دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران، ایجاد چتر واحد برای همه اعضای سینمای ایران و دعوت از تمام سینماگران را از ویژگی‌های این رویداد سینمایی دانست.

به گزارش خبرآنلاین، نشست مطبوعاتی دبیر جشن پانزدهم خانه سینما صبح شنبه یازدهم تیر با حضور خبرنگاران در تالار سیف‌الله داد برگزار شد و کیومرث پوراحمد دبیر جشن به همراه مازیار میری دبیر اجرایی پانزدهمین جشن خانه سینما به تشریح بخش‌های مختلف و داوری جشن پرداختند.

ایجاد چتر واحد برای همه سینمای ایران
در ابتدای این مراسم پوراحمد گفت: «برنامه ما این است که همه برنامه‌ها راس ساعت برگزار شود. به من گفته شده انتخاب تو به عنوان دبیر جشن به این خاطر است که آدم بی‌طرفی هستی، در حالی که اصلا اینطور نیست. بی‌طرفی یعنی بی‌خاصیتی، اما در این مورد به خصوص یعنی جشن خانه سینما سعی کردم فقط دبیر جشن باشم.»

او ادامه داد: «قرار است جشن خانه سینما فارغ از تفاوت‌هایی که به هرحال در سینمای ما وجود دارد، همه سینمای ایران را زیر چتر خودش بگیرد. آقای میری امسال کار زیبایی انجام داد و برای اولین بار برای تمامی صاحبان فیلم‌ها و کارگردانان دعوتنامه و فرم شرکت در مراسم از سوی دبیرخانه ارسال کرد. تمام این اقدامات برای ایجاد یک چتر واحد برای همه سینمای ایران است.»

15 تیر آیین گشایش جشن خانه سینما
آیین گشایش جشن 15 تیرماه با حضور تمامی صاحبان فیلم‌ها و تهیه‌کنندگان برگزار خواهد شد. پوراحمد تاکید کرد در سال‌های گذشته فقط داوران و مهمانان خاص در این مراسم حضور داشتند، اما امسال صاحبان فیلم‌ها که آثارشان به سینمای ایران اعتبار می‌بخشد در این مراسم حضور دارند.

دبیر جشن ادامه داد: «امسال یک بخش تازه به مراسم ما اضافه شده و قرار است بعد از جشن به سه خبرنگار که بهترین و بی‌طرفانه‌ترین پوشش خبری را داشته‌اند سه هدیه نفیس اعطا شود.»

پوراحمد با انتقاد از وضعیت مطبوعات گفت: «متاسفانه نثر مطبوعات ما خیلی خراب شده است. در کشوری که سعدی و حافظ و شاهکارهای ادبی دارد بعضی مطبوعات واقعا نثر حیرت‌انگیزی دارند.»  

آغاز داوری با فیلمی که دیده نشده
دبیر جشن با بیان اینکه داوری جشن امسال با فیلمی که تا به حال دیده نشده، آغاز می‌شود گفت:«من دبیر جشن هستم، اما اگر مازیار میری نبود نمی‌دانستم چه کاری باید انجام دهم. تمام زحمات روی دوش اوست و او صاحب اصلی جشن است.»

میری هم با ابراز افتخار از همکاری با پوراحمد گفت: «نگاهی که ایشان به سینما دارد به کل به سیاست جشن هم تزریق شده و باعث افتخار من است با ایشان همکاری می‌کنم.»

میری تاکید کرد مهلت ارسال آثار در فراخوان یعنی 20 تیرماه تمدید نمی‌شود و هیئت انتخاب بخش مستند 20 تیر، بخش فیلم‌های بلند 25 تیر آغاز به کار خواهند کرد. او ابراز امیدواری کرد اوایل شهریورماه کاندیداها اعلام شود و اولین جشن هشتم شهریورماه در ایوان شمس برگزار شود و با فاصله سه روز یک بار سایر جشن‌ها هم برپا شود.

برگزاری جشن سینمای ایران در محلی تازه
به گفته دبیر اجرایی جشن، امسال از سه بزرگ سینما در مراسم بزرگداشت تجلیل می‌شود و مطابق دو سال گذشته جایزه سیف‌‌اله داد به یکی از خادمان سینما اهدا می‌شود. هشتم شهریور جشن فیلم کوتاه، و به ترتیب 12، 15، و 19 سایر جشن‌‌ها در ایوان شمس برگزار می‌شود و جشن اصلی هم اواخر شهریور در محل تازه‌ای که تا به حال در آن هیچ جشنی برگزار نشده، برپا می‌شود. البته میری ابراز امیدواری کرد محلی که قرار است جشن برگزار شود تا به آن روز آماده شود.

پوراحمد هم در این‌باره توضیح داد: «ما نمی‌خواهیم مراسم اسکار برگزار کنیم ما یک جشن کوچک و محترمانه و خیلی فشرده در شان سینمای ایران برگزار می‌کنیم.»

حضور پررنگ شهرستانی‌ها
میری با اشاره به تعدا آثار ارسالی به دبیرخانه جشن گفت: «تا به حال 55 فیلم مستند، 75 فیلم کوتاه، 35 انیمیشن، و 55 فیلم بلند سینمایی به دبیرخانه رسیده که پیش‌بینی می‌شود این تعداد به 90 تا 95 فیلم بلند برسد. اتفاق جالب این بود که بعد ازانتشار فراخوان اولین فیلمی که به ما رسید فیلم مستند «یک دست، یک چوب، یک لقمه نان» بود. امسال مشارکت بچه‌های شهرستان بیشتر از هر سال بود و از استان بوشهر یک فیلم بلند داستانی به نام «بالابان» به نمایش درمی‌آِید. استان کردستان با 18 فیلم و فارس با 9 فیلم بیشترین و کمترین تعداد فیلم‌ها را دارند.»

در ادامه جلسه خبرنگاران پرسش‌های خود را مطرح کردند.

پوراحمد در پاسخ به سئوالی درباره خبری که در مورد برگزاری جشنی از سوی شورای عالی سینما منتشر شد، توضیح داد: «برگزاری این جشن از نظر ما اشکالی ندارد. مثل پرسشی که هر سال با آن روبرو می‌شویم که جشن سینما با جشنواره فجر در تقابل هست یا نه؛ باید بگویم هرکدام از این رویداد‌ها اعتبار و جایگاه خاص خودشان را دارند. اگر 20 جشن دیگر هم برگزار شود، مشکلی پیش نمی‌آید. اگر در توان و مدیرت و اهدافشان صادق و ساعی باشند، می‌توانند جشن‌‌های خوبی برگزار کنند.»

میری در پاسخ به سئوالی درباره حضور فیلمش «سعادت‌آباد» در جشن گفت: «این فیلم در بخش کارگردانی داوری نخواهد شد.»

جشن تحت تاثیر اختلافات صنفی قرارنمی‌گیرد
پوراحمد در پاسخ به پرسش دیگری درباره اختلاف میان تهیه‌کنندگان توضیح داد: «اعتبار جشن خانه سینما به تک‌تک بچه‌های سینما و به غیرت و همت و هنرشان و کارهایی که باعث افتخار سینما می‌شود، است. چنین جشنی نمی‌تواند تحت تاثیر اختلافات صنفی قرار گیرد. چون ما جشن را فراتر از این اختلافات می‌بینیم. همیشه در هر مراسمی اختلافاتی وجود دارد و در بیشتر جشن‌های خانه سینما هم این موارد وجود داشته و ممکن است امسال هم باشد، اما نمی‌تواند کلیت جشن را زیر سئوال ببرد.»

میری در پاسخ به این سئوال که آیا تنها یک دبیر برای تمامی بخش‌ها وجود دارد گفت: «برای اینکه هر کدام از بخش‌ها آسانتر برگزار شوند، یک مدیر هماهنگی وجود دارد. برای سینمای مستند، رامین حیدری فاروقی، ‌برای انیمیشن آقای شرعی و برای بخش فیلم‌های کوتاه مجید برزگر در این سمت فعالیت می‌کنند.»

چالشی برای اکران فیلم‌های بدون پروانه نمایش ایجاد نمی‌شود
دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران در خصوص نمایش فیلم‌های بدون پروانه نمایش در جشن سینمای ایران که ممکن است باعث چالش میان خانه سینما و معاونت سینمایی شود، توضیح داد: «این جشن در وسیع‌ترین شکلش که بخش فیلم‌های داستانی است، 87 داور دارد که به جز داورها کسی حق ورود به سالن نمایش را ندارد. بنابراین دیدن یک فیلم توسط 87 نفر که خود از اهالی سینما هستند، نمایش عمومی محسوب نمی‌شود که به پروانه نمایش احتیاج باشد. این یک اکران خصوصی است که هیچ چالشی را بوجود نمی‌آورد، اگر دیدن فیلم توسط 87 نفر چالشی ایجاد کند حتما چالش کوچکی خواهد بود. نمیتوانیم از حالا پیش‌بینی کنیم که مشکلی پیش می‌آید. تنها شش یا هفت فیلم این مشکل را دارند که فکر نمی‌کنیم، چالش بزرگی داشته باشند.»

میری هم در این مورد توضیح داد: «در سال‌های گذشته هم از این موارد وجود داشته است. مثلا درباره فیلم «خاک آشنا» هم این مورد وجود داشت، اما مشکل بزرگی به وجود نیامد.»

پوراحمد درباره بک جا برگزار کردن همه جشن‌ها هم گفت: «جشن اصناف که در طول یک سال برگزار می‌شود به خود صنوف مربوط است. ممکن است هر صنف با انگیزه‌های خاص خود جشن‌هایش را  برگزار کند که ما هم با آنان موافق هستیم.»

هیچ فیلمی زمان طولانی در محاق توقیف نمی‌ماند
پوراحمد درباره چگونگی به نمایش درآمدن فیلم‌های توقیفی در جشن خانه سینما گفت:« هیچ فیلمی زمان طولانی در محاق توقیف نمانده است. «به رنگ ارغوان» چند سال در محاق توقیف ماند و بعد آقای شمقدری آن را از محاق خارج کرد حالا ممکن است بعد از آقای شمقدری مدیر دیگری بیاید و فیلم دیگری را از توقیف خارج کند.»

میری درباره پوستر جشن هم توضیح داد:« پوستر جشن پانزدهم اوایل مرداد رونمایی می‌شود و نوین عرفا که حامی مالی خانه سینما است تنها اسپانسر جشن امسال خواهد بود.»

او با بیان اینکه سال گذشته همکارانش در خانه سینما جشن سختی را برگزار کردند، گفت:« خانه سینما سال گذشته در محاصره اقتصادی قرار گرفته بود که جا دارد از دوستان تشکر کنیم که با تمام سختی‌ها جشن آبرومندی را برگزار کردند. آیین‌نامه جشن تغییر زیادی  نسبت به سال گذشته نکرده است. تنها در بخش فیلم اول سرشاخه داوران صنف‌ها که حدود 10 نفر هستند، کاندیدای فیلم اول را اعلام می‌کنند و بعد 87 نفر داوران به آن رای می‌دهند. در بخش‌های دیگر در مرحله اول کاندیداها اعلام می‌کنند و بعد 18 نفر داوران صنوف دیگر اضافه می‌شوند و بعد پنج نفر از شورای عالی تهیه‌کنندگان و پنج نفر منتخب هیئت مدیره برگزیدگان را معرف خواهند کرد.»

پوراحمد هم در این‌باره توضیح داد: «از صنوف خواستیم بهترین انتخاب‌ها را برای داور انجام دهند و افرادی را انتخاب کنند که مقید باشند تمام فیلم‌ها را ببینند و داوران افراد موجه و معتبری باشند.»

با کسی دعوا نداریم
او در پاسخ به این پرسش که اختلاف میان معاونت سینمایی و خانه سینما به جشن لطمه‌ای می‌زند، گفت: «تا به حال مشکلی پیش نیامده و امیدوارم بعد از این هم پیش نیاید. ما با کسی دعوا نداریم و امیدواریم آنها هم دعوا نداشته باشند. جشن سینمای ایران متعلق به همه سینمایی‌ها است و از پشتوانه اکثریت بچه‌های سینما هم برخوردار است. ما سعی کردیم از اختلاف معاونت سینمایی و خانه سینما فاصله بگیریم و فراتر از آن به جشن نگاه کنم. امیدوارم این چتر جشن خانه سینما آنقدر مقاوم باشد که دعواها در آن نفوذ پیدا نکند.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =