چرایی انگیزه زیاد مردم  و فعالان بازار برای پیگیری خبرهای برجامی

ایلنا نوشت: فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما در سال‌های گذشته تعارضات ارزشی را در حوزه منافع ملی و حوزه‌های مختلف با قدرت‌های بزرگ داشتیم که این موضوع باعث تحمیل تحریم‌ها علیه ماه شده است .

داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که چرا اخبار با موضوع سیاست خارجی برای مردم اهمیت بیشتری دارد، گفت: سیاست خارجی در هر کشوری، ابزاری برای پیشبرد منافع ملی آن کشور است. در کشور ما نیز، معیشت مردم به دلیل تحریم‌ها پیوند تنگاتنگی با سیاست خارجی دارد. 

وی افزود: مسئله تحریم‌ها باعث تنگناهای معیشتی بسیار زیادی برای مردم شده است و به همین دلیل است که مردم گشایش در وضعیت معیشتی‌ خود را در گرو حل مسائل مربوط به سیاست خارجی می‌دانند و به همین علت نیز مسئله سیاست خارجی برای مردم اهمیت بیشتری پیدا کرده و اخبار این حوزه را به‌دقت دنبال می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تاکید کرد: فعالان اقتصادی هم این اخبار را دنبال می‌کنند چرا که بازار هم نسبت به اخبار سیاست خارجی واکنش نشان می‌دهد. به طوری که خبری در ارتباط با برداشتن تحریم‌ها می‌تواند باعث افزایش ارزش پول ملی و کاهش نرخ ارزهای خارجی شود. برعکس‌ آن، خبر منفی و ادامه‌دار بودن تحریم‌ها نتیجه معکوس به همراه داشته و باعث افت ارزش پول ملی و گران شدن ارزهای خارجی می‌شود که همین موضوع ارزش پول ملی را کاهش داده و باعث به وجود آمدن تورم شده و اثر مستقیمی بر معیشت مردم می‌گذارد. به همین دلیل مردم اخبار سیاست خارجی را دنبال می‌کنند و به دنبال آن هستند که وضعیت معیشتی خود نیز بهبود یافته و گشایش‌هایی در شرایط اقتصادی کشور به وجود بیاید. 

قنبری درباره اینکه سیاست داخلی کشورهای جهان سوم و در حال توسعه به مراتب بیشتر از اخبار سیاست داخلی دارای اهمیت است و تفاوت آن را در مقایسه با ایران چه می‌دانید گفت: در سال‌های گذشته، اهمیت سیاست خارجی و تاثیر آن بر زندگی مردم بیشتر شده و آن را درک می‌کنند و به همین دلیل اخبار این حوزه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. 

این فعال سیاسی در ادامه افزود: سیاست خارجی از سیاست داخلی از هم جدانشدنی نیست و هر کشوری سیاست‌های خاص خود را در حوزه خارجی در ارتباط با کشورهای دیگر دنبال می‌کند که برگرفته از ارزش‌های آن کشور در سیاست داخلی است و تلاش می‌کند تناسب خاصی را در ارتباط با منافع ملی و ارزش‌های خود ایجاد کند. به طوری که با حفظ ارزش‌های خود بتواند منافع ملی را هم در این حوزه دنبال کند.

مذاکرات احیای برجام در وین

بیشتر بخوانید: 

وی در ادامه تاکید کرد: سیاست خارجی ابزاری برای پیشبرد منافع ملی است و هیچ کشوری، سیاست خارجی خود را در خلاء تعریف نمی‌کند و معطوف به منافع ملی است. به همین دلیل کشورها در سیاست خارجی به دنبال منافع ملی خود هستند. دوستی و دشمنی آن‌ها بر مبنای احساسات و عواطف نیست. دوستی دو نفر در بعد فردی ممکن است بر اساس مسائل عاطفی و احساسات باشد اما دوستی دو کشور هیچ وقت به این شکل نیست و منافع ملی است که سیاست خارجی کشورها را مشخص می‌کند. 

قنبری در ادامه افزود: تلاش هر کشوری بر این است که سیاست‌هایی را اتخاذ کند که منافع ملی را به حداکثر ممکن برساند و همان منافع نیز برگرفته از ارزش‌های خاص است. ارزش‌هایی مانند حفظ تمامیت ارضی که به عنوان بالاترین ارزش شناخته می‌شود تا منافع اقتصادی و ایدئولوژیک که سلسله مراتب منافعی هستند که کشورها برای خود در نظر گرفتند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما در سال‌های گذشته تعارضات ارزشی را در حوزه منافع ملی و حوزه‌های مختلف با قدرت‌های بزرگ داشتیم که این موضوع باعث تحمیل تحریم‌ها علیه ماه شده است که این تحریم‌ها اقتصاد کشور و معیشت مردم را با مشکل مواجه کرد و هدف این بود تا کشور ما را ضعیف کنند و با ایجاد تنگناهای اقتصادی خواسته‌های خود که در تعارض با منافع ما بوده به پیش ببرند.  

وی گفت: ما سیاست‌هایی را در پیش گرفتیم تا بتوانیم از منافع خود دفاع کنیم. اما فشارهای خارجی و تعارض‌هایی شکل گرفت تا تحریم‌ها اثر خود را بر معیشت مردم بگذارند، به همین دلیل مردم حساسیت بیشتری نسبت به اخبار سیاست خارجی نشان می‌دهند. 

۲۱۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1603852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =