وضعیت بیابان‌زدایی، مالچ‌پاشی تا رفع تصرف اراضی در خوزستان

ایسنا نوشت : مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: از یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی خوزستان حدود ۳۴۰ هزار هکتار آن کانون گرد و غبار هستند که در ۲۵۰ هزار هکتاز از این میزان، اقدامات مقابله با گرد و غبار انجام شده است.

محمد تقی سجادی در خصوص مالچ پاشی در خوزستان اظهار کرد: متاسفانه استان خوزستان در بحث مالچ پاشی در سال جاری عقب ماند و به دلیل به وجود آمدن جو روانی منفی در این راستا توسط برخی از تشکل‌های مردم نهاد در استان، بحث مالچ پاشی انجام نشد.

وی افزود: این در حالی است که در کل کشور و در استان‌هایی که وضعیتی مشابه خوزستان دارند، مالچ‌پاشی انجام می‌شود و این موضوع در استان‌های ایلام، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و سه استان خراسان که به نوعی تپه‌های ماسه‌ای روان دارند، در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه حدود ۱۴۰ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت در استان وجود دارد، گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار از این جنگل‌ها در محدوده حمیدیه تا شهرستان شوش وجود داشت که تپه‌های ماسه‌ای روان بودند اما در حال حاضر پوشش جنگلی در این محدوده مطلوب است. همچنین این محدوده در دهه ۵۰ مالچ پاشی و بر روی مالچ، نهال کاری انجام شد.

سجادی بیان کرد: بعضی از تپه‌های ماسه‌ای روان به دلیل وجود شرایط خاص، گیاه کاشته شده در آن‌ها قابل تثبیت نیست و به خاطر جریان داشتن و روان بودن خاک، گیاه در زیر آن دفن می‌شود.مالچ پاشی باعث حفظ رطوبت خاک می‌شود و به شدت در استقرار گیاه اثر مثبت می‌گذارد؛ ‌بهرحال مواد پایه مالچ، طبیعی و بر پایه کربن است و امکان تصفیه دارد.

به ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار مالچ پاشی در خوزستان نیاز است

وی با اشاره به اینکه مالچ پاشی در برخی از جاها اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: در کانون‌های تولید گرد و غباری که تپه‌های رسی هستند و به دلیل شور و قلیایی بودن، اندازه خاک ریزتر شده و در معرض باد قرار می‌گیرد، مالچ پاشی تاثیری ندارد و پوشش گیاهی و نهال کاری جوابگو است. مالچ پاشی بیشتر برای جاهایی که تپه‌های ماسه‌ای وجود دارد که جریان دارند و باعث تخریب عرصه می‌شود، مناسب است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: طبق مطالعات انجام‌شده، در استان خوزستان به غیر از ۸۰ هزار هکتار که در ۴ تا ۵ دهه گذشته مالچ پاشی شده‌اند برای حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار ظرفیت مالچ پاشی مجدد وجود دارد.

سجادی افزود: اولویت ما در کنترل کانون‌های گرد و غبار که تپه‌های رسی و ماسه‌ای هستند، تا حد امکان استفاده از پوشش گیاهی است که امکان استقرار آن وجود داشته باشد. از یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی خوزستان حدود ۳۴۰ هزار هکتار آن کانون گرد و غبار هستند که در ۲۵۰ هزار هکتار از این میزان، اقدامات مقابله با گرد و غبار انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات برای مقابله با گرد و غبار ادامه داد: در۳۴۰ هزار هکتار کانون، ۱۸۰ هزار هکتار قرق و ۲۳ هزار هکتار مدیریت روان آب و ۲۴ هزار و ۸۰۰ هکتار نهال کاری انجام شده است.

اجرای طرح دو هزار هکتاری بیابان‌زدایی تا بهار سال آینده به اتمام می‌رسد

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: دو موضوع حائز اهمیت در خوزستان این است که اقدامات گذشته را تثبیت کنیم و اجازه ندهیم که از بین بروند. در این راستا در قالب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها در حال برنامه‌ریزی برای سپردن مدیریت به تشکل‌های بومی‌ هستیم تا این بحث مقداری از دست دولت خارج شود و مردم و بومی‌های این مناطق در قالب طرح مصوب از عرصه‌ها مراقبت و نگهداری کنند.

سجادی در خصوص طرح دو هزار هکتاری بیابان‌زدایی در خوزستان اظهار کرد: تفاهم نامه ۱۴ میلیارد تومانی با شرکت نفت امضا شد تا در ۶ منطقه نفتی شامل شلمچه، اهواز،‌ رامهرمز، آغاجاری، شوش و اندیکا برنامه‌های بیابان زدایی اجرا شود.

وی با بیان اینکه این طرح حدودا تا بهار سال آینده تکمیل خواهد شد، ادامه داد: کار انتخاب پیمانکار و تعیین محل این طرح انجام شده و عملیات نهال کاری و برنامه‌های مدیریت روان آب در روزهای آتی انجام می‌شود. حدود ۸۰۰ هکتار از این طرح به صورت نهال‌کاری است و در یک هزار و ۲۰۰ هکتار، سایر برنامه‌های بیابان‌زدایی مانند مدیریت روان آب و بوته‌کاری انجام خواهد شد.

رفع تصرف دو هزار و ۳۶۰ هکتار اراضی ملی در خوزستان

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: برای منطقه شلمچه با توجه به اینکه ورودی کشور و مسیر زائرین اربعین است، این موضوع به صورت ویژه‌تر اجرا می‌شود و قرار شد در آن منطقه زهکشی انجام شود و گونه‌های گیاهی مختلف کاشته شده و به مسیری سبز تبدیل شود.

سجادی در خصوص تشکیل پرونده تصرف اراضی ملی گفت: در سال جاری ۴۳۴ فقره تشکیل پرونده به مساحت ۱۱ هزار و ۹۸۴ هکتار برای متخلفین در سطح استان داشتیم که از این میزان ۲۲۰ فقره به مساحت دو هزار و ۳۶۰ هکتار، خلع ید شده و به دولت بازگشته است.

وی افزود: مابقی پرونده‌های اراضی‌ای که معارض یا مدعی دارند و یا تحت تصرف هستند، تحت بررسی در دادگاه هستند تا تعیین تکلیف شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1605868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =