نماینده اهواز: تراکتور به قیمت گزاف فروخته می‌شود/خوزستان را نباید سیاه نشان داد

مهر نوشت : مجتبی یوسفی شامگاه پنجشنبه در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه بین المللی ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه کمک خوبی برای شناخت مصرف کننده نهایی و ایجاد ارتباط آن با تولیدکننده دارد؛ بر اساس سیاست گذاری کلان نظام حمایت از تولیدکنندگان داخلی مهم و حتی مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی و ارائه مباحث تخصصی در حوزه کشاورزی از خوزستان شروع شده که کار جدید و خوبی است، افزود: خوزستان را نباید سیاه نشان داد بلکه باید به ظرفیت‌های این استان با نگاهی متفاوت و مثبت بپردازیم تا به جذب سرمایه گذار کمک و برای حل مشکل اصلی کشور (حوزه اشتغال) در سطح خوزستان و کشور نقش آفرینی کرد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس تصریح کرد: بر اساس گزارش متولیان برگزاری نمایشگاه برای اولین بار ادوات و ماشین آلات کشاورزی از دیگر نمایشگاه‌های مرتبط با حوزه کشاورزی مثل نهاده‌ها، آبیاری، دام و طیور مجزا و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شدند؛ برای افراد فعال در حوزه تخصصی کشاورزی دریافت اطلاعات و آشنایی با این ماشین آلات بسیار مفید است.

یوسفی با اشاره به اینکه محصولات ارائه شده در نمایشگاه نشان دهنده پیشرفت تکنولوژی در کشور است، تأکید کرد: باید برای فرهنگ سازی حرکت کشاورزان به سمت مکانیزه شدن کشاورزی همکاری داشت که برگزاری این نمایشگاه به کشاورزی نوین و حرکت به سمت استفاده از ماشین آلات توسط کشاورزان کمک می‌کند؛ باید تشکل‌های کشاورزی بیشتر از گذشته سازماندهی و با برگزاری نشست‌های تخصصی کشاورزان را به استفاده از این ماشین آلات تشویق کنند.

وی عنوان کرد: وقتی فقط یک دستگاه می‌تواند چهار مرحله آماده سازی زمین را از جمله شخم زدن و دیسک زدن انجام می‌دهد باید با انجام کارهای تلفیقی و همکاری تشکل‌های کشاورزی نسبت به ترغیب کشاورزان برای استفاده از این تجهیزات نوین اقدام کرد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با تأکید بر اینکه باید در حوزه قانون گذاری هم برای حمایت از کشاورزان در سطح ملی و استان خوزستان کمک کنیم تا کشاورزان از نظر تأمین منابع مالی هم به توانمندی خرید تجهیزات نوین برسند، گفت: مهمترین مزیت خوزستان همین ظرفیت‌های حوزه کشاورزی است که نسبت به نفت، گاز، پتروشیمی، بنادر و یا مرزهای صادراتی پررنگ‌تر است؛ خوزستان با حجم ۱۷.۳ میلیون تُن تولید محصولات کشاورزی رتبه یک کشور را دارد و در زمینه تولید گندم با میزان تولید ۱.۳ میلیون تُن هم مقام اول را به خود اختصاص داده است.

یوسفی با اشاره به اینکه خوزستان در حوزه صادرات خرما نیز مقام اول کشور و دانه‌های روغنی و تولیدات آبزیان هم رتبه دوم یا سوم را دارد، بیان کرد: ما باید از تولید داخلی و کشاورزان حمایت کنیم چون بیشتر دولت‌ها از آنها حمایتی ندارند؛ متأسفانه هر جایی که مثل صنایع خودروسازی انحصاری و یا شبه دولتی شد به تبع باعث زحمت مردم و کاهش کیفیت محصولات تولیدی شد.

وی اضافه کرد: در حوزه تراکتور هم همین وضعیت است که باید به مسئولان وزارت صمت و جهاد تذکر دهیم چون تراکتور برای کشاورزان نه تجاری بلکه مصرفی است ولی فعلاً به آنها تحویل داده نشده ولی در بازار آزاد به قیمت گزاف فروخته می‌شود؛ اگر حمایت از کشاورزی برای خرید ادوات و ماشین آلات مثل تراکتور انجام نشود، اعلام حمایت‌ها فقط در حد حرف می‌ماند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس یادآور شد: در علم اقتصاد و حرکت به سمت صنعتی شدن یا GDP حوزه اقتصادی که در کشورهای دیگر تدوین شده اینکه استان‌ها در همه حوزه‌ها بخواهند صاحب تکنولوژی شوند، صحیح نیست؛ مثلاً وقتی اولویت و ظرفیت یک استان در حوزه کشاورزی باشد باید به سمت مکانیزه شدن، بهره وری بیشتر، افزایش راندمان در هکتار و تولید محصول و همچنین توسعه صنایع جانبی حرکت کرد.

یوسفی با اشاره به تنوع محصولات تولیدی خرما در خوزستان تصریح کرد: امسال به دلیل مشکلاتی چون انسداد مرزها عملاً بخش عمده‌ای از صادرات که فروش صنعتی بود با مشکل مواجه شدیم؛ همچنین تا قبل از این حتی یک ریال اعتبار در بودجه برای خرید تضمینی خرما پیش بینی نشده بود ولی تعاون روستایی و وزارت جهاد را مکلف کردیم تا این خرید تضمینی را انجام دادند و کشاورزان بیشتر از این آسیب نبیند.

وی ادامه داد: تعاون روستایی و وزارت جهاد چون قصد داشته که خرمای تولید شده را با قیمت‌های خیلی حداقلی خریداری کنند و ظرف پنج ماه به صورت یکجا در دو قسط هزینه خرماهای خریداری شده را (بدون فروش حتی یک کیلو) به کشاورزان پرداخت کردند در حالی که برخی نخل داران هنوز از سال گذشته از شرکت‌های خصوصی مطالبه دارند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس گفت: همراه با دیگر نماینده‌ها در جلسات کمیسیون تلفیق شرکت کردم تا در سطح ملی و استانی از زیرساخت‌ها و منابع ملی استفاده کنیم؛ بودجه‌های مرتبط با عمرانی و حمایت از حوزه‌های زیرساخت استان را در دو سال اخیر از دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال جاری و برای سال آینده به ۶ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان افزایش دادیم.

بخشودگی جرایم تسهیلات کشاورزی

یوسفی عنوان کرد: سال گذشته برای بخشش جرایم تسهیلات کشاورزی از سال ۹۴ به بعد پیشنهاد دادیم که این جرایم بخشوده شوند که در کمیسیون تلفیق تصویب شد؛ افزایش بحث بیمه کشاورزی را با اختصاص دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیز مطرح کردیم که برای استان خوزستان (در حوزه خشکسالی و سیل) و به خصوص پیگیری برای پرداخت غرامت باقیمانده سیل ۹۸ مؤثر است.

وی بیان کرد: مصوبه سال قبل برای خرید تضمینی گندم چهار هزار تومان بود که با توجه به افزایش هزینه تولید از جمله خرید کود پیگیری کردیم تا این قیمت را به پنج هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا کند؛ سال آینده نیز برای اولین بار در تاریخ کشور به ازای هر کیلوگرم ۹ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه به کشاورزان پرداخت می‌شود، بنابراین منابع مالی را برای کشاورزان تأمین می‌کند تا به سمت مکانیزه شدن و خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی حرکت کنند.

وی افزود: برای توجه به مناطق محروم از سال گذشته با پیشنهاد کمیسیون تلفیق مجلس و در در تبصره ۱۴ برای اولین بار ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای موضوعات زیرساختی از جمله حمایت از تولید، کشاورزی، راه، موضوعات مرتبط با آب و فاضلاب مصوب و قرارگاه محرومیت زدایی هم تشکیل شد.

یوسفی گفت: برای سال آینده این رقم را احیا و برای پرداخت تسهیلات نیز نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان جدای از منابع بانکی در نظر گرفتیم تا خود استان‌ها با نظر شورای برنامه‌ریزی استان از نظر تسهیلات کشاورزان را حمایت کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1604107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =