انتقاد کیهان از واردات کالا از امریکا در 10ماه اخیر/ اگر با کشورهای دوست، تهاتر کالا کنیم ، دلار از اقتصاد کنار زده می شود

کیهان نوشت:آمریکایی‌ها طی چند دهه اخیر همواره از دلار به عنوان یکی از ابزارهای مهم فشار به کشورهای جهان استفاده کرده و آن را به مانند یک غده سرطانی به دنیا تحمیل کرده‌اند.

  چین، روسیه و حتی اروپایی‌ها هم تحت فشارهای پنهان سلطه دلار هستند زیرا از روی اجبار باید از شرایطی که آمریکا بر آنها تحمیل می‌کند تبعیت کنند! با این وصف بسیاری از کشورهای جهان، ‌خواهان خلاصی از شر این غده سرطانی در اقتصادشان هستند. کارشناسان یکی از راهکارهای حمله به این غده را انعقاد پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه میان کشورهای مختلف و نیز حضور در پیمان‌های منطقه‌ای مانند اکو، اتحادیه پایاپای آسیا، سازمان همکاری‌های اسلامی و اوراسیا و شانگهای می‌دانند

 حذف دلار نمی‌تواند دفعتا در اقتصاد رخ دهد زیرا سال‌ها پایه اقتصاد ما بر این مبنای اشتباه پایه‌گذاری شده و لذا نمی‌توان به یکباره از شر این غده خلاص شد اما حرکت تدریجی به سمت این هدف ضرورتی انکارناپذیر است. همچنین تجربه چندماه اخیر دولت سیزدهم در استفاده از گزینه تهاتر کالا با کشورهای دوست نشان داد می‌توان با وجود حتی نوسانات شدید اقتصادی دلار را از چرخه مبادلات تجاری حذف کرد و اگر این حرکت با شدت و قدرت بیشتر ادامه یابد چه بسا بسیاری دیگر از کشورها با همین اقدام از شر دلار خلاص شوند.

تحریم کالاهای آمریکایی خصوصا کالاهای مصرفی یکی دیگر از حملاتی است که می‌توان با همین وضعیت فعلی اقتصاد آن را انجام داد. متاسفانه طی 10 ماهه سال جاری بیش از 80 میلیون دلار کالا به‌طور غیرمستقیم از آمریکا وارد ایران شده که حداقل بخشی از آن مصرفی است ازجمله واردات یک تن گوشی تلفن همراه که معلوم نیست با چه ضرورتی چنین کالای لوکسی وارد کشور می‌شود. درهر صورت اگر تحریم کالای آمریکایی به جد دردستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد می‌توان سایر کشورهای دوست و هم‌پیمان را نیز به تدریج با این حرکت همراه کرد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1604329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 0
    به روزنامه چه مربوطه که توی معیشت و سرنوشت مردم دخالت کنه
  • سید IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 0
    جناب شریعتمداری با نظرات کارشناسی حضرتعالی وضعیت کشور اینگونه شده اگر اجازه می دادید در دولت قبل برجام امضا می شد و اف ای تی اف به سرانجام می رسید الان وضعیت مردم اینگونه نبو
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      0 1
      اوکی
  • علی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 0
    یکی به اقای شریعتمداری اطلاعات درست بده ماه پیش برای واردات برنج از پاکستان یکی از تجار روپیه همراه برده بود برای خرید کش طرف فروشنده کالا گفته بود دفعه دیگه باید دلار بیاری برای خرید .
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 0
    عجیب هست که مدیر مسئول یک روزنامه نمی داند که حتی در شرایط تهاتر ه اجناس بر اساس دلار قیمت گذاری می شوند و بعد مبادله صورت می گیرد !!!!!