تاثیر جنگ احتمالی اوکراین بر بازارها / رمزارزها ناجی اوکراین می‌شوند؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین می‌تواند یک رویداد خطرناک بزرگ باشد و موج‌هایی را در تعدادی از بازارها ایجاد کند و باعث کاهش ارزش سهام و افزایش عمومی قیمت ها شود.

نگارعلی_ تنش ها میان اوکراین و روسیه بالا گرفته است و نزدیک به ۱۳۰ هزار سرباز روسی در مرزهای اوکراین مستقر شده اند؛ آمریکا تهدید کرده است که در صورت ورود روسیه به اوکراین، تحریم هایی را علیه روسیه اعمال خواهد کرد. با آغاز حمله روسیه، قیمت نفت افزایش می یابد و گاز اروپا نیز گران خواهد شد و تورم برجا مانده از پاندمی کرونا نیز تشدید خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

برنامه امارات برای کارآفرینان ایرانی/ موج مهاجرت به لوله‌کش و آشپز و کابینت‌ساز رسید

دفاع وزیر ارتباطات از سرعت اینترنت/ ۱۰۰ پله از افغانستان جلوتریم

رمزارزها ناجی اوکراین در جنگ با روسیه؟

مردم از سرتاسر جهان بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خود را برای تامین مالی نیروهای اوکراینی علیه روسیه می فرستند؛ اوکراین با توسعه بازار رو به رشد کریپتو، اکنون از تجربه خود در مورد ارز دیجیتال برای افزایش قابلیت‌های نظامی و آنلاین خود استفاده می‌کند.

طبق گزارش Elliptic، بیش از ۵۷۰ هزار دلار ارز دیجیتال به سازمان‌های داوطلبانه و سازمان‌های غیردولتی در اوکراین سرازیر شده است تا به تجهیز ارتش، تجهیزات پزشکی و هواپیماهای بدون سرنشین این کشور کمک کند. علاوه بر این از این وجوه برای توسعه یک اپلیکیشن تشخیص چهره برای شناسایی مزدور یا جاسوس روسی حمایت می کنند. این واقعیت که رمزارزها می توانند به صورت ناشناس و بدون بررسی های دقیق ارسال شوند، انتقال وجوه به خارج از مرزها را آسان تر می کند.

رمزارزها به‌ویژه برای جمع‌آوری سرمایه بین‌المللی مناسب است، زیرا به مرزهای ملی پایبند نیست و در برابر سانسور مقاوم است برای مثال، هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد که بتواند تراکنش‌ها را مسدود کند.

در این بین رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، صدور ارز دیجیتال را برای بانک مرکزی قانونی اعلام کرد. او همچنین با دولت همکاری کرده است تا ارزهای دیجیتال را قانونی و تنظیم کند و تجارت با ارزهای دیجیتال را برای شرکت ها آسان کند.

برخی از گروه‌هایی که به جمع‌آوری کمک های مالی می‌پردازند عبارتند از Come Back Alive، سازمانی که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و تجهیزات نظامی، خدمات آموزشی و تجهیزات پزشکی را تامین می کند؛ این شرکت در سال ۲۰۱۸ شروع به پذیرش کمک‌های ارزهای دیجیتال کرد و در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰۰ هزار دلار رمزارز دریافت کرد.

تاثیر جنگ احتمالی اوکراین بر بازارها /رمزارزها ناجی اوکراین می‌شوند؟

بازار رمزارز چه روندی را پیش خواهد گرفت؟

روز جمعه اکثر ارزهای دیجیتال با واکنش معامله گران به خطرات ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین ارزان شدند؛ روز جمعه، بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از آمریکایی‌ها خواست که فورا اوکراین را ترک کنند و هشدار داد که «تهاجم ممکن است در هر زمانی آغاز شود». در حال حاضر، ایالات متحده با وجود فعالیت های نظامی روسیه، اعزام نیرو به اوکراین را رد کرده است.

قیمت بیت کوین در روز جمعه تا ۵ درصد کاهش یافت و اتریوم نیز ۴ درصد ارزان شد و سولانا نیز ۷ درصد ارزان شد؛ این اتفاق در حالی افتاد که پناهگاه های امن سنتی مانند طلا و دلار آمریکا گران شدند اما طولی نکشید که روند قیمت ارزهای دیجیتال دوباره صعودی شد و بیت کوین امروز ۴۳ هزار و ۹۵۶ دلار قیمت خورد و اتریوم نیز ۳ هزار و ۸۰ دلار قیمت خورد.

تحلیلگران بر این باورند که سد مقاومتی بیت کوین برای جهش قیمت ۴۶ هزار دلار است و کف حمایتی آن نیز ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار است.

پیش بینی ها حاکی از آن است که روند قیمت ها در بازار رمزارز با آغاز جنگ روسیه و اوکراین نزولی خواهد شد و از طرف دیگر با طولانی شدن جنگ رمزارزها می توانند مانند پناه گاهی امن عمل کنند و گران شوند.

نفت در یک قدمی ۱۰۰ دلاری

هر بشکه نفت خام برنت امروز به ۹۴ دلار و ۶۳ سنت رسید و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز ۹۳ دلار و ۴۱ سنت قیمت خورد؛ در صورت تشدید درگیری روسیه و اوکراین، انتظار می‌رود که قیمت نفت خام به شدت افزایش یابد و ممکن است به زودی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه در بازارهای بین‌المللی برسد. این امر منجر به تشدید تورم جهانی خواهد شد و تأثیر منفی بر بازارهای سهام خواهد گذاشت.

صعود بی‌محابا طلای سیاه به درآمد و مخارج لطمه خواهد زد و می‌تواند رشد تورم را شتاب دهد. چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت و اتحادیه اروپا که متکی بر نفت وارداتی است از این جریان لطمه خواهند خورد.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1603252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =