۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
کارآفرینی و ۸ ویژگی مجاهد اقتصادی

همانگونه که کار در اسلام مقدس است ایجاد شغل و زمینه برای کار نیز مقدس است. اگر کسی بتواند زمینه ایجاد کار را فراهم کند یک عبادت انجام داده است.

نگاه به  کار آفرینی نه صرفا ایجاد کار برای کارگر جهت درآمد و تامین معاش اوست، بلکه ایجاد شغل موجب تولید ثروت در کشور نیز می‌شود. همچنان که کارآفرین ایجاد کار و سرمایه می‌کند، کارگر نیز ایجاد سرمایه و ثروت می‌کنند. به تعبیر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)یک بعد دیگر اهمیت کارآفرینی نیز این است که کارآفرینی یک گنج را استخراج می‌کند. یعنی کارآفرین استعدادهایی که در یک انسان وجود داشته و می‌تواند تولید کرده و بیافریند را به کار گرفته و گنجینه درونی او را استخراج می‌کند.
انسانی که کار و شغل شغل ندارد یک استعداد پنهان و مخفی خدادادی را بدون اختیار خودش را کد گذاشته و وقتی این فرد مشغول به کار می‌شود این چشمه که در درون او بود و استفاده نمی شده و تشنه ای از او سیراب نمی شده توسط کارآفرین به جریان می افتد.

با این مقدمه کوتاه می توان گفت کارآفرین یک "مجاهد اقتصادی" است که دارای  ویژگی های ۸گانه زیرمی باشد:
۱_ برای رهایی از فقر و بی کاری در جامعه  که در اسلام مذمت شده منادی کار و تولید  و درپی آموزش دادن کار و پیشه به افراد جامعه است.
۲_ سستی گریز است و جامعه را از کسالت و کم تحرکی و خمودگی به کار، تولید و تلاش دعوت می‌کند.
۳_ در ایجاد شغل استوار، مستحکم و شکست ناپذیر است و برای موفقیت تلاش کرد و مایوس نمی شود.
۴_ خالق فرصت است و از خطرها استقبال کرده و با عبور از ناشناخته ها و خرج سرمایه فکری و مادی خود از "هیچ" ، "همه چیز" ساخته و سود رسانی می کند.
۵_ جستجوگر است و همواره در پی کسب اطلاعات  بوده و کارهای خود را بر اساس اطلاعات متقن و با تدبیر انجام می دهد.
۶_ صداقت داشته و در کارش طمع ورز نیست و حقوق کارگر را ضایع نمی کند.
۷_ علاوه بر تصمیم گیری صحیح ، مناسب و دقیق دارای ایده و فکر جدید بوده و در حوزه ای وسیع از خلاقیت و پشتکار برخوردار است و وقتی به یک فکر و ایده جدید می رسد پشتکار لازم را از خود نشان می‌دهد.
۸_ نوآور بوده و همیشه در حال خلق و ایجاد است و به کم قناعت نکرده و زیاد هم انباشته نمی‌کند و همواره احساس نیاز به توفیق بیشتر او را از تکیه به وضع موجود رها می سازد.

۲۹ بهمن روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی است.این روز را به همه کارآفرینان و مجاهدان اقتصادی کشور عزیزمان ایران سربلند تبریک می گویم. امید آنکه چراغ کار و کارآفرینی در میهنمان روز به روز پرفروغ تر باشد.ان شاالله

* نائب رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1604044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =