلیون تومان رسیده است.دولت احمدی نژاد با آن مصائب اقتصادی که برای کشور ببار آورددر کنترل قیمت برنج موفق بود وبا صفرکردن تعرفه واردات برنج و واردات بسیار عظیم برنج از پاکستان قیمت برنج داخلی را کنترل کرد ومانع از افزایش قیمت زیاد برنج درکشور شد.
  • م IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    20 0
    باعث گرانیها ۵۰درصدش شماهستید
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    17 4
    رسانه ها دست نشانده دلال ها برای ایجاد جو گرانی حداکثری
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    9 0
    به نظر شما کیه؟؟؟
  • ناشناس IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    23 1
    ایرانی باید خوردن برنج رو تو خواب ببینه.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    8 1
    عجب
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    24 7
    من خودم تو فصل برداشت رفتم ۵۰ کیلو بخرم ولی هیچ کشاورزی حاضر نشد بفروشه همشون میگفتن میخاد گرون بشه نمیفروشیم حالا هی سنگ کشاورزو به سینه بزنید البته من در مورد برنج نظرمو گفتم کاری به بقیه جنسا ندارم...سراغ ۱۰نفر رفتم نتونستم بخرم ولی فکرشم نمیکردم اینقدر گرون بشه
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    16 1
    به هم رحم کنیم تا خدا به ما رحم کند
  • عدالت IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    5 2
    کاری کن سلطان مردم برنج نخرن،۱۰ کیلو باید ۱۰ ملیون باشه
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    25 0
    کی به کیه؟؟؟!!! اونایی که دارن بخورن تاخرخره واونی که ندارن دعا کنن!!!
  • ناشناس IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    19 2
    آب هم گران کنید خیالمان راحت شود
  • ناشناس IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    23 0
    رییسی تشکر. تشکر.هوا هم گران کن
  • احسان IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    25 1
    سلطان شلغم رو هم اضافه کنید
  • محمد IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    9 3
    هیچ برخوردی نمی خواهد با برنج فروشان انجام دهید تا میتوانید برنج ارزان قیمت وگوشت ارزان ومرغ ارزان وارد کنید باور بفرمایید هیچکس برنج ایرانی نمی خرد واگر هم بخرد از 70میلیون بهترون هستن و لایه آنها قبول نیست
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    33 1
    وای بحال دولتی که برای هر چیز یک سلطان داره وعرضه نداره جمعشون کنه
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    32 1
    حکومت با درایت همینه همینه
  • ممد IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    8 1
    بله جانم، امری بود؟؟؟؟؟؟
  • RO ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    14 1
    نه سلطانی نه دلالی هرچه قیمت میره بالا بالاخره یه دلال باید باشه خنده داره تورم باعث شده دولت و فروشنده قیمت بالا ببرن نه فقط برنج کالای دیگه هم بالا رفته
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    34 1
    آقای رییسی ناهار خوردی 🥱
  • فاطیما IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    26 2
    تورو خدا بگید مردم چی بخورن سیب زمینی کیلویی ۱۵هزار یا حبوبات به این گرونی یا برنج.به خدا جوونای این مملکت هیچ امیدی ندارن حتی تهیه مایحتاج زندگی هم داره رویا میشه.
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      10 0
      فقط اشکنه بخورن
  • علی IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 1
    قابل توجه ....هر تن برنج درمدت 2ماه 30تا 50 کیلو وزن اضا فه میکنه و به مدت 2سال موندگاری داره .....یاد بگیرید
  • هوسا IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    21 3
    این گرانی همش به دولت ربط داره نه به دلال دولت خودشه یه دلاله
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    17 0
    خود حکومت سلطان برنج ایرانی و خارجی اگر جلو صادرات برنج ایرانی گرفته بشه و برنج خارجی به‌اندازه تفاضا وارد بشه برنج کدیگه روش سوبسید نیست پس چرا نمیزاره برنج خارجی وارد بشه
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    25 1
    میخواستین با یه میلیون تومن یه شغل ایجاد کنین. حالا شلغم هم نمیشه ایجاد کرد.
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    7 2
    مشکل ناشی از درگیری اصلاح طلب و اصولگرا است درگیری اینها در قدرت باعث نابسامانی اقتصاد شده
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    10 2
    لرستان بروجرد ایلام خرم اباد بخش جغلوندی و پل هرو بهترین برنج دارد شمال کیلو چند فروشنده گرون نکنه لطفا با کلمه مرغوب ابرانی فروشنده گرون فروش
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    33 1
    بخدا مردم دیگه خسته شدن دیگه نمیکشن کی میخوایید بفهمید مردم ندارن بیچاره شدن
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    15 3
    تمام زحمت یک محصول رو دست کشاوز است بالاترین سود مال فروشندگان است دولت رسیدگی کند لطفا کاش بیشترین سود را کشاورز میگرفت
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    7 6
    کشاورز زحمت سود صفر
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    20 0
    یا سید محرومان
  • SC ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    22 0
    علی برکت ا....