BMW نامی آشنا در سراسر دنیا است و در ایران نیز این برند بی ام دبلیو و بی ام و خوانده می شود. بی ام و یک شرکت خودروسازی آلمانی است که دفتر مرکزی آن در شهر مونیخ قرار دارد. این شرکت خودروسازی از پیشروان صنعت خودرو به شمار می رود و تولید کننده خودروهای لوکس و موتور سیکلت است.

شرکت بی ام و در تولید گیربکس نیز از برندهایی است که حرف های بسیاری برای گفتن دارد. آنلاین گیربکس به عنوان ارائه دهنده خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک، در شروع این مقاله توضیحاتی درباره گیربکس و نحوه عملکرد آن خواهیم داد و نگاهی به برخی از انواع گیربکس خواهیم داشت. به ویژگی های متمایز کننده مجموعه مان نسبت به باقی مجموعه های تعمیر گیربکس نیز خواهیم پرداخت. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 گیربکس چیست؟

شاید ساده ترین شکلی که بتوان گیربکس و کارکرد آن را توضیج داد، اینگونه است که گیربکس رابط بین موتور خودرو و چرخ های آن می باشد. گیربکس نیروی تولید شده توسط موتور خودرو را به چرخ ها انتقال می دهد. در  نتیجه این انتقال قدرت است که چرخ ها به حرکت در می آیند. در واقع بخش چرخان موتور توسط گیربکس چرخ ها را به دوران وا می دارد.

هدف از ساخت جعبه دنده خودکار چیست؟

دقیقا همانند  جعبه‌ دنده‌های دستی، وظیفه‌ی اصلی جعبه‌ دنده‌ های خودکار تولید بازه‌ ی وسیعی از سرعت و گشتاور با وجود بازه‌ ی کوچک سرعت و گشتاور تولیدی توسط پیشرانه است. به بیان دیگر، هر پیشرانه بازه‌ ی محدودی از سرعت و گشتاور را تولید می‌کند که جعبه‌ دنده با کمک چرخ‌ دنده‌ ها یا سیستم‌ های مشابه این بازه را وسیع‌ تر می‌کند.

تفاوت کلیدی جعبه‌دنده‌های دستی و خودکار در این است که در جعبه‌دنده‌ی دستی برای دستیابی به نسبت دنده‌های مختلف، مجموعه‌ی چرخ‌دنده‌های متفاوتی به محور خروجی پیشرانه قفل می‌شوند. این در حالی است که در جعبه‌دنده‌ی خودکار تمام نسبت دنده‌های مختلف تنها با مجموعه‌ای از چرخ دنده ها حاصل می‌شود. این کار با استفاده از مجموعه‌ی چرخ دنده های سیاره‌ ای امکان‌ پذیر شده است.

انواع گیربکس های BMW

در خودروهای تولیدی این شرکت خودروسازی گیربکس ها تنوع زیادی دارند اما ما به ذکر چند نمونه از آن ها بسنده می کنیم.

گیربکس های تیپ ترونیک

این نوع از گیربکس ها شباهت زیادی با نوع دستی دارند.از یک سیستم مبدل گشتاور جایگزین پدال کلاچ استفاده می کند. ویژگی اصلی این سیستم امکان برداشتن حالت اتوماتیک است. در واقع راننده این خودرو می تواند خودرو را به صورت دستی نیز براند. این امکان در شرایط ویژه بسیار کارآمد است. مثلا در تپه یا رانندگی در شیب کاربردی می باشد.

گیربکس DCT

این نوع گیربکس ها دو کلاچه  هستند و عملکردی ترکیبی از دستی و اتومات دارند. این گیربکس ها علاوه بر تعویض دنده به شکل اتوماتیک و سریع، امکان تغییر به حالت نیمه خودکار را نیز دارند.

تعمیر گیربکس بی ام و

گیربکس خودرو های بی ام و، دارای پیچیدگی هایی هستند. این پیچیدگی ها باعث می شود که تعمیر گیربکس بی ام و نیازمند تخصصی ویژه و تجربه باشد. مشکلات رایجی که در گیربکس های بی ام و ممکن است به وجود بیاید را بررسی خواهیم کرد. تا در صورت بروز آن ها متوجه باشیم که چگونه باید برخورد کرد.

تعمیر گیربکس بی ام و در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک

مشکلات شایع در بی ام و سری 3 و5

بی ام و های سری 3 و 5 با گیربکس های ZF عرضه می شوند و 5 سرعته هستند. به طور عمومی مشکل با لایه لایه شدن مبدل گشتاور آن ها آغاز می شود. نشانه بروز این مشکل به طور معمول به این شکل است که خودرو در بین سرعت های 40 و 50 کیلومتر در ساعت به لرزش می افتد. 
بروز این مشکل گیربکس BMW در همان زمان اول که مشاهده می شود نیازمند تعمیر است. اگر در این وضعیت به رانندگی ادامه دهید و آستر مبدل از کار نیافتند، ممکن است کل مجموعه گیربکس خودرو شما درگیر شود و پمپ موجود در سیستم انتقال قدرت را از بین ببرد. در این صورت باید به شکلی کلی تر گیربکس خودروی خود را سرویس کنید. به همین دلیل مدرن گیربکس توصیه می کند که تا قبل از بروز مشکلات جدی به وضعیت خودروی خود رسیدگی کنید تا دیکر متحمل هزینه های گزاف نشوید.

چگونگی تشخیص مشکلات و خرابی گیربکس بی ام و

برای آنکه بتوانید از روی نشانه ها تا حدی از ایراد گیربکس خودروی خود با خبر شوید، نیاز نیست که تعمیر کاری با سابقه باشید، تنها نیاز آن است که هوشمندانه عمل کنید و قبل از وقوع مشکل جدی، نشانه های خرابی را تشخیص دهید و از پیشروی مشکل پیش آمده جلوگیری کنید.

تغییر رنگ روغن گیربکس BMW

باید به یاد داشته باشید که گیربکس خودروی اتوماتیک با استفاده از تسمه ها و کلاچ کار می کند و به همین دلیل نیاز به روغن دارد. اگر روغن به اندازه کافی وجود داشته باشد و مشکلی در وضعیت به وجود نیامده باشد، دنده به راحتی تعویض می شود. رنگ روغن گیربکس بی ام و باید رنگی روشن داشته باشد و صورتی باشد. هر چه از کیفیت آن کم شده باشد و مدت بیشتری از استفاده اش بگذرد، رنگ آن رو به تیرگی می رود.

نکات روغن گیربکس بی ام و 

توصیه می شود هر یک ماه روغن را چک کنید.
تغییر رنگ و بوی روغن گیربکس از نشانه هایی رسیدگی به وضعیت آن است.
میزان روغن گیربکس در گذر زمان کم می شود و بنابراین باید در سرویس های دوره ای آن را تعویض نمایید.

تعمیر گیربکس اتوماتیکBMW در مجموعه آنلاین گیربکس

ما در این مقاله تنها بخشی از مشکلات مربوط به گیربکس خودرو های بی ام و را بررسی کردیم. باید این مسئله را دانست که مشکلات جزئی و کلی بسیاری ممکن است برای خودروی شما پیش بیاید اما جای نگرانی وجود ندارد. ما در آنلاین گیربکس تمامی خدمات مربوط به گیربکس خودرهای بی ام و را با پشتیبانی از تجربه و تخصصِ کادر آموزش دیده مان ارائه می کنیم. تعمیر گیربکس اتوماتیک BMW تخصص ماست.

کد خبر 1601399

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار