انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از اقدام عجیب سوریه و انصارالله یمن

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:مناقشات روسیه و غرب به پیشاهنگی آمریکا سرانجام به اعلام به رسمیت شناختن استقلال دو استان «دونتسک» و «لوهانس» واقع در شرق اوکراین توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه منجر شد.

این اقدام بسیار عجیب پوتین که با اعزام نیروهای نظامی روس به این دو استان شرق اوکراین به بهانه حمایت از آنها در برابر دولت مرکزی و کشورهای غربی صورت گرفته است، واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشته که همچنان ادامه دارد.
اینکه در روزهای آینده چه تحولاتی در اوکراین رخ خواهد داد و اینکه آیا این اقدام پوتین به یک جنگ منجر خواهد شد یا اتفاقات دیگری را باید انتظار داشت، هنوز قابل پیش‌بینی نیست ولی در این نکته نمی‌توان تردید کرد که اقدام پوتین نوعی بازگشت به عصر تجزیه سرزمین‌های دیگران است، واقعه‌ای که زمان آن سپری شده و در دوران کنونی هیچکس چنین چیزی را نمی‌پذیرد. رئیس‌جمهور روسیه با اقدام بسیار عجیب خود هرچند غرب را در مقابل عمل غیرقابل پیش‌بینی قرار داده ولی چهره خود را نیز در تاریخ روسیه، در کنار تزارها قرار داده است. در جهان معاصر، تجزیه کشورها را به هر بهانه‌ای که باشد حتی اینکه اکثر مردم منطقه‌های موردنظر پوتین، روس‌زبان هستند، قابل پذیرش نیست. وضعیت دو استان مورد نظر پوتین نیز بگونه‌ای نیست که بتوانند به عنوان کشورهای مستقل به حیات خود ادامه بدهند.
نکته دیگری که تعجب ناظران را برانگیخته، پذیرش اقدام پوتین توسط سوریه و انصارالله یمن است. چنین پذیرشی توسط چند کشور آمریکای جنوبی و لاتین به دلایل خاص وابستگی آنها به روسیه قابل درک است، ولی از سوریه و بالأخص از انصارالله یمن همراهی با پوتین در اقدامی که برای تجزیه اوکراین کرده بسیار عجیب و خارج از چارچوب‌های معیاری کشورهای مسلمان است. هرچند این همراهی‌ها با روسیه را می‌توان با رفتار زشت آمریکا و غرب علیه سوریه و یمن و همراهی آنها با عربستان و امارات و تروریست‌ها مرتبط دانست ولی تأیید تجزیه کشورها در عصر حاضر همانند خود تجزیه غیرقابل پذیرش است.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1605834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 92
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • TR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    در دنیا بر خلاف شعارهای تو خالی زور حرف اول را میزند و پوتین هم این قضیه را خوب میداند
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      درود بر انصارالله یمن درود بر سوریه
    • علیرضا IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      5 5
      خطاب به روزنامه جمهوری اسلامی؛ ( شما حرف نزنید کسی بهتون نمیگه که لال هستید) چون کاملا مشخصه که در راستای کدام جناح و اهداف حرکت میکنید. زمان ریاست جمهوری روحانی، سکوت اختیار کرده بودید. اما در زمان آقای رئیسی مسلسل وار لب به انتقاد گشودید.
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      6 3
      حرف حساب: آیا اوکراین تجاوز آمریکا، اسرائیل، عربستان، امارات و ... به یمن و کودک کشی آنها را محکوم کرده است؟ آیا اوکراین قتل و خونریزی و کشتار مردم در سوریه به دست مزدوران داعشی آمریکا، اسرائیل و عربستان را محکوم کرده است؟ چه انتظاری از سوریه و انصار ا... دارید؟!
  • صدا IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    وقتی کشورهایی مثل یمن و سوریه که خود طعم تلخ تجزیه شدن و تجاوز را چشیدن با کشوری که بلایی مشابه بر سرش می آید به جای همدردی و طرفداری ،برعکس با فرستادن پیامهای تبریک به کشور متجاوز هم پیمان می شوند پس شاید و حتما تجاوز به کشور خودشون هم جایز و قانونی می باشد
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      این همه شعارهای الکیه . استانداردهای دوگانه بر دنیا حاکمه . دم از دمکراسی می‌زنند ولی در بحرین چون دمکراسی به نفعشون نیست اجازه سرکوب میدن. در تایوان تمامیت ارضی چین معنایی نداره یا در فلسطین . دم از تعهدات بین المللی می یابد ولی برجام رو به راحتی پاره می کنند . ده ها مورد دیگه میتونم مثال بزنم. کلا این شعارهای قشنگی فقط ابزار اعمال قدرت هست برای جاهایی که منافعشون ایجاب می‌کند. هر کشوری دنبال منافع ۷ودشه . حوادث اوکراین و قبل از اون افغانستان ثابت کرد آمریکا ابرقدرتی هست که غیرقابل اعتماد و کشورهای باید مستقلا خودشون امنیت خودشون رو تامین کنند و روی پای خودشون بایستند . آمریکا ابرقدرتی هست که همیشه متحد خودش رو می فروشه و دشمنش رو میخره. یعنی به تمام متحدینش به چشم زیردست و املاک خودش نگاه میکنه و این دارایی رو هر وقت منافعش ایجاب کرد می فروشه و با دشمنانش مذاکره میکنه و بهشون امتیاز میده . دیدیم دولت افغانستان رو فروخت و با طالبان مذاکره کرد و افغانستان رو در حقیقت به طالبان فروخت . همیشه همین بوده . مثل الان که بسیاری کاربران عرب نگرانند اونها رو به ایران بفروشه
    • آرمان IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      89 23
      اوکراین چوب بی خردی رئیس جمهور هنرپیشه و کمدین خودش رو میخوره . فقط کمدین ها سیاست مدار میشن و ملتی جوگیرانه به یک کمدین رای میدن بهتر از این نمیشه . حالا باید قربانی قمار پوتین و بایدن بشه. اوکراین اگه با عضویت ناتو میخواست به امنیت برسه ناامن شد با این بی خردی. آخه با کدوم منطق عقلانیه کشوری که قدرتمنده ،همسایه ات هست و مرزهای زیادی داره و بر جمع زیادی از مردمت که روس تبار هستند نفوذ داره دشمن خودت کنی که کشورت نابود بشه . بهتر بود یک بالانس و توازنی بین روسیه و غرب در روابط لحاظ می کرد تا قربانی ابرقدرتها نشه.میخواست با روسیه نباشه بی طرف میموند و نه خودش رو کامل می چسبوند به غرب و نه به کامل به روسیه
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      52 21
      دقیقا همینطوره
    • علیرضا IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      چیزی که عوض داره گله نداره. اوکراین در کنار غرب علیه دولت سوریه دسیسه کرد و ار معارضین حمایت کرد . علیه دولت ونزوئلا هم دسیسه کرد و دولت اپوزسيون رو در ونزوئلا به رسمیت شناخت. در یمن هم اوکراین به همراه غرب دولت منصورهادی رو به رسمیت شناخت و سفارتش رو با غربی‌ها به صورت هماهنگ به عدن منتقل کردند. پس جای گلایه ای نسبت به اونها وجود نداره . طبیعتا اگه اوکراین دولت ایران رو هم به رسمیت نمی شناخت دولت ایران هم حق مقابله به مثل داشت چون اعلام رسمیت از جانب کشورها یک امر دوجانبه است.
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      20 30
      از قصد اینو نوشتی وگرنه خودتم بهترمیدونی که چرت نوشتی.
    • م FR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      4 16
      چون نادانی سخن مگو...مجبور نیستی درباره چیزی حرف بزنی که هیچی ازش حالیت نیست...
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      1 0
      صادق فرامرزی نوشت: «آنچه اوکراین در این نیمروز "تجربه" کرد نهایتا می‌تواند برای یمن یک "خاطره معمولی" و برای فلسطین یک "تاریخ اتمام‌ناپذیر" باشد... مردمی صبح‌شان را با صدای انفجار شروع کردند، تلخ و گزنده، یک اتفاق معمولی برای مردم نیمی از خاورمیانه... جنایت را نمی‌توان تقلیل‌پذیر کرد، مرگ ناحق هر انسان از هر نژاد و جغرافیایی جنایت است، اما زمانی که فکر می‌کنیم انفجار بمب بر سر سفید پوست اروپایی ارزشی مضاعف از مرگ کودکان پابرهنه دارد، جنایت را طبقه‌بندی کرده‌ایم... اینجا رد نامرئی خط‌کشی استعماری در ذهنمان رخ می‌نماید، اینکه تجربه خاطره روزمره انسان خاورمیانه‌ای برای انسان اروپایی را فاجعه می‌خوانیم خود بزرگترین فاجعه معاصر است!»
  • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    باور کنید این موضوع حتی به نظر روزنامه جمهوری اسلامی هم عجیب نیست! فقط داره طعنه میزنه. میخواد به کسانیکه ادعا میکنند ایران بازیگردان سوریه و یمنه طعنه بزنه. براستی هم یکبار دیگر اثبات شد که بازیگردان سوریه و یمن روسیه است.
    • آرمان IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      80 32
      این به بازیگردانی ارتباطی نداره . این دولت های روسیه و ایران بودند که در کنار بشار اسد ایستادند و نجاتش دادند . مساله چندان پیچیده نیست . حال طبیعتا وقتی روسیه در برابر غرب قرار میگیره طبیعیه که دولت سوریه از روسیه حمایت کنه و همین طور هر گاه ایران در برابر غرب یا امریکا قرار بگیره طبعا دولت سوریه جانب ایران رو خواهد گرفت. چندان مساله پیچیده ای نیست و تفکر و عقل بالایی نیاز نداره فهم این .ولی ایران چون مثل سوریه مدیون روس‌ها نیست مثلن سیاسا مستقلانه تری پیش گرفته . یمنی ها هم احتمالا هدفشون جلب رضایت روسیه است تا دولت نجات ملی یمن رو به رسمیت بشناسند.
    • محمد IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      8 22
      درود بر رهبر عزیز که همه ملت ایران عاشق ایشان هستند
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      1 1
      این حسینی دولت آبادی نماد بارز یک فرد شدیدا بیسواد برانداز هست که صبح تا شب پای رسانه های منوتو وار هست. وقتی مثلا میاد لفظ قلم حرف بزنه و اباطیلی که وارد دستگاه کپی مبتذلش شده رو مثلا به عنوان تحلیل بگه، دم خروس بیسوادی شدیدش میزنه بیرون؛ اونجایی که به جای دولت متبوع، می‌نویسه دولت مطبوع، یا مثبت منفی های بایاس دار اینجا رو به جامعه تسری میده. با همین چیزاست که بیسوادی غیر قابل درمان افراد لو میره، این مزخرفاتی که روسیه فلانه و بیسانه که هر طوطی ای که منوتو پنوتو ببینه بعد چند روز یاد میگیره
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    اگه گریبانگیر خودمون بشه چی
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      35 21
      شک نکن میشه
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    تجزیه چیه اینا مال خودش بوده
    • محمدمهدی مولوی IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      90 29
      خب اکه اینطوریه قفقازهم ماله ایران بود باداغستان وبرخی شهرهای جنوبی روسیه
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      75 31
      مال بابای پوتین بوده ؟؟؟؟
  • م IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    اینا همش حرفه. چطور غرب که شوروی رو تجزیه کرد قابل پذیرش بود. این روسیه و غرب کپی همن اگه همین دو استان تو روسیه بودن و اعتراض می کردن غرب به رسمیت میشناختشون. مثال واضحش همین تایوانه. خود آمریکا هم قبول داشت که تایوان جزو چین هست ولی بعد از اینکه چین قدرت گرفت روش اصرار کرد.
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      10 33
      استغفرالله......نگو
    • سعید EE ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      2 3
      غرب شوروی رو تجزیه نکرد شوروی به خاطر فساد و نظامی گریش فرو پاشید ثانیا شوروی یک کشور نبود. تعدادی کشور که بیشترشان هم با زور و از طریق تهاجم نظامی و کودتا توسط اتحاد جماهیر شوروی گرد هم اومده بودند نتونستند فشار و قحطی و فساد افسار گسیخته رو تحمل کنند و برای استقلالشان تلاش کردند و مستقل شدند. اتفاقا کشوری مثل اکراین یکی از بزرگترین قربانیان شوروی بود چه در ماجرای قحطی بزرگ و چه در ماجرای چرنوبیل. الا هم داره به خاطره سیاست مستقلش مورد تجاوز قرار می گیره. به جای حرف های الکی یه نگاهی به تاریخ بندازید
  • ایرانی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    88 39
    البته نظر روزنامه اطلاعات در کل جهان منطقی است اما وقتی می بینیم کشور فلسطین در هفتاد سال قبل توسط صهیونیستهای انگلیسی مورد تهاجم واشغال با کشتار ملت مظلوم فلسطین صورت می گیرد وقتی می بینیم سوریه و عراق و یمن مورد تهاجم جنایتکارانه و شرورانه ال سعود و ال زاید به همراهی امریکا و انگلیس و فرانسه و المان قرار می گیرد و سازمان ملل امریکایی هم هیچ غلطی جز تایید جنایتکاران نمی کند در انصورت اقدام پوتین درراستای روسی تباران و اوکراینی که روزی جزو روسیه شوروی بوده قابل انتقاد انچنانی نیست پس روزنامه اطلاعات فعلا بهتراست به اشغالگران صهیونیستی بپردازد و از ملت یمن دفاع کند .
    • آرمان IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      55 22
      بحرین رو یادت رفت که انقلاب ،سالمت آمیز مردم بحرین توسط ارتش خارجی سعودی سرکوب شدید شد ولی همه کور و کر بودند
  • ح IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    98 64
    روزنامه جمهوری جز تخریب روابط ایران وسایر کشور هاورییسی کار دیگری ندارد در دولت های اصلاحات ولیبرال معلوم نبود کجا بودوانتقادی نداشت
  • ایرانی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    68 29
    در انتقاد قبلی بجای روزنامه جمهوری اسلامی روزنامه اطلاعات را نام بردم که بدینوسیله پوزش می طلبم و در ادامه وقتی دو استانی که اشتباها در جزو اوکران غربی طلب قرار داشته خود روس تباران علاقه مند بودند که مستقل از اوکراین امریکایی باشند چندان مورد اشکال نیست و خیلی بهتر از اقدامات صهیونیستهای امریکایی و انگلیسی هست که ملت امارات را توسط مزدوران ال سعود و ال زاید مورد تهاجم وحشیانه بمدت هفت سال قرارداده اند خیلی بهتر از مزدوران داعشی که بمدت چند سال ملت عراق و سوریه را قتل عام کردند پس روزنامه جمهوری اسلامی فعلا بهتر است اعلام نظر نکند .
  • صادق IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    98 56
    نباید تاریخ را فراموش کنیم که همین تزارهای روس و وحشی قسمتی از خاک وطن عزیزمان را تجزیه کرده‌اند
    • آرمان IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      62 25
      حکومت تزاری سقوط کرد رفت. شوروی آمد و اون هم سقوط کرد و این یک حکومت دیگه است و اون سرزمین ها هم هر کدوم مستقل شده و دست روسیه نیست. مگه قبلا صدام با ایران نجنگید .آیا حکومت فعلی عراق هم پس دشمن ماست؟ حال رو دریاب نه گذشته .اون هم وقتی اون حکومت سرنگون شده و از اون تاریخ دو حکومت دیگه عوض شده . همین آمریکا با وجود سابقه بدی که در ایران داره و حکومتش هم هنوز عوض نشده و همون سیستم هنوز روی کاره اگه الان منافعمون باشه و دنبال تحریم کردن و خلع سلاح موشکی و... نباشه هیچ مشکلی وجود نداره تا باهاش کار کنیم ولی می بینی که به انرژی هسته ای گیر میدن باهاشون توافق می کنیم میگن چرا موشک دارید؟ قطعا موشک هم نداشته باشیم باز یک بهانه دیگه و این رویه رو ادامه میدن همین طور تا دقیقا مثل لیبی بشیم
  • سهند IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    41 9
    چرا میترسن غرب ناراحت بشه کشورشان را ویران کننه؟! صدها هزار تن بمب برسر کودکان بی‌دفاع شان بریزه؟؟!........... دیگه چیزی برای از دست دادن دارند؟؟؟!!!
  • کیوان IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    84 43
    اوکراین پاشنه پای کثیف غرب درمجاورت روسیه هست برای دسترسی به آب شیرین ومنابع روسیه عزب هزاران کیلومترانطرف دنیا به چه حقی برای روسیه ومنطقه تعیین تکلیف میکنه؟ ازاون طرف توکارچین مداخله میکنه ودرغرب آسیاهم برای ایران وسوریه ویمن تعیین تکلیف میکنه قانونه دشمن دشمن من دوست من است الان تانکهای مرکاوای اسراییل نجس تواوکراین چکارمیکنه به امیدی نابودی اسراییل عامل همه فتنه هاوجنگها
  • اکبرمختاریان IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    13 36
    بدترین تصمیم یه آدم این است که خودش دعوت نباشد ولی بقیه رادعوت به مهمانی فرد دیگری بکند.
  • ناشناس IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    60 33
    برای چی باید تجزیه غیر قابل پذیرش باشد!!! مردم آنجا اکثرا با روس موافقند.
  • علی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    47 57
    انصاراله اشتباه بزرگی رامرتکب شده.آنهابایدمدتی منتظر می ماندند.
    • آرمان IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      49 12
      خب اوکراین هم دولت منصور هادی رو به رسمیت شناخته و اینها هم مقابله به مثل کردند
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    28 44
    بازی سیاسی مثل بازی شطرنج است. گاهی باید مهره ای را بزنی و گاهی باید مهره ای را به حریف بدهی. بازی غرب با روسیه را نادیده نگیرید.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    59 14
    اون موقع که غرب بالاخص امریکا لیبی رو به اون روز انداختن و عملا تجزیه کردن و همون کار رو تو سوریه هم میخواستن انجام بدن جهان معاصر نبود ؟؟؟ جواب بده نویسنده مقاله تجزیه کشورها فقط برای کشورهای حامی غرب بده و الا برای دیگران مهم نیست
  • پورعبد IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    76 31
    چرا برسمیت شناختن وحمایت همه جانبه آمریکا از تایوان اینقددددددددر عجیب نیست درواقع شمادرصف کسانی قرار میگیرید که میخواهند روسیه را بکوبند
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    69 15
    این نظر روزنامه خودش خیلی عجیب است درواقع این ناتو وآمریکاست که اقدامات تحریک کننده انجام میدهند یامثلا اقدام آمریکا درتایوانِ چین !!!!!/ آقای روزنامه به نظر شما کدامیک عجیبتر است (ام علی قلوب اقفالها)
  • سعید IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    80 35
    روسیه متحد ماست و امریکا دشمن ما هم باید این دو کشور را به رسمیت بشناسیم .به قول معروف دشمن دشمن من دوست من است
    • محمد IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      21 28
      باید؟ یعنی که باید شورشی هارو به رسمیت بشناسیم اگر کسی دوست ما باشد دلیل نمیشه حق با اون باشه مثل زندگی واقعی که ما مجبور نیستیم کاری که دوستمون میکنه رو تأیید کنیم
  • آرمان IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    50 10
    خب اصلا به ونامه جمهوری اسلامی چه ارتباطی داره . آیا این عجیب نبست که تین روزنامه از یک طرف جنگ حمایت کنه .بهتره تابع موضع بی طرفانه ای که وزارت خارجه گرفته باشه . سوریه هم طبیعتا در جبهه غرب قرار نمیگیره . اون هم وقتی علیه دولت اسد غربی‌ها توطئه کردند و روسیه از دولت اسد حمایت کرد طبیعتا در این ماجرا کنار دولت روسیه می ایسته . عجیب بود اگه رفتارش غیر از این بود . انصارالله یمن هم احتمالا با این کار هم علیه غرب موضع گیری میخواد بکنه و هم حمایت روس‌ها رو میخواد جلب کنه تا دولت نجات ملی یمن رو به رسمیت بشناسند .
  • اااا IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    37 53
    تجزیه کشورها در عصر حاضر هیچ نتیجه ای جز به هم ریختگی نظم جهانی نخواهد داشت،ضمن اینکه بسیاری از کشورها منجمله کشور خودمان هم در برهه ای از تاریخ درگیر آن بودیم و این بدعتی که روسیه بنیان نهاد زنگ خطری برای بسیاری از کشورهای جهان خواهد بود.پس بهتر است کسی از این اقدام روسیه شاد نباشد که ممکن است روزی دامن هر کشوری را بگیرد.
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      42 12
      خب این بسیار عالی و منطقی و انسان دوستانه است ولی بسیار کوتاه بینی و ساده لوحانه است . وقتی این شود در خونه ونزوئلا، یمن و سوریه نشئت اوکراین و غرب حمایت کردند و از نظر اونها عالی بود و حالا که این شتر در خونه اوکراین نشسته نمیشه دم خز اخلاق مداری زد . چیزی که عوض داره گله نداره
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      45 8
      برهم زدن نظم جهانی؟!!!!!!! شمااز کدام نظم حرف میزنید ؟همین قانون جنگل رامیگویید؟ بعلاوه تجزیه کشورهارا روسیه بدعت نگذاشت جدایی تایوان ازچین چه میشود واگر ایران وروسیه درسوریه دخالت نمیکردند حالا سوریه وعراق تجزیه شده بود مثل کردهای عراق که ترکیه وایران مانع ازتجزیه شدند
  • رضا IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    51 8
    همین چندسال پیش بود که ناتو یوگسلاوی را به جند کشور تقسیم کرد وهیچ اشکالی پیش نیامد حتی جایی به اسم کوزوو که وسط صربستان هست با بمب باران آمریکا وناتو مستقل شد مقاله نویس روز نامه جمهوری باید کمتراز پانزده سال داشته باشد که اینقدر بی خبر هست سودان جنوبی کی از سودان جدا شد حق تعیین سر نوشت یعنی چی دنباس از 2015 خواهان به رسمیت شناختن استقلالشان هستن دوستان مقاله نویس خیلی آینده نگر هستن وامیدوارند که به زودی ایران درچرخه جهان غرب وناتو قرار گیرد وآن وقت افتخار همسویی از قبل را داشته باشند
  • الموت غرب IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    39 15
    ترکیه که خودش بخشی از خاک سوریه رو اشغال کرده اونوقت داره صحبت از تمامیت ارضی میکنه !!! به نظرم ایران نباید روسیه رو محکوم کنه چون استانهای از دست رفته خودشو داره پس میگیره که آمریکا و متحدانش اون رو از روسیه جدا کردند آمریکا و ناتو ۵ میلیون کیلومتر مربع از خاک روسیه رو که مال روسیه بود با توصیه به کشور های دشمن روسیه تبدیل کرد و اونها را از خاک روسیه جدا و به رسمیت شناخت و بعد هم اون هارو و عضو ناتو کرد بنظرت اگه کسی این همه کار علیه تو انجام بده تو علیهش دست به اسلحه نمی شی
  • مهدی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    35 15
    کلا اصلاح طلبان به هر طنابی حتی پوسیده آویزان می شوند تا علیه تصمیمات درست نظام و دولت فعلی قرار بگیرند اول مثل این آرام... بعداً با هیاهو...لااقل اسم روزنامه رو عوض کنید...بزودی همه جهان این دو بخش جدا شده را رسمی می دانند..آمریکا هم با تحریم این دو منطقه رسماً پذیرفته
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    42 11
    این چرت و پرت ها شعاره . روزنامه جمهوری اسلامی هم بهتره همون سیاست مستقل و بی طرفانه وزارت خارجه رو لحاظ کنه. همه این شعارها و حقوق بشر و حقوق بین الملل و... شعاره فقط و همه کشورها استاندارد دوگانه دارند و حرف اول و آخر رو قدرت میزنه و تمام . در فلسطین،در برجام، در تایوان و خیلی جاهای دیگه همه چون شاهدش هستیم. هر کشوری فقط دنباله رو منافع خودش هست. مگه ۶مین شوروی رو تکه تکه نکردند . از این توهمات بیرون بیاید
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    33 8
    این روزنامه جمهوری اسلامی هم دردام روزنامه ای زنجیره ای افتاد.وازدست رفت.
  • آریا IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    16 24
    خیلی ها فکر میکنند روسیه قرار است به اوکراین حمله کند ولی همین الان هم حمله کرده همین که به شورشی های دونتسک وهانتسک کمک میکنه داره با اوکراین میجنگه شک نکنید پول و مهمات و نیروی جمهوری دونتسک و هانتسک رو روسیه داره میده.
  • احد IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    42 11
    بفرمایید زمانیکه آمریکا به عراق و افغانستان حمله کرد و بیش از پانزده سال در اشغال آمریکا بود روزنامه جمهوری اسلامی کجا تشریف داشتند
  • فرزاد IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    31 8
    منفعت بزرگ از این قضیه نصیب غرب شد، باتحریک اکراین برای پیوستن به غرب این داستان رو رغم زدن،تمام ثروت مردم اکراین به بانک‌های غرب سرازیرشده،کارخانه های سلاح سازی غرب دلشون جنگ میخواد،همین چندروزپیش هیات آمریکایی رفته لهستان بهشون به زورقراردادخریدکلی تانک وتجهیزات زرهی تحمیل کردن هرچی گفتن عموجان مانیاز نداریم آمریکاییهاگفتن نه بایدبخرید،شبیه طنز میمونه ولی واقعیت داره
  • ناشناس IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    20 10
    چون پوتین فقط به فکر کشور خودشه
  • گشتاسب IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    29 11
    این روزنامه فکر میکنه عقل کل هستش تو مگه قیم سوریه و ونزوئلا و انصارالله هستی .بفکر خودتان باشید تو باتلاق مشکلات و خواسته های ملت موندید چکار کنید.غرب هم بشما هیچی نمیده خاطر جمع باش فقط همه رو میخواد وصل دمش کرده رو زمین بکشد نه میخواد کسی رو آقایی و سروری برساند .
  • محسن IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    10 24
    آمریکا باید اون دو منطقه تحریم کنه و نزاره از اوکراین جدا بشه
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    27 10
    مدیر مسئول روزنامه ای که خودش ثبات نداره پس نباید در مورد دیگران اظهار نظر کنه
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    36 11
    سوریه خودش قربانی آمریکاست که شرق این کشورو جدا کرده. پس چیزی که عوض داره گله نداره!
  • مهدی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    31 10
    انصارالله خوب کاری کرده سیاست خوبی رو اعمال کردن به جای حرف های نابجا کمی سیاست داشته باشید
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    29 10
    سیاست پردازای محترم بهتره به کشور خودتون انتقاد کنید که داره به فنا میره
    • مهدی IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      4 12
      هموطن عزیز قراره در این رابطه نظر بدیم نه فرا فکنی . منفی بافی ودر نهایت عقده خالی کنی برای نظام کشور خودمون
  • ف GB ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    13 6
    همین غرب به راحتی کوزوو را از صربستان جدا کرد و به رسمیت شناخت..حالا چرا از روسیه ایراد میگیرد..دوگانه بودن غربی ها..
  • US ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    12 14
    روسیه باید کار امریکا وغرب را بسازد این یک فرصت تاریخی است که دیگر بدست نخواهد امد
  • GB ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    11 13
    این یک هشدار به علی‌ آف هم هستش که فکر همکاری با ناتو رو از سرش بیرون کنه و قرارداد با ترکیه که عضو نخودی ناتو هستش رو روی یخ نوشته بدونه. علی‌ آف از ترسش رفته به اربابش خوش رقصی نشون بده.
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    10 12
    مهم نظر ملتشونه که اونا راضی اند شما کاسه داغ تر از اش شدی؟؟!!!
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    8 10
    یمن و سوریه کار درست و انجام دادند، کاش ایران هم در سیاست خارجه مقتدر و روراست بود، که اگه ایران هم شجاعت میداشت و جسور می بود در مناسبات بین المللی الان ما اینقدر تحت فشار نبودیم.
  • محمدحسن قاسمی طاقانکی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    11 5
    اوکراین چوب وابستگی سران خود را می خورد
  • مهدی IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    10 7
    سوریه و انصارالله میدونن که باید دنبال برگ برنده باشن
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    3 9
    درود بر انصار الله و سوریه و محور مقاومت
  • ص IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 5
    سلام. باعقل بسنجی روسیه کشوری نیست دست به ريسک بزنه پوتين به حرفش میرسه احتمالا هم نه جنگ سنگین راه میندازه اوکراين قبول ميکنه به ناتو نمیپیونده. ولی دیگه به بعدش قدرت و نفوذ روسیه رو از شرق فرات تادریای مدیترانه وتا شرق اروپا و وصل میشه به روسیه
  • حسین IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 6
    همه قضیه اینه که توازن قدرت بهم خورده به سمت شرق حالا نوبت شرق . چند سال بعد جنگ جهانی آمریکا هر کاری خواست کرد به تمامیت هیچ کس هم کار نداشت حالا دیگه حنا ش رنگی نداره! وگرنه چرا از تمامیت ارضی چین حمایت نمی‌کنند و تایوان رو می‌خوان جدا کنند یا خاورمیانه رو مثل پازل می‌خوان خرد کنند؟ چون منافعشون همینه حالا هم وقتی آمریکا ضعیف شده باید عقب بشینه این قانون جنگه و کاری هم از دستشون بر نمیاد البته اینو باید بگم یکی از دلایلی که روس ها جسور شدن کشور عزیزمان ایران که به دنیا نشون داد قدرت آمریکا پوشالی و واقعی نیست زدن پایگاه و هواپیمای آمریکا مشتشون رو واکرد همه فهمیدن که حتی دولت افراطی ترامپ هم جز تهدید کاری از دستش بر نمیاد چه برسه به بایدن مفلوک! سقوط امپراتوری آمریکا نزدیکه.
  • علی IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    خیلی جالبه.این روسیتست که داره اوکراینو تجزیه میکنه؟یا این اروپای غربی بود که خودشو کشت و با تجزیه و عوض کردن فرهنگ و سیاست کشور ها خودشو تا مرز با روسیه رسوند تا فقط بتونه روسیه رو بزنه.حالا روسیه پیشروی کرده یا اروما؟تفرقه از کیه؟ با استدلال های شما ایران هم تو عراق و سوریه تجاوز کرده.نه داداش.هر کشوری مرز خودشو دوست داره ایمن باشه نه یه مشت جنگ طلب دورتو بگیرن.درضمن تجزیه ای در کار نیست.خود مردم بلند شدتد و استقلال کردند.اساسا اوکراینی وجود نداشته که بخوایم بگیم تجزیه شده.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    ما که میدونیم درد روزی نامه جمهوری اسلامی و اصلاح طلبان از چیه و از چی میسوزن
  • محمد IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    روزنامه جمهوری نقش روشنفکرآن را بازی میکند در صورتی که هشت سال سکوت کرده بود فقط لبخند همراهی میزد
  • بنده خدا IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    سلام همین کاری را که روسیه کرد باید ایران در نخجوان می‌کرد.
  • کوروش IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    لابد توقع دارید روزنامه جمهوری اسلامی از امریکا به خاطر لشکر کشی به اوکراین انتقاد کنه یا مثلا از ۱۰ برابر شدن قیمتها در زمان روحانی انتقاد کند
  • امید GB ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    تجزیه طلبی اقدامی بسیار زشت و قبیح است و از جانب هر کشوری که باشد باید به شدت محکوم شود . انتظار میرود که مسئولان نظام ما اگر این اقدام‌ را محکوم نکنند لااقل تایید نکنند چرا که کشور عزیز ما ایران از ناحیه اقوام و مشابهتهای فرهنگی آنها با کشورهای همجوار میتواند در آینده برای ما دردسر و چالش بزرگی ایجاد کند اگر رویه تجزیه دیگر کشورها توسط کشورهای دیگر عادی شود .
  • علی IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    گسترش ناتو یعنی گسترش استعمار و چپاول منابع منطقه توسط آمریکا و غرب، ناتو یعنی دیکتاتوری غربستان
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    از کوزه همان طراوت که در اوست
  • رامین IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    این کار یعنی یه مجوز به جدا شدن و اختلاف در هر کشور دیگه ایی از جمله ایران. مثلا ... آذرباییجان عضو ناتو باشه... بعد آذری ها بیان بگن میخوان جدا شن؟ چی میشه؟؟ جنگ بین دولت ایران و ناتو... اون موقع ناتو هم توجیه داره.. که چرا توی اوکراین اینطوری شد؟؟؟ما هم الان اینکارو میکنیم... جنگ بین آمریکا و روسیه هر چی باشه.. دود اش به چشم بقیه مخصوصا ایران که نیومد مثل کشورهای عربی باشه میره.
  • تقی JP ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    اولا که نه تنها دونتسک و لوهانسک بلکه کل اوکراین قبلا واسه شوروی بوده و آمریکا و شوروی هم از گذشته با هم در جنگ و رقیب بودن . بعد از تجزیه شوروی اوکراین خیانت میکنه و خودشو میچسبونه به آمریکا و تا الان برای نوکری برای آمریکا تو فتنه های سوریه و یمن هم کمک کرده مردم ددنتیک و لوهانسک نمیخواستن تو این خیانت و دم تکون دادن برای آمریکای امپریالیست استعمارگر ظالم جنایتکار همدست اسرائیل شریک اوکراین باشن واسه همین سال ۲۰۱۴ خودشونو از خائنین جدا کردن و الان روسیه وقتی دید ناتو مدام داره پرو بازی درمیاره و اومده لب مرز روسیه خب مسلمه دونتسک و لوهانسک رو به رسمیت شناخت سوریه و انصارالله هم انتقام ظلمی که اوکراین بهشون کرده بود رو گرفتن چیش عجیبه تمام آمریکا پرست ها باید همین بلا سرشون بیاد تا نوکر یا شریک آمریکای امپریالیست استعمارگر استبدادگر استثمارگر ظالم جنایتکار برادر اسرائیل نشن
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    ایران اگه بیخیال روسیه بشه خودش مستقیم مذاکره کنه منافع مردم نامین میشه
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    روزنامه جمهوری اسلامی ایران از یمن سوریه انتقاد کردی ورمقابل ترکیه.داعش.امارات که درصددتجزیه انهابرامدندسکوت کردی این آمریکاست که بحران آفریده روسیه هم حق دارد.ناتو به اوکراین عاشق نیست به جاسوسی روسیه آمده است.
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    آنهایی که نظر میدن حرف نزنند ایران فعلا مردم نان شب ندارند روسیخ ایران را باریچه دست خودش ساخته
  • جم IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    اول اینکه از فضای روزنامه رسمی برای بیان عقیده های خود استفاده کردن و بعد برچسپ تحلیل زدن به آن ه کار پسندیده ای نیست. دوم اینکه چرا در ایجاد قطب بندی جدید سوریه و انصارالله یمنی که بیشترین ضربات را از غرب خوردند و به خصوص آمریکا در این میدان عرضه اندام نکنند و سوم اینکه چرا فکر می کنیم هر چه که آمریکا و غرب گفتند وحی منزل هست و غیر از آن کفر می شود و غیر فابل قبول... اما چرا به ابعاد گوناگون این اتفاق که چه تاثیری بر جبهه مقاومت دارد یا مذاکرات پرداخته نشد و اینکه ایجاد شکاف عمیق و قطب بندی در دنیا می تواند برخی مشکلات داخلی ما را نیز حل کند...
  • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    مگر اینکه روزنامه انتقاد کنند وگر ن مسعولین که نمیتونند
  • امید IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    اون جماعت جاهلی که میگن«روسیه تغییر کرده»یا«دیگه روسیه سابق نیست»تحویل بگیرن،شک نکنید نوبت ما هم میرسه.
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    حرف های شاید جالبی بزنی اما اصلا با اسم روزنامه که جمهوری اسلامی است همخوانی ندارد
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    چرا دولت خودمان را نمی گوییدکه تجاوز و حمله تجزیه طلبانه پوتین به اوکراین را تایید کردیم ؟ شرم آوره
  • اسفندیار رفیعی کشتلی IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    ما می‌دانیم که روزی نامه جمهوری از کجا داره میسوزه
  • Javad IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    امروز روز قدردانی از رهبر این مملکت است که با اقتدار با هوشمندی و کاملا حکیمانه جلوی خیانت اون کسانی که ی روزی میگفتن دنیای امروز دنیای مذاکرس نه موش را گرفتند و نگذاشتند با این خیانت مملکت به تجربه ای که اوکراین دچارش شد در معاهده ی بوداپست با خوش رقصیه آمریکا و انگلیس ه سلاح هایش را تحویل داد و امروز روسیه بهش حمله کرد رو تجربه کنیم...رهبر عزیزم سید علی خامنه ای ممنونیم از وجودت که این همه هزینه دادی اما نه موشک دادی نه باج..