یادگیری ماشین و کاربردهای آن در زندگی روزمره و صنایع

در سال‌های اخیر فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی و در رأس آنها یادگیری ماشین توانسته‌اند ابعاد مختلف زندگی بشر را متحول کنند.

یادگیری ماشین یکی از شگفتی‌های دنیای امروز بوده و ازآن‌جهت مهم و ارزشمند است که سیستم‌ها را قادر می‌کند به‌صورت خودکار از تجربیات پیشین خود بیاموزند و بدون آنکه نیازی به برنامه‌نویسی مجدد داشته باشند، عملکرد خود را بهبود دهند؛ درست مانند آن چیزی که یک انسان در مراحل رشد و تکامل خود و تبدیل‌شدن به یک فرد بالغ طی می‌کند. به نظر می‌رسد به لطف این حوزه، به‌زودی شاهد سیستم‌های کامپیوتری و ربات‌هایی خواهیم بود که رفتار و درک آنها از مفاهیم، روزبه‌روز شباهت بیشتری به انسان‌ها پیدا می‌کند و به‌ جرئت می‌توان گفت در آینده‌ای نه‌چندان دور از آن پیشی خواهد گرفت.

یادگیری ماشین چیست؟ 

به‌طورکلی در مبحث یادگیری ماشین (machine learning) ، تمرکز بر توسعه برنامه‌های کامپیوتری خاصی است که می‌توانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند و از آنها برای بهبود توانمندی‌های خود استفاده کنند. در این برنامه‌ها، فرایند یادگیری با مشاهده داده‌ها آغاز می‌شود و با استفاده از استخراج الگوهای نهفته در این داده‌ها، روشی برای تصمیم‌گیری بهتر در موقعیت‌های مشابه طراحی می‌شود. هدف اولیه به‌کارگیری یادگیری ماشین آن است که به کامپیوترها اجازه دهند بدون نیاز به هیچ‌گونه مداخله‌ای از سوی انسان‌ها، بتوانند عملکرد خود را بهبود دهند.

کاربردهای یادگیری ماشین

یادگیری ماشین از آن دسته فناوری‌هایی است که اثرات و خروجی آن معمولاً برای کاربران نهایی بسیار ملموس و قابل‌درک است. بسیاری از شرکت‌های بزرگی که انواع مختلفی از سرویس‌های دیجیتال را ارائه می‌دهند، از فروشگاه‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا ربات‌های مترجم، همگی از یادگیری ماشین برای بهبود عملکرد سیستم‌هایشان استفاده می‌کنند. در ادامه شماری از کاربردهای این شاخه از هوش مصنوعی را در بهبود زندگی افراد بیان خواهیم کرد:

حمل‌ونقل و مسیریابی

مسیریاب‌ها و نقشه‌های آنلاین یکی از مثال‌های بارز استفاده از یادگیری ماشین برای ارائه خدمت به کاربران هستند. در سرویس‌های مسیریاب، داده‌های ترافیکی به‌صورت لحظه‌ای از ماهواره‌ها دریافت می‌شوند و بسته به میزان ترافیک و مقصد کاربر، مسیر مشخصی به وی پیشنهاد می‌شود. چنانچه بخشی از مسیر به دلیل یک حادثه مسدود شود، این برنامه‌ها می‌توانند به‌سرعت خود را با شرایط تطبیق داده و مسیر جایگزینی به کاربر توصیه کنند.  

این فناوری‌ها به سرویس‌های تاکسی آنلاین نیز کمک می‌کند که بتوانند از روی موقعیت مکانی فعلی کاربر و مسیر قیمت‌های مناسب را برای کاربران و رانندگان تعیین کنند.

شخصی‌سازی تجربه کاربران در شبکه‌های اجتماعی

امروزه پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، از فیسبوک گرفته تا اینستاگرام و تیک‌تاک، همگی از یادگیری ماشین برای شناخت علایق کاربر، پیشنهاد محتواهای مشابه و شخصی‌سازی پست‌های نمایش‌داده‌شده در فید استفاده می‌کنند. سیستم‌هایی که به‌صورت خودکار افراد موجود در یک عکس دسته‌جمعی را شناسایی و اکانت آنها را تگ می‌کنند نیز از دیگر کاربردهای یادگیری ماشین در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های سرگرمی به‌حساب می‌آیند.

پیشنهاد محصول در تبلیغات و فروشگاه‌های آنلاین

ممکن است شما در یک فروشگاه آنلاین دسته‌ای از محصولات را چک کرده و از میان آنها سفارشاتی ثبت کرده باشید. پلتفرم‌ها به کمک هوش مصنوعی و با استفاده از یادگیری ماشین می‌توانند محصولات مشابهی که احتمالاً با نیازهای شما تطابق دارند و احیاناً تخفیف جذابی بر روی آنها اعمال شده را به شما نمایش داده و شانس سفارش آن محصولات را افزایش دهند.

یا حتی فرض کنید که شما کالایی را در یک فروشگاه آنلاین چک می‌کنید ولی آن را نمی‌خرید. بااین‌حال فردای آن روز و درحالی که در حال وب‌گردی و یا تماشای یک ویدئو در یک پلتفرم نمایش ویدئو هستید، تبلیغاتی مرتبط با همان محصول دیروزی و آفرهایی که فروشگاه‌های مختلف روی آن محصول ارائه می‌دهند برای شما به نمایش در می‌آید. به‌این‌ترتیب شما از جذاب‌ترین تخفیفات مرتبط با محصولات موردعلاقه‌تان مطلع می‌مانید و شانس سفارش آن محصول توسط شما روی فروشگاه‌های آنلاین مذکور افزایش می‌یابد. 

درج محصولات و برچسب‌زنی آنها در فروشگاه‌های آنلاین

با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، می‌توان عنوان و دسته‌بندی کالاهای مختلفی که قرار است در یک فروشگاه اینترنتی درج شوند را تعیین کرد. در این روش به‌جای آنکه نیاز باشد یک اپراتور تک‌به‌تک مشخصات هر محصول را اضافه کند، ربات مشخصی کار تشخیص جزئیات و درج آنها در مشخصات محصول را ازروی عکس محصولات انجام می‌دهد. گذشته از اینها، به کمک این سیستم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین می‌توان کار قیمت‌گذاری لحظه‌ای محصولات یک فروشگاه اینترنتی بزرگ را نیز انجام داد.

دستیارهای مجازی

دستیارهای مجازی از دیگر دستاوردهای ورود یادگیری ماشین به سرویس‌های دیجیتال امروزی هستند. دستیارهای صوتی شرکت‌های اپل و آمازون، یعنی «سیری» و «الکسا» مثال‌های شناخته شده‌ای از این قابلیت هستند. یادگیری ماشین باعث شده این سیستم‌ها بتوانند توانایی تشخیص صوت افراد، درک محتوای اصوات دریافتی، برقراری یک مکالمه صوتی و تبدیل اصوات به متن را داشته باشند و به افراد در انجام کارهایشان کمک کنند. با استفاده از امکانات این برنامه‌ها می‌توان به کاربر کمک کرد که جستجوی صوتی انجام دهد، غذا سفارش دهد و یا حتی می‌توان این برنامه‌ها را به‌عنوان راهنما در چت‌بات‌ها و وب‌سایت‌های آموزشی به کار گرفت.

اتومبیل‌های خودران

اتومبیل‌های خودران یکی از جذاب‌ترین کاربردهای یادگیری ماشین در زندگی امروزند. این خودروها بدون آنکه فرد اقدامی انجام دهد، می‌توانند شرایط را متناسب با مسیر تعیین کرده و افراد را به مقصدهای موردنظر برسانند. شرکت تسلا یکی از پیش‌گامان این صنعت به‌حساب می‌آید. بااین‌حال خودروهای ارائه شده توسط این شرکت نیز هنوز جای بهبود قابل‌توجهی دارند.

تشخیص پزشکی

علم پزشکی نیز از یادگیری ماشین بی‌بهره نمانده است. سیستم‌های کامپیوتری می‌توانند با جمع‌آوری علایم یک بیمار و مقایسه آنها با بانک اطلاعاتی خود، دقیق‌ترین تشخیص را درباره علت بیماری و درمان آن ارائه کنند و یا حتی ازروی شباهت در الگوی برخی بیماری‌ها، درم‌های جایگزینی برای بیمارهای نادر پیشنهاد دهند. اخیراً سیستم‌های دیگری که بر اساس ظاهر فرد بیمار و یا نشانه‌های بالینی وی اظهارنظر می‌کنند نیز درحال‌توسعه هستند.

بااین‌حال تمام این مواردی که ذکر شدند تنها چند نمونه کوچک از کاربردهای یادگیری ماشین در صنایع مختلف هستند و می‌توان متناسب با هدف هر کسب‌وکار، این فناوری‌ها را برای بهبود شرایط به کار گرفت. به‌طورکلی در تمامی مواقعی که نیاز به استخراج داده از میان کلان‌داده یا بیگ‌ دیتا تشخیص تفاوت‌های گروهی از داده‌ها و یا شناخت الگوهای خاص نهفته در داده‌ها باشد، می‌توان از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهره برد.

چگونگی تحول کسب‌وکار شما به کمک هوش مصنوعی

برای آنکه بتوانید چگونگی به‌کارگیری فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کسب‌وکار خود را دریابید، می‌توانید از مشاوره متخصصان شرکت «سحاب» استفاده کنید. این شرکت که در زمینه فناوری‌های مرتبط با داده فعال است، می‌تواند به سازمان‌ها در آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی و پیاده‌سازی فناوری‌های داده‌محور در کسب‌وکارها کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت سحاب سر بزنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1603444

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =