۷ نفر
۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
یزدانی و مرادمند را با موارد قبلی مقایسه نکنید!

ماجرای خدمت سربازی دو مدافع استقلال مهم‌ترین بحث این روزهای فوتبال ایران است.

این روزها بحث سربازی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند، دو مدافع تیم استقلال بسیار داغ شده و این باشگاه به شدت در تلاش است تا با استفاده از روش‌های موجود سربازی این دو مدافع را به تاخیر بیاندازد تا فرهاد مجیدی بتواند در ادامه فصل از دو مدافع ثابت خود بهره ببرد. در این بین تلاش باشگاه استقلال برای حفظ دو مدافع خود واکنش‌های بسیاری را در پی داشته و خیلی‌ها مخالف تعویق سربازی این دو نفر هستند و آن را نوعی تبعیض در حق بقیه بازیکنان و تیم‌ها می‌دانند. آن‌ها شرایط این دو بازیکن را با احمد نوراللهی و امید عالیشاه مقایسه می‌کنند که نیم فصل لیگ شانزدهم در شرایطی که تیم پرسپولیس با تراکتور در کورس قهرمانی بود ناگهان سرباز شدند و به تیم رقیب رفتند.

با این حال مورد دو ستاره پرسپولیس با مدافعان استقلال تفاوت بسیاری دارد. احمد نوراللهی و امید عالیشاه ابتدای آن فصل با استفاده از معافیت تحصیلی با پرسپولیس قرارداد بستند و هیچ مشکلی برای ادامه حضور در این تیم نداشتند اما تلاش‌های باشگاه تراکتور از یک سو و نیمکت‌نشینی آن‌ها به خصوص نوراللهی در آن فصل از سوی دیگر باعث شد این دو نفر از دانشگاه انصراف داده و راهی تراکتور شوند. حتی آن زمان گفته می‌شد تراکتوری‌ها در تماس با این دو بازیکن  به آن‌ها گفته‌اند فقط تا پایان لیگ شانزدهم امکان جذب سرباز دارند و اگر راهی این تیم نشوند بعدا باید سربازی خود را در تیم‌هایی چون ملوان و فجرسپاسی در لیگ یک بگذرانند. موضوعی که در نهایت باعث شد نوراللهی و عالیشاه به میل خود و نه به اجبار راهی سربازی شوند. موضوعی که آن زمان خمارلو، مدیر روابط عمومی وقت پرسپولیس هم تایید کرده بود.

یکی دیگر از مواردی که این روزها در مقابل درخواست باشگاه استقلال مطرح شده ماجرای مهرداد پولادی است. مدافع چپ تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۴ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ که به دلیل کارت پایان خدمت جعلی باید به سربازی می‌رفت اما هرگز به ایران برنگشت و خیلی‌ها معتقدند اگر کمکی که استقلالی‌ها می‌خواهند به یزدانی و مرادمند شود، به او هم می‌شد مسیر فوتبالی این ملی‌پوش سابق کاملا تغییر می‌کرد. مهرداد پولادی برخلاف دو مدافع استقلال مشکل جعل کارت پایان خدمت داشت. در آن زمان بسیاری از بازیکنان لیگ برتری به خاطر این مشکل مجبور شدند به تیم‌های نظامی بروند اما سروش رفیعی و مهرداد پولادی با تاکید کارلوس کی‌روش و فدراسیون فوتبال و با کمک مسئولان نظام وظیفه این اجازه را پیدا کردند که با تیم ملی راهی جام ملت‌ها شده و سپس به خدمت سربازی بروند و چند ماه تعویق شامل آن‌ها شد. پولادی در آن زمان برخلاف قولی که داده بود پس از جام ملت‌ها به ایران برنگشت و قرارداد با تیم قطری را بهانه کرد. حتی پس از غیبت پولادی مسئولان نظام وظیفه اعلام کردند او پس از پایان قراردادش می‌تواند به ایران برگردد و جریمه‌ای نخواهد شد اما ستاره سابق تیم ملی هرگز به ایران برنگشت. اخیرا هم سردار باران‌چشمه اعلام کرده بود اگر پولادی همین حالا به ایران برگردد بدون هیچ تنبیهی می‌تواند به سربازی برود. اتفاقی که البته بسیار بعید است رخ دهد.

این بررسی نشان می‌دهد قیاس یزدانی و مرادمند با موارد قبلی اصلا منطقی نیست و وضعیت این دو مدافع باید براساس شرایط خودشان و قوانین موجود سنجیده شود نه براساس مواردی که تفاوت بسیاری با وضعیت آن‌ها دارد. در این مورد درخواست باشگاه استقلال معافیت این دو بازیکن نیست بلکه مسئولین این دو باشگاه در تلاش برای تعویق سربازی هستند. موضوعی که مسئولان نظام وظیفه باید آن را به دور از فشارهایی که از سمت موافقان و مخالفان وارد می‌شود بررسی کنند و تصمیمی عادلانه بگیرند. البته این نقد به مدیریت باشگاه استقلال هم وارد است که چرا ابتدای فصل برای این مسئله فکری نکرد و اجازه داد موضوع مدافعان استقلال تا این حد حاشیه‌ساز شود.

258 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1605273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =